Grund & Markarbeten
gluecifer: Köp/låna en fuktmätare och lägg in i krypgrunden. Det är bra om det är under 70% luftfuktighet, annars finns risk för mögeltillväxt. Ligger det singel på marken som fukten dräneras "ner" i så är ju det bra också... Vi har nu omkring 95%, vi har dränerat och lagt singel i grunden, men troligen kommer ytvatten in i grunden ändå eftersom huset står i en lutande slänt. Det blir
Nix: [citat] Jag håller med. Vi sprängde iofs bara en stenrackare, men testosteronet fick sitt för flera månader. Och spränga själv... Nja. Tror faktiskt att det är något de allra flesta drar sig en smula för att göra... Själv kan jag tycka att fyra ihopkopplade ettöres är lite läbbiga så...
cyanna: Vi har fått kallelse till den 14/4. Enligt entreprenad kontraktet ingår: 1. hus grund: 150 mm tvättad makadam, 2x100 mm isolering, betingplatta med sockel U-element, förberett i 2. grund för öppen spis inkl luftintag och avväxlingar 3. Förråd grund: kantforstyvad platta 4. Grund: plintar 5. Markbeläggning: på carportsuppfarter och entrégångar lägges BB-betongbrosten. Uteplats 5x4
Ubbe: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1077990372
TN: Tänk på att betongen skall bränna länge innan du lägger på fuktspärren! Vi fick vänta drygt två månader och då gjöt vi med K60 betong.
sollentuna: Tack så mycket! Än känns det bra med löpande räkning, men arbetet har ju knappast börjat än och det är ju först när man är klar man verkligen vet om man gjort en bra affär. Men det känns som om ifall man tar ett fast pris så tar entreprenören knappt någgon risk alls utan offerten är baserad på "worst case" och inget normalfall. De flesta var inte intresserade av att jobba på
kalken: Hur gammalt hus har du? Som du ser i en annan kedja är jag på gång med ett mostsvarande jobb på en 30-talskåk. Hur gör du med dräneringen? Ska du dränera runt huset också? Då måste du väl sänka den yttre dräneringen runt huset till under singelbäddens nivå under källergolvet! Någon har påstått att man ska lägga dränering i singelbädden under golvplattan. Är det så? Får
kallstrom_74: ska bryta upp ett par rum för att bygga om dom..ska riva väggar och golv...det är en torpargrund..vad ÄR bästa materialet för att isolera o fuktspärra golvet? vet att det ligger asfaltboard-o ett lager gullfiber..troligtvis plast på det o sen en spånskiva..ska jag göra likadant när jag ska bygga upp det igen?..eller finns det något bättre att göra?..är öppen för förslag
Rude: I vårt hus från 63 är en del av huset, ca 40 m2, byggd på torpargrund. Vid köpet i höstas gjordes en fuktmätning i bjälklaget via ett ventilationshål (150 x 150). Jag kommer inte ihåg värdet, men besiktningsmannen tyckte att det var på gränsen, men något som kunde åtgärdas. Han rekommenderade att vi skulle bättra på ventilationen och ta upp ett hål i grunden så att vi kunde
TN: en "bruksanvisning" i länken nedan, beställ tid hos en massör också ;) http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=255
freske: Knackade ur golvet i ett rum i källaren på vårt förra hus, tyvärr hade vi berg under halva rummet så jag fick borra och köra med snigeldynamit, men det är en annan lång historia. När vi gjöt upp det nya golvet använde vi EPSCement, http://www.epscement.com, som består EPS-kulor och cement. Självuttorkande och kapilärbrytande, jag provade bla att hälla ut ett glas vatten på det
xpat: [citat] Humm, innebär det här att om vi själva river av träd och sly, och efter det att huset byggts bör kunna grovplanera tomten för typ 10000:- + matjord?
que: Yep, så skulle jag summera det. Jag har själv lagt Isodrän. Jag var tveksam med att fylla med gamla fyllnadsmassor så jag fyllde med singel närmast skivan, dock har jag duken mellan skivan och singel, jag tror inte att det spelar så stor roll viket. Jag tror dock att det är bra att ha singel närmast skivan för att snabbare leda ner ytvattnet mot dräneringen
palsson: Ken! Har du lust att speca upp dina kostander för din garageplatta. Vad kostade kantblocken, vad kostade betongen?
BoSchackaLack: Är på gång att köpa ett hus från -99 med platta på mark och utan golvvärme. Vid överlåtelsebesiktningen förra veckan påpekades våta markförhållanden på tomten runt huset vilket fått oss att försöka ta reda på de geotekniska grundundersökningar som gjordes när detaljplanen togs fram -91. Denna undersökning visar på lera i området samt att grundvattennivån vid det
Nybyggare: Våra öppningar i grundbalkarna ligger överst, d.v.s. motsvarnde sista varvet med blocken. Så jag antar att det är okej.
ostni: Hej! Är det Älvsbyhus som monterar grunden eller är det markarbetaren?
gluecifer: Det blir ju rätt uppkört efter grävmaskiner och traktorer som kört jordmassor och singel, så nu är det som en gång var gräsmatta runt huset en uppkörd jordmassa med mycket småsten och singel i. Har handplockat alla stenar i knytnävsstorlek och uppåt. Marken är dock ganska platt som den var innan dräneringen. Min fråga till er som kan: räcker det att fylla på med matjord runt
BAS: Det otroliga är att priserna ökar väldigt lite om man tar in en mycket stor maskin. Satsa på en så stor som du kan få tag i, det går mycket snabbare och billigare då (min maskin är tyvärr för liten) :P
Rob: Tackar så mkt för allt, alla är vi ju nybörjare i början, o detta tycker jag är ett kalasbra sätt att skaffa sig lite kunskap och få sig ett par tankeställare gällande både det ena och det andra. Det bästa är ju att NI alla trevliga människor är som jag, människor och inte säljare till olika typer av tjänster och produkter utan användare! Tack så länga, på återhörande!
VONBRAUN: Jag och min flickvän skall bygga till sommaren. Vi har en tomt med ganska stor höjdskillnad. Vår hus leverantör vill att vi skall mura en krypgrund. Jag tycker att det blir tråkigt med en stor kal yta mot omgivningen då tomten sluttar en del.Jag vill ha huset på plintar och mur mellan plintarna, men då infällt några centimeter och i infällningarna spalje och kltterväxt. Fördelar och
DragonLady: Halloj :) Vet ju inget om sprickor då men,,, det lär väl inte bli mindre av dom med den trafiken eller :P Gilla vibrationer o buller får du nog oxå göra :-/ Mitt råd titta vidare... ;)
johawk3: Som köpare har man ju undersökningsplikt på det man köper. Åtminstone om man köper hus. Det borde ju även gälla vid köp av tomter.....
Mats: Fundera också på drift och underhåll. Pumpar går sönder, och den går garanterat sönder när det är som mes t olämpligt. Vi stod själva i valet mellean brun och kommunalt. Det blev kommunalt efterssom det blev billigast i inköp. Vi har sen dess drabats av ett vattenavbrott i stort sett årligen, Midsomardagen,midsommarafton och midsommardagen igen. Väldigt trevligt att då bara lyfta
BAS: Jag har rotat i ett hus från 1910. Där var syllen i stort sett förmultnad men pappen låg kvar. Försök att kolla att virket är OK.
kalken: Av montageanvisningarna för grundisoleringen framgår att man ska betongfylla kilen mellan källarmuren och syllen plus säkra området från vatteninträngning med ett tätskickt. Detta för att inte vatten ska tränga in i källarmuren. Detta förutsätter modern grundläggning med muren murad på en betongsyll. Hur ska jag göra, jag har en stengrund under källarmuren? Ska jag också gjuta
Selle: :-/ Har ett hus från -28 med källare, skall dränera om och samtidigt isolera med isodränskivor. Invändigt är väggarna ruffiga och passar sig inte som bara! Jag vill sätta in stålreglar med ordentliga ventilations glipor uppe och nere 50mm isolering och sedan gipsskivor. Sätter upp smala stålband med blindnitar mellan reglarna för att garantera luftspalten (10-20mm) in mot