2 077 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
klippa ner nyflyttad mår(?)bär?
Hej!
Har fått några plantor mårbär (heter det så?? Är smålänning, och det är svårt att höra ibland om det finns ett R där i mitten eller inte
) och nu planterat dem där de ska stå, och de verkar ha överlevt flytten. "Gamla ägarna" till häcken tog bort den för att den var gammal, gles och tråkig.
Hur mycket ska jag klippa ner plantorna för att det ska bli en fin häck framöver? Nu är de ca 50-60 cm och rätt glesa nedtill. Klarar de fullständig nedklippning, eller ska man lämna några grenar med blad på?
/Elin
Har fått några plantor mårbär (heter det så?? Är smålänning, och det är svårt att höra ibland om det finns ett R där i mitten eller inte
Hur mycket ska jag klippa ner plantorna för att det ska bli en fin häck framöver? Nu är de ca 50-60 cm och rätt glesa nedtill. Klarar de fullständig nedklippning, eller ska man lämna några grenar med blad på?
/Elin
J
Jambalaya
Medlem
· Jambalayaville
· 119 inlägg
Jambalaya
Medlem
- Jambalayaville
- 119 inlägg
Är buskarna glesa så skulle jag satsa på en föryngringsbeskärning, dvs du klipper ner buskarna till 20-25cm höjd och sedan är det bara att börja bygga upp häcken igen med ca 20 cm/ år så får du en tät och fin häck så småningom.
Det var ungefär så jag hade tänkt mig, men just nu när de står där så känns det lite bryskt att klippa bort allt med blad på (den nedersta biten är bara "stammar"). Men det kanske funkar ändå? Eller ska man vänta till hösten? Eller våren?
/Elin, villrådig förstagångshäcksägare
/Elin, villrådig förstagångshäcksägare
Bryskhet är det som funkar bäst i detta fall. Annars får du den aldrig att bryta nytt nertill. Ge gärna gödsel och ny jord också, för att ge den bra förutsättningar.
Häcken heter förresten Måbär.
Läs gärna om den i Virtuella floran: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/grossularia/ribes/ribealp.html
Häcken heter förresten Måbär.
Läs gärna om den i Virtuella floran: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/grossularia/ribes/ribealp.html
Absolut det rätta sättet är att klippa ner den till20cm ovan mark. Du kommer aldrig att få blad på de nedersta grenarna annars.När du klipper ned häcken (och det kan du göra nu) så kommer den att bryta nya skott och bli tät nedtill.
När häcken växer upp, se till att den får en svagt konformad silhuett. Måbär växer villigt och mycket varje säsong. Inom ett par år har du en fin och tät häck igen.
Klipp den två gånger per säsong. Om du klipper ned den helt nu (rekommenderas!) kan du vänta tills nästa år att klippa den (såvitt den inte växer mer är 50cm i år)
När häcken växer upp, se till att den får en svagt konformad silhuett. Måbär växer villigt och mycket varje säsong. Inom ett par år har du en fin och tät häck igen.
Klipp den två gånger per säsong. Om du klipper ned den helt nu (rekommenderas!) kan du vänta tills nästa år att klippa den (såvitt den inte växer mer är 50cm i år)
Okejdå, får väl ta fram sekatören och se om jag vågar vara brutal nog... Trodde att den kanske inte mådde så väl av att bli helt kapad innan den har etablerat sig på sin nya växtplats, men tror ni att det går bra så gör det säkert det. Och klippa ner den måste jag ju göra förr eller senare, så mycket har jag förstått.
Uppdatering av häckskötsel:
Tiden har runnit lite, och jag har inte klippt så värst mycket mer än sist. På "stubbarna" av de grenar jag snaggat har det dock kommit nya skott, så nu känner jag mig full av förtröstan! Tror att jag låter resten av det gröna vara kvar i år (inte så dumt med något grönt när resten av trädgården är alldeles uppkörd och ful) och klipper ner det lite senare när de nya skotten tittat upp mera.
Tiden har runnit lite, och jag har inte klippt så värst mycket mer än sist. På "stubbarna" av de grenar jag snaggat har det dock kommit nya skott, så nu känner jag mig full av förtröstan! Tror att jag låter resten av det gröna vara kvar i år (inte så dumt med något grönt när resten av trädgården är alldeles uppkörd och ful) och klipper ner det lite senare när de nya skotten tittat upp mera.
Klicka här för att svara