3 776 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
sätta ny häck
då vår gamla häck dött ska den nu bytas ut, har nu insett efter en stunds grävande att det är rätt mkt jobb...
Rötterna är rejäla och har säkerligen funnits där sedan huset byggdes på 60 talet.
Har läst på lite och förstått att man bör göra ett "dike" ca 40 cm djupt och ung lika brett för den nya häcken, tänkte sätta sibirisk ärtbuske ( bor i zon7).
Men först naturligtvis ta bort den gamla och såga av rötterna för de går ju hur långt som helst!!! Men är det samma som gäller då en del av rötterna ju blir kvar i marken- de borde ju förmultna efter några år men det är inte ngt som stör tillväxten av den nya häcken?
Vad tror ni?
TAcksam för hjälp...
Rötterna är rejäla och har säkerligen funnits där sedan huset byggdes på 60 talet.
Har läst på lite och förstått att man bör göra ett "dike" ca 40 cm djupt och ung lika brett för den nya häcken, tänkte sätta sibirisk ärtbuske ( bor i zon7).
Men först naturligtvis ta bort den gamla och såga av rötterna för de går ju hur långt som helst!!! Men är det samma som gäller då en del av rötterna ju blir kvar i marken- de borde ju förmultna efter några år men det är inte ngt som stör tillväxten av den nya häcken?
Vad tror ni?
TAcksam för hjälp...
De gamla rötterna gör ingen skada om de är kvar. Snarare underlättar de för de nya buskarnas rötter som kan följa samma gångar som de gamla rötterna arbetat upp.
Däremot tycker jag 40 cm bredd låter smalt som dike. Oftast brukar man ju sätta häckplantor i zig-zag för att få en tät häck. Med vilket avstånd hade ni tänkt sätta plantorna?
Om ni har en lång häck att gräva upp kan det vara lönt att hyra in en minigrävare som gör jobbet.
Däremot tycker jag 40 cm bredd låter smalt som dike. Oftast brukar man ju sätta häckplantor i zig-zag för att få en tät häck. Med vilket avstånd hade ni tänkt sätta plantorna?
Om ni har en lång häck att gräva upp kan det vara lönt att hyra in en minigrävare som gör jobbet.
Om jag får fråga, vad hade ni för häck tidigare? Alltså den som dog. Anledningen att jag frågar är att det KAN bli problem med etableringen om man planterar växter ur samma familj på samma ställe. Det beror på nematoder som finns i marken (små mikroskopiska odjur) vilka ofta är art eller familjspecifika.
Man bör som i ditt fall välja växter ur en annan familj för att undvika etableringsproblem.
/Kalle
Man bör som i ditt fall välja växter ur en annan familj för att undvika etableringsproblem.
/Kalle
Jag ska försöka svara på era funderingar...
1. om 40 cm är smalt, hur brett ska det grävas då?
2. Häcken som dog tror jag hette häckoxbär?
En till fråga...
Har läst att bästa tiden att plantera den nya häcken är i slutet på september? Stämmer detta, med tanke på att vi bor så pass högt upp i landet tänker jag att kanske borde den planteras tidigare? Sen funderar jag även på om det spelar ngn roll varifrån plantorna är? Är det större chans att plantorna klarar sig om man tar från en handelsträdgård häruppifrån än om man beställer dem från södra sverige?
Lite funderingar från en total novis...
1. om 40 cm är smalt, hur brett ska det grävas då?
2. Häcken som dog tror jag hette häckoxbär?
En till fråga...
Har läst att bästa tiden att plantera den nya häcken är i slutet på september? Stämmer detta, med tanke på att vi bor så pass högt upp i landet tänker jag att kanske borde den planteras tidigare? Sen funderar jag även på om det spelar ngn roll varifrån plantorna är? Är det större chans att plantorna klarar sig om man tar från en handelsträdgård häruppifrån än om man beställer dem från södra sverige?
Lite funderingar från en total novis...
1. Jag tycker väl egentligen inte du behöver gräva så värst mycket bredare det är i så fall om du vill sätta de i ett bredare förband som Sommartorparn skrev. Men du kan ju redan i ett 40-50cm brett dike sätta plantorna i sick-sack också med ett C/C på ca 30cm och en sidoförskjutning på lika mycket. Nu antar jag att häcken gränsar till andra planteringsytor eller gräsmatta med ett hyggligt lager jord som häcken också kan utnyttja. Annars blir rotutrymmet lite snålt kanske.
2. Då är det inga problem med nematoder, oxbär och ärtbusken är ur helt olika familjer.
/Kalle
2. Då är det inga problem med nematoder, oxbär och ärtbusken är ur helt olika familjer.
/Kalle
Klicka här för att svara