Hej...behöver lite hjälp med min häck! Har planterat en ny smaragd häck, men tycker den växer lite dåligt!
Undrar hur mycket man ska vattna den, kan man vattna den för mycket? ska man gödsla den med nått ?

Vad menar du med växer dåligt, när planterade du den?
Thuja behöver mycket vatten och den behöver även vatten när det börjar bli kallare, dock ej frost. Gödsla med vanligt blåkorn eller liknande

ja jag har inte märkt av att den växt nått sen jag planterade den för 3veckor sedan. vet att dom ska vattnas ofta, men ska man "dränka" plantan eller bara spola på litegranna?

OK nu förstår jag!
Det kommer att ta tid, jag skulle tippa att de inte växer särskilt mycket första året. Då utveckar de rötterna och som sagt är det viktigt att du vattnar ofta och ordentligt. Annars kommer kanske inte vattnet ända ner till rötterna och de börjar leta sig uppåt.. De har också en tendens att torka om de får för lite vatten under året.

ok vad bra så jag vet =) men då ska jag försöka vattna så ofta jag kan, men är det 1 liter 5 liter eller 10liter per planta när det är som torka? ibland när det varit helt torrt så spolade jag med slangen så att det nästan såg ut som en bäck =) är det för mycket ?

Det är nog mer åt 5 liter per planta så att man är säker på att det kommer ner till roten.
Nu vet jag inte hur lång häck du har men något som är väldigt bra och som jag har använt under åren när jag vattnar häck, är en "dropp-slang" som du lägger ut. En vattenslag med perforerade hål gör att vattnet sakta rinner ner i jorden i stället att det blir för mycket och rinner bort. Jag har nyligen planterat ca 70 meter häck och använder droppslang.
Glömde säga det att det är nu första två åren som du bör se till att dina thuja får ordentligt med vatten sen kommer de klara sig bra men växer snabbare om man fortsätter vattna.

ok...bra att veta! som var ungefär 50cm när vi köpte dom och är väl de nu också! måste fixa lite slang då, nu har man haft tur med vädret,, eller thujorna har haft det, regnar här litegranna i 3dagar nu!

Bästa sättet att få reda på om man vattnar tillräckligt brukar vara om man tar spaden och gräver lite. Först då får man reda på hur mycket vatten som går åt för att ge plantorna en riktig rotblöta.

Och hellre vattna mycket och lite mer sällan än lite och ofta. är det torka så kanske 10 liter 1 ggr vecka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.