8 200 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Gräsfröblandning - rödsvingel och ängsgröe
Vi funderar på att köpa färdig gräsmatta att rulla ut. Den uppgiften vi fått om gräsblandningen är 40% rödsvingel och 60% ängsgröe.
Vad har dessa sorter för egenskaper och vad kan vi förvänta oss för gräsmatta med den blandningen? Blir den tålig eller känslig för barnens lek samt torka? Långsam eller snabbväxande?
Priset är 30kr/m2. Låter det rimligt?
Vad har dessa sorter för egenskaper och vad kan vi förvänta oss för gräsmatta med den blandningen? Blir den tålig eller känslig för barnens lek samt torka? Långsam eller snabbväxande?
Priset är 30kr/m2. Låter det rimligt?
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
30kr låter lite dyrt, men det beror på mängd och transport.
Här i Uppsalatrakten betalade jag 23kr/m^2 för 450m^2 men då hämtade jag själv (från en Uppsala-filial men gräset var upptaget i Eskilstuna). Hade jag fått det hemkört ytterligare 2 mil enbart för min skull, så hade det kostat 27kr/m2
Här i Uppsalatrakten betalade jag 23kr/m^2 för 450m^2 men då hämtade jag själv (från en Uppsala-filial men gräset var upptaget i Eskilstuna). Hade jag fått det hemkört ytterligare 2 mil enbart för min skull, så hade det kostat 27kr/m2
Det finns en uppsjö Rödsvinglar och Ängsgröe, alla med olika egenskaper. Men om gräset kommer från en lokalodlare så kan du nog vara säker på att den trivs i klimatzonen.
Generellt kan man säga att båda sorterna är slittåliga och härdiga. Det har hänt mycket de senaste 30 åren med avseende på förädling. Tror du kommer få en kanonfin matta.
Generellt kan man säga att båda sorterna är slittåliga och härdiga. Det har hänt mycket de senaste 30 åren med avseende på förädling. Tror du kommer få en kanonfin matta.
Till gräsmattan behövs inga gröna fingrar, det sköter sig (nästan) självt.J.A skrev:
MEN underlaget måste man lägga mycket arbete på, oavsett färdigt gräs eller så själv.
Maskiner är bra hjälpmedel men har nackdelen att de packar jorden, ojämnt dessutom. Handarbete; dvs att skyffla ut jorden, kratta ev ogräs o småsten, välta, fylla på ojämnheterna, välta igen. Tålamod, en fin gräsmatta kommer inte på en gång. Låt dina gröna fingrar växa till sig, de behövs till allt annat fint du säkert vill ha i trädgården.
Kjell G
som tycker att det är skönt med ett sånt här forum med alla goda råd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden