Grund & Markarbeten
General_Failure: Jag tror det är ganska vanligt att man lägger ner en "radonslang" innan man bygger plattan (påminner om en dräneringsslang). Sedan när huset är rest och man bott in sig så gör man en radonmätning. Skulle mätningen visa att det finns en radonhalt över gränsvärdet (eller mer än vad man tycker är acceptabelt) så kopplar man en pump till slangen.
KarlXII: Det vore kul att höra om NÅGON lyckats med snigeldynamit. Ingen av mina bekanta som provat har lyckats få något bra resultat.
Bob_the_builder: Ja, ISODRÄN dömer ju fullständigt ut den uteluftventilerade krypgrunden. Deras uppfattning avviker ju klart från de flesta andra tillverkare/bedömares.
cerberusz: Hej! Vi har dåligt bottenvarv på ett hus med timmerstomme på torpargrund. VI har fått tipset att såga ut hål, lyfta/stödja med domkrafter och "kila" in färskt, stabilt virke för att därefter såga ut och slå in nytt timmer mellan dessa kilar, och det låter genomförbart utan alltför mycket expertis inblandad. Någon som har erfarenhet av detta eller något annat tips? Vår ekonomi
General_Failure: Det handlar ju inte bara om att den fukt som finns i betongen när man gjuter ska bort. Man vill ju även hindra ny fukt (regn) från att gå in i plattan. Därför är det nog bäst att resa huset och få det tätt ganska så fort och sätta in en rejäl avfuktare.
Hasse: Att gjuta platta när det börjar bli kallt är OK, att gjuta när det börjar frysa kan bli dyrt om man måste tillföra värme i tält. Att gjuta plattan och låta stå över vintern är inte att rekommendera. Jag kommer möjligen att göra vissa markarbete i höst men väntar med gjutningen till Mars-April nästa år. Generellt anser jag att dylika byggarbeten inte lämpar sig för den mörka
marge: Hej! När vi köpte vårt fritidshus för 2 år sen hade det problem med fuktig krypgrund vilket lett till unken lukt i huset. Vi åtgärdade det så här: - Rensade bort allt organiskt material som förra ägaren lämnat i grunden och som ruttnat p ga fukten. - Rensade bort all växlighet runt huset. Det fanns buskar/träd som växte upp mot väggarna och de tog vi bort. - Dränerade ordentligt
Nybyggare: Någon som har ett bra tips på vart jag vänder mig för att få hjälp med att grovplanera min tomt. Jag har svårt att finna landskapsarkitekter eller andra markplanerare som jobbar med enskilda villatomter, bortsett från trädgårdsmänniskor. Vi har en sluttningstomt med granntomter på olika nivåer och vi behöver höja tomten, jämna ut den och samtidigt slippa dåliga övergångar
andersbyggahus: Nån som har koll på hur mycket finplanering kan tänkas gå till. Givetvis beror det på en massa faktorer, men de flesta offerter jag fått så går det konstigt nog alltid på 30000 för grov- och lika mycket för finplanering. Jag kan tänka mig att denna post som inte utförs av entreprenören medvetet hålls låg för att inte skrämma upp kalkylen... Nån med erfarenheter, eller
General_Failure: Markförstärkning kan t ex var pålning men det kan också innebära att man gräver ur dåligt material (ex lera) och ersätter det med material som har bättre bärighet. Det finns nog fler exempel på vad man kan göra för att förbättra markens bärighet. Grundförstärkning kan innebära att man har lite extra armering i betonplattan. Har man blandat grundmaterial under huset (ex berg i
stefanbergman68: Vi ska bygga ett Älvsbyhus och är nu i färd med att sätta ut huset, för att söka bygglov. Vi har lyckats att få huset på plats i horisontell led. Nu återstår att fastställa husets nivå i förhållande till gatan. Jag efterlyser här tips och riktlinjer när det gäller att bestämma läget vertikalt. En nedre gräns är given av avloppets nivå ute i gatan och tillbörlig lutning hos
smlino: Jag har genom arv blivit delägare i ett hus byggt 1975. Presumtiva köpare har köpt överlåtelsebesiktning, som visade överraskande resultat. Vi beställde då själva en fuktbesiktning, som gav annat resultat. Följaktligen är jag intresserad av allt som rör problem med syllar (eller obefintliga problem!) och hur tillförlitliga mätmetoderna är.