J
JeRo: Tack för svaret. Då låter det som att jag kan satsa på det. Gräsnörd är nog det sista jag är, vill ha en matta som är grön och som både kan användas och är fin. //JeRo
2 svar · 5,6k läst
T&H
T&H: Javisst, det var inga problem sa han att komma tillbaka med den. Då avvaktar jag lite och vattnar inte för mycket. Kan var kul och se om den hämtar sig. Tack för rådet!
2 svar · 3,3k läst
Fotografen
Fotografen: De trilskande åkklippare jag brottats med har pipit när startmotorn inte fått tillräckligt med ström och eftersom batteriet varkar vara friskt så kolla anslutningar plus på batteriet-ev startrelä-startmotor-jord motor till chassi-jord batteri. Gräs främjar korrosion och anslutningarna brukar vara ganska klena, lossa och putsa rent.
4 svar · 18,4k läst
yxet
yxet: kantklippare är,till för att skära raka kanter utmed en grusgång tex .vertikalt om det ör en grästrimmer du är ute efter(som man klipper där inte gräsklipparen kommer åt,sådana finns nästan överallt bensin el drivna husqvarna har en modell där det finns tillbehör som tex häcksax trimmer/röjsåg kantskärare delbart riggrör men ska du bara klippa runt buska träd gångar mm duger
2 svar · 4,4k läst
Robster
Robster: Jaha, då har jag klippt ett par gånger med Stiga Park Prestige 4wd:n. Första gången skrev jag inget om, då min lilla dotter på knappt två år absolut skulle åka med hela tiden så det gick inte att skaffa sig en bra uppfattning. Idag klippte jag dock igen och detta med blött gräs, efter att det har regnat hela förmiddagen och sen varit uppehåll i en knapp timma. Tänkte testa hur det
7 svar · 6,9k läst
·
Immobil
Immobil: Då har du antagligen glömt att spänna fast vajerhöljet på motorn.
3 svar · 4,3k läst
G
gaia: [citat] kommer rounap på buskarnas löv så kan du bli med dom också. Giftet går genom gröna blad och vidare till rötter - plantan dör .... gaia
7 svar · 5,0k läst
·
Fotografen
Fotografen: Dött batteri eller glappkontakt.
2 svar · 2,9k läst
P
Pinex: Paradisäppelträd kan det också vara. Googla bilder på paradisäppelträd så kanske du ser om det är det.
6 svar · 4,1k läst
M
Melkerberg: Det är nästan omöjligt att få något att trivas under björkar, ev kunde du plantera någon ett par meter ifrån och hoppas att det lyckas sprida sig ända till björkarna. Har du inte funderat på att ta bort träden helt? Det finns massor av fina träd du hade kunnat plantera istället för ett gäng stympade björkar.
7 svar · 8,0k läst
L
LOS: Lägg grus, kompromissa med frun genom att lägga snygga kanstenar och planera lite blommor brevid dessa.
6 svar · 3,7k läst
Rottan
Rottan: ja det lilla fåglarna äter av alla miljoner gräsfrön behöver man nog inte oroa sig för. Man får dock tänka att gräsmatta inte blir klar först före andra eller tredje sommaren. Dressa och stödså varje år så kommer nog gräsmattan bli tät. Tar sin tid att få fin gräsmatta :-D
12 svar · 2,1k läst
tallmilan
tallmilan: Det är ingen klocka ni bygger, ibland blir det tätare mellan fröna, ingen big deal
3 svar · 2,5k läst
M
mortimer: Det tipset jag kan ge och som ger mest för pengarna... vertikalskär gräsmattan, det gör ärligt talat susen på en trött och sliten gräsmatta. En vertikalskärare hyr man för runt 300kr/2h här nere i skåne. Sen har jag för egen del gödslat enligt Weibulls Green steps program och vattnat 25-30mm 1 gång varje vecka. Gräsmattan har blivit fantastiskt bra efter detta och mängden mossa
21 svar · 10,6k läst
Daniel-GBG
Daniel-GBG: Det är buskar som jag har fotat hos någon annan ,och dom visar sig aldrig ute i trädgården så att jag kan fråga dom. Har som plan att plantera liknande nu när vi snart skall börja med trädgården vid det nya huset. Tack för hjälpen.......Daniel
5 svar · 1,3k läst
·
morsan
morsan: Blomsterlönn, kallas också klockmalva
1 svar · 3,1k läst
·
yonna
yonna: Den kommer aldrig att bli snygg igen. Denna typ av gran har - även om den inte blivit misskött - ett 'bäst-före-datum' så det är inte något man planterar för livslång glädje.
1 svar · 3,9k läst
·
yonna
yonna: :D Jag betraktar själv lagerhägg som ogräs :D men som jag skrev finns det många som köper den för dyra slantar, Den klarar skuggigt till halvskuggigt läge. Funkar även i sol men behöver lite tillskott av vatten då.
3 svar · 1,5k läst
·
M
malinahlen: Hittade ett coolt tips (klipper in nedan) på Allt om trädgårds hemsida, där det för övrigt finns en massa bra tips på växter. Värt att notera: rådjur äter allt, bara de är tillräckligt hungriga. Men visst finns det vissa saker de helst undviker. Gå till http://www.alltomtradgard.se/ och sök på rådjur. "Fishing line is wonderful stuff. When you string it from tree to tree or stake
5 svar · 4,2k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Som jag förstått tänker du ta bort halva rotmassan. Stor risk att trädet kolarvippen p.g.a. otillräcklig tillförsel av vatten och näring eller att det välter vid nästa storm. Om inget av detta händer och trädet fortsätter vara friskt, så kommer det att återställa den förlorade rotmassan. Dvs på sikt kommer dina lagda plattor att lyftas av rötterna. Hur som helst bör du
6 svar · 3,5k läst
pirrepirre
pirrepirre: Fick rådet att blanda plateringsjord och anläggningsjord från Blomsterlandet.
5 svar · 5,1k läst
P
perkalainen: Skruvade bort skyddslocken överst och fann en bruten jordkabel, tror jag. Det var den roterande cylindern som skalat av den. Tvinnade ihop och nu funkar det igen :)
4 svar · 1,2k läst
svartöra
svartöra: http://1.bp.blogspot.com/_Kyuk3EHrwos/Sgc33aiGmzI/AAAAAAAAAp8/3UuWa4K_vFk/s1600/IMG_0941.JPG Nån skräppa eller syra (Rumex). Ryck upp de stora med rötterna och kör över resten med gräsklipparen, så tror jag de tröttnar med tiden. Men de är fleråriga, så det kan ta ett tag. Ängssyra går tydligen att ha som sallad, kanske värt att prova :)
1 svar · 1,7k läst
yonna
yonna: Häckplantorna mår inte bra i plastpåsarna eftersom de är barrotade (står de planterade i speciella häckplastpåsar med jord är det en annan sak). Jordslå plantorna på skuggig plats dvs gräv en grop och lägg plantorna snett lutande, hysta över jord mellan varje skikt och jord över de översta. Vattna så att jorden ligger runt alla rötter. Med jordslagning på detta sätt kan du i
1 svar · 5,3k läst
N
Nuno: Köpte min spridaramp till ockerpris på K-rauta, har sett den på Bauhaus också. Jula har billigare (20 spänn eller så). Bra tips med Järnvitriol, har aldrig tänkt tanken att kolla i färghandeln, priset lär vara lägre än för mossmedel. De har mkt spännande kemikalier. Själv har jag min säck och lär klara mina 50 m² i 20 år framåt (om inte mossan kommer...). Använder
24 svar · 41,4k läst
h-man
h-man: Hej, nån som sett några bra erbjudanden på frön, gödsel (gärna nån dundervariant), gräsmattedress osv nyligen? Gärna norra Stockholm...
0 svar · 1,0k läst
G
glenn30: tack för svaren,vi får se till sommaren om det blir bär eller små äpplen.
6 svar · 4,8k läst
·
TantBrun
TantBrun: Tack för det bra tipset malinahlen om hortogreen. En mycket bra sight när det gäller att hitta lämpliga buskar. Det blir en bland häck/buskage. Ska till en plantskola i helgen så vem vet jag kanske kan få ihop något spännande.
3 svar · 3,4k läst
J
johan_ben: Tack för tipset, skrev ut sidan med pris på Bosch AXT2200HP på k-rautas hemsida och gick till Bauhaus, det blir lite gnäll och stön och de skall fylla i blanketter och så vidare men jag fick köpa loss maskinen för 12% under K-rautas pris. 2.800 istället för 4.000. Kan man kalla fynd. Den är tung och stabil, ännu ouppackad men jag njuter redan av den. Stora högen skall nu sönderdelas.
16 svar · 13,6k läst
Robster
Robster: För ett par år sedan så hade vi fyllt ut en 50 kvm stor plätt på tomten med lerjord som vi toppdressade med matjord och sådde gräs och gödslade i maj. I slutet på augusti gifte vi oss på den plätten och samtliga gäster spatserade runt där då. Kanonfint tjockt gräs var det då. Vi sådde Weibulls Extra green med vagn och gödslade sedan med gräsgödsel från granngården. Vattnade
3 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.