3 711 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Betongplatta på berghäll
Kör på drömtomten. ;D
Sprängningen i sig behöver inte bli så dyr om du inte fraktar bort massorna. Plöj ner dem framför huset och lägg jord ovanpå så har du fått en platå för verandan.
Vi kommer att göra något liknande. Vi kommer att få en sprängningskostnad på max 25.000 exklusive undersökningar, enligt offert. Spräng inte bort mer än nödvändigt dock. Om berget lutar rätt kan du också använda det som fyllnad under vissa delar av grunden. Vår platta blir c:a 121 kvm.
mvh
David
Sprängningen i sig behöver inte bli så dyr om du inte fraktar bort massorna. Plöj ner dem framför huset och lägg jord ovanpå så har du fått en platå för verandan.
Vi kommer att göra något liknande. Vi kommer att få en sprängningskostnad på max 25.000 exklusive undersökningar, enligt offert. Spräng inte bort mer än nödvändigt dock. Om berget lutar rätt kan du också använda det som fyllnad under vissa delar av grunden. Vår platta blir c:a 121 kvm.
mvh
David
Jag undrar också varför inte varmgrunder är vanligare än vad de är. Kanske för att det är bättre vinst på en platta till kund? Priserna på plattor är horribla.
Vissa hus är inte förberedda för något annat än platta.
De har inget golvbjälklag...
Plintar finns under hela huset. De som inte går längs med sidorna på huset är kortare och har bärlinor. Bärlinorna är av oftast av limträ (lyx) eller spiklimmade plankor. Betongbalkar kan också förekomma.
Bärlinorna och ytterplintarna har samma höjd.
På detta står sen huset.
Vad menar du med stå som på ett tefat?
Vissa hus är inte förberedda för något annat än platta.
De har inget golvbjälklag...
Plintar finns under hela huset. De som inte går längs med sidorna på huset är kortare och har bärlinor. Bärlinorna är av oftast av limträ (lyx) eller spiklimmade plankor. Betongbalkar kan också förekomma.
Bärlinorna och ytterplintarna har samma höjd.
På detta står sen huset.
Vad menar du med stå som på ett tefat?
Det ska nog till första höstorkanen i så fall. ;D
Nej, den risken är väldigt liten. Förr sticker nog taket...
Vi har ett timmerhus - det är tunga grejer.
Jag tror förresten inte att väggelementen från vanliga hustillverkare på en gjuten platta är fastgjorda heller....rätta mig om jag har fel.
Nej, den risken är väldigt liten. Förr sticker nog taket...
Vi har ett timmerhus - det är tunga grejer.
Jag tror förresten inte att väggelementen från vanliga hustillverkare på en gjuten platta är fastgjorda heller....rätta mig om jag har fel.
Om det gäller alla konstruktionen kan jag inte svara på men jag har svårt att tänka mig att någon inte fäster väggarna i plattan.KarlXII skrev:
Här är en bild på fästena till våran platta. Lite mörkt men man kan skymta vinkelbeslag sidanom fuktspärren som sitter ytterst på plattan. Dessa beslag sätter man först fast i plattan och sedan skruvar man fast väggarna i dem.

Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Det var som 17! 
Jag har inte kikat så mycket på panelhus, utan mest varit sugen på tunga stommar...
Men det känns ändå rätt överarbetat...tanken att ett hus skulle flytta på sig känns ganska absurd. Jag kan tänka mig att de bara sitter där som nån form av stöd när man ställer upp fasadbitarna vid resning av huset.
De där små blecken skulle inte orka hålla emot om huset tänkte ge sig iväg iallafall.
Hur är det med hus på torpargrunder...inte har väl de några fästbleck....?
Jag har inte kikat så mycket på panelhus, utan mest varit sugen på tunga stommar...
Men det känns ändå rätt överarbetat...tanken att ett hus skulle flytta på sig känns ganska absurd. Jag kan tänka mig att de bara sitter där som nån form av stöd när man ställer upp fasadbitarna vid resning av huset.
De där små blecken skulle inte orka hålla emot om huset tänkte ge sig iväg iallafall.
Hur är det med hus på torpargrunder...inte har väl de några fästbleck....?
Meningen med grundning är ju stöd för huset, berg är det bästa stöd som finns, varför då spränga ned och fylla med makadam/jord för att sedan guta en sula som man murar upp grunden på? (Detta föreslog en husnasare....)
Appropå förankring, i Danmark skall stålband gutas in i grunden med cc60 och dragas ända upp till hammarbandet! Lite överdrivet.
Viktigt med grund rakt på berg är att berget lutar från åt alla håll. Titta på alla gamla hus som står rakt på berget med en stengrund.
Appropå förankring, i Danmark skall stålband gutas in i grunden med cc60 och dragas ända upp till hammarbandet! Lite överdrivet.
Viktigt med grund rakt på berg är att berget lutar från åt alla håll. Titta på alla gamla hus som står rakt på berget med en stengrund.
En nackdel med att bygga direkt på berg kan vara att det finns risk för skador om en granne börjar spränga, det finns liksom inget vibrationsupptagande skikt.
Ett lager med makadam/singel fixar den saken.
Det finns en ganska bra bok i ämnet grunder, den heter "Bygga grund" och är skriven av Per Hemgren. Han tar upp alla möjliga förutsättningar, problem och lösningar.
Finns t.ex på Byggtjänst.
Ett lager med makadam/singel fixar den saken.
Det finns en ganska bra bok i ämnet grunder, den heter "Bygga grund" och är skriven av Per Hemgren. Han tar upp alla möjliga förutsättningar, problem och lösningar.
Finns t.ex på Byggtjänst.
Huset kommer från Vallsjöhus (www.vallsjohus.se) och det är Knivsta Golv och Byggnads som har satt upp det.Pinger skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden