Hejsan

Vi är på jakt efter någon som kan fälla träd, spränga och gjuta grund, d.v.s. alla markarbeten förutom finplanering.

Finns det någon som har några tips på bra killar?

Tack på förhand!

//Anna
 
Annas skrev:
Hejsan

Vi är på jakt efter någon som kan fälla träd, spränga och gjuta grund, d.v.s. alla markarbeten förutom finplanering.

Finns det någon som har några tips på bra killar?

Tack på förhand!

//Anna
Du kanske får hjälp om berättar var du ska bygga...
 
Jo det kan ju kanske hjälpa....Stockholm/Sollentuna. Hoppas kunna finna någon i djungeln....
Har fått ett pris från vår husleverantör som känns helt uppåt väggarna.

//Anna
 
:) Kan man få ta del av "uppåtväggarna-priset" (att lägga till min gör-det-själv kalkyl)...
 
skulle också vilja veta vad uppåtväggarna priset är för att jämföra med min offert.
Som tur är behöver vi inte spränga, det är dyrt!!!
Vi bygger i Järfälla.
 
HEJ! Är helt ny här på forumet..har hittat hit efter år av kikande i huskataloger som förra veckan resulterade i ett kontrakt....Vi har fått ett pris på sprängning inkl. "allt". Rörgravar, sprängning och bortforsling för 600 kr / kubik meter. Vad hade ni fått?

Vi letar just nu efter någon som gör detta billigare. Vi ska spränga MYCKET! Så vi tjänar rätt mycket på bara en liten "pris sänkning" Detta oriset är genom husföretaget, så billigare borde nog gå att hitta. 'Ska tillägga att vi bor i Stockholm...
/ MVH SABINA
 
När du pratar m3 (kubik) med en entreprenör ska du
checka om det är fast kubik.
Entreprenören kan säga att han lastar 4 eller 10 m3 på
en boggiebil o båda påståendena är rätt!!
 
Hej!

Sabina: Vågar man fråga hur mycket "MYCKET" är? Vi planerar också inför nytt hus och kommer då förmodligen behöva spränga en del. Inkluderar dina 600 kr även besiktning av kringliggande fastigheter före och efter sprängning? Som jag förstått så kostar detta annars ca 5000kr / fastighet utöver själva spräng/bortforslingsjobbet *suck*

Ekke: Kan du berätta vad du menar? Det där låter som en "klassisk fälla" att trilla i  ;)

Mvh Stefan
 
Hejsan,

Jag har inte priserna med mig idag - ger en detaljerad information i morgon.
Det känns ibland som att ta rätt på allting är det dyraste. Exempel: Att fälla våra träd, ca. 15-20 st. kostar  7 800:- och att ta bort riset och stubbar/rötter 17 000:-  Så får man ett pris på "trädfällning" är det oftast inte så farligt - det är det andra som kostar.
Vi har fått offert på att spränga 300 Kubik, fälla träden, lägga ut det som har sprängts bort så att en del marken blir lika hög som huset  - 577 000:-

Det man oftast inte räknar med är grävskopr hit och dit, personal och andra små saker som tillsammans gör att det blir väldigt dyrt.

Ett till exempel. I de flesta offerter ingår rör för V/A i en viss längd (i vårat fall 8 m.) sedan skall de ha 2 000:- per meter för att gräva och lägga rör. Ligger då anslutningspunkten 20 meter bort skall man betala för de resterande 12 meter som inte varit med i "grundpriset" - det blir 24 000:- till. Kanske inte så mycket i sammanhanget men många bäckar små....

Platta på mark med vattenburen golvvärme ligger på ca. 200 000:- inkl. visst arbete. (100-110 kvm stor platta)

Vi skall nu se vad andra markentreprenörer tar samt kolla med dem som vi fått offerten från om man verkligen måste spränga så mycket. Vi skulle troligtvis kunna lägga huset lite högre - vilket vi inte har något emot.

Som sagt jag återkommer med lite mer detaljerade priser i morgon så alla har något att jämföra med. Om det finns någon mer som har priser så är det säkerligen välkommet av fler än mig...

//Anna
 
Stefan,om du mäter upp på marken en yta som ex
1m brett x 4m långt x 1m djupt = Då har du 4 fast kubik,
men när grävarn lastat upp detta på en lastbil så är det
10 m3,lite olika beroende på markförhållanden.
Detsamma gäller vid avverkningar där man pratar om
FUB (fast kubik under bark) eller skogskubik eller travat
mått.
Kanske du avverkar på din nya tomt o säljer detta till ett
bolag,då mäter du traven o kommer ex fram till 100 m3
om det är massaved blir du nog besviken när mätbeskedet kommer som då visar ca 55m3.
Tricky vaa!!
 
Man lär sig nåt nytt varje dag! :D
 
Hejsan Alla,

Här kommer lite priser som vi fått från våran grundentreprenör.
(fast vi kommer att kika runt lite och be om fler offerter + att vi troligtvis inte behöver spränga så mycket som de angivit.)

Observera att vi har en sluttande tomt, därför får de spränga ganska mycket plus att de får fixa med tomten lite för att få den jämn. Så vissa priser är styckes priser och vissa är specifika för vår tomt - då har jag, i den mån det går, angivit hur mycket arbete de kommer att utföra.

Jag vet inte vad allt betyder men skall få det förklarat för mig på måndag....

Hoppas detta kanske kan ge en del ett hum om vad som ingår...och det är ju oftast mer än bara grundplattan. I priset har vi inte räknat med hyra av container - kostar ca. 10 000:-

Grundplatta 107,2 m2 166 160:-
Va-servis 2 000:-/m
Trädfällning 390:-/styck
Bort transport av ris och stubb (ca 20 träd) 17 000:-
Lokalt omhändertagande av dagvatten
(vi har sluttningstomt) 16 500:-
Avtäckning av berg fall A, 325 m2 11 294:-
Grävmaskin 10 000:-/ tim
Anläggningsarbetare 390:-/tim
Bergschakt (sprängning) 600-800:-/enhet
Vi har mesta delen på 800:-/enhet....
Tätsöm 11 400:-
Tätning, avjämningslager för byggnad 325 m2 15 822:-
Förstärkningsgrus, 32,5 m3 9 100:-
Envalsvält 1 290:-/ tim
Besiktning av närliggande fastigheter, (ca. 5 st.)och vibrationsmätning 30 000:-

Hälsningar,

Anna

 
Hallå Anna,
det mesta ser väl normalt ut, eller ganska bra faktiskt utom denna:

Grävmaskin   10 000:-/ tim
Eller är det en monstergrävare ?
En kille jag vet i Sorunda tar runt 5-600/timme med sin grävare.
 
Hmmmm...jo det kanske är en monstergrävare.... ;D
Får kolla det.

Tycker att vi till slut har fått fram OK priser - nu håller vi på och trixar för att slippa spränga så mycket....

Vad jag vill påpeka för de som håller på och kollar priser är att det oftast kommer till så mycket som man inte räknar med.
Vi hade t.ex. en uppskattning från husleverantör på: 200 000:- för plattan och 100 000:- för sprängningen.
Så blir det ju inte riktigt - 600 000 för alla markarbeten + VA och el anslutning.....då har vi inte ens något hus på tomten. (tur att man inte har skrivit på något ännu...)
Så innan man börjar skriva på - se till att ha MYCKET nogranna avtal och offerter och ta gärna in från flera för att jämföra. Grundarbetet är så viktigt och det är svårt för oss lekmän att avgöra vad som behövs göras....
 
Hej Anna! Vi köper vår tomt av en bonde. Han har en bekant som fäller våra träd gratis om han får veden. & det får han mer än gärna ;D
Ni kanske kan hitta någon som är villig till samma deal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.