Hej!!!
Någon som vet vad det kan kosta ungefär att schakta inför ett husbygge??? Sprängning etc behöver ej göras, och tomten är förberedd för byggnation av kommunen.
Vi har en kompis med traktor som eventuellt kan schakta inför vårt husbygge, men vi har ännu inte fått några svar från de olika byggfirmorna som vi begärt in offert från angående vad schaktningen kostar.
 
Hej!

De markentreprenadfirmor jag varit i kontakt med tar mellan 500-600 kr/tim.
Är det någon annan som vet om det är dyrt eller billigt?
 
Grävmaskinen kostar 500-1000 kr/timme beroende på hur stor maskin det är. Sen tillkommer etableringskostnad på ett par tusenlappar. För en jämn tomt där det räcker med att dra bort matjordslagret där huset ska stå räcker det med någon timmes arbete för grävmaskinen. Ska man jämna till hela tomten är det kanske frågan om en halv dags arbete för en normalstor grävmaskin.
Alltså 5000-10000 kr för en lättbyggd tomt.
 
Tack General Failure!!!!
Nu känner jag mig i alla fall lite klokare när man vet vilka ungefärliga summor det handlar om!!!!!!!
 
Var så god. Men se till att kolla upp priserna själv med någon grävmaskinist och tänk på att det här bara gäller om det är "optimala" markförhållanden.

Tänk också på att det kan vara bra att ha kvar grävmaskinen när det är dags att lägga ut kross, makadam, singel eller vad det nu är ni ska ha under eran grund.

Honey-Bunny skrev:
Tack General Failure!!!!
Nu känner jag mig i alla fall lite klokare när man vet vilka ungefärliga summor det handlar om!!!!!!!
 
General Failure skrev:
Grävmaskinen kostar 500-1000 kr/timme beroende på hur stor maskin det är. Sen tillkommer etableringskostnad på ett par tusenlappar. För en jämn tomt där det räcker med att dra bort matjordslagret där huset ska stå räcker det med någon timmes arbete för grävmaskinen. Ska man jämna till hela tomten är det kanske frågan om en halv dags arbete för en normalstor grävmaskin.
Alltså 5000-10000 kr för en lättbyggd tomt.
....fast 500:-/h känns som nattsvart 8)
 
Behöver du spränga och schakta runt bergmassorna på tomten, dra långa rörgravar, transportera bort stubbar och ris etc så drar markarbetet lätt iväg. Fast det behöver ju inte du. :)
Vi behövde...

mvh
David
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.