3 325 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Dränering, en fundering
Sida 1 av 2
Hej.
Har försökt läst mig till lite om när och varför man skall dränera. Huset som vi bor har det inte dränerats sedan det byggdes '67. Källaren är torr ingen synlig fukt någonstanns och jag har inte märkt att saker som förvaras nere i källaren är fuktig. Inte ens det papperslager som tidigare ägare lagt som underlag i förrådet (fråga mig inte varför) Det ligger t.o.m plankor kvar i betongen, som jag antar att de skulle ha använts till avjämning som aldrig blivit gjord. Trots detta så finns det inget tecken på röta eller fukt i trät.
Efter väggarna så har det fallit bort lite puts och färg, kalkavlagringar eller vad det heter. Jag kan nog säga att källaren ser ut att vara helt torr, trots att jag inte är en expert på vad en torr källare är för något.
När märker man att dränering behövs. Är det när man har en mindre sjö på golvet eller ner det börjar krypa upp mörka fläckar. Finns det någon forma av skala som man kan gå efter eller väntar man till vattnet rinner ut när jag öppnar garagedörren.
Befintlig därnering bestör av asfalt och teglerör. Regnvatten förs bort genom nergrävda rör. Om rören är anslutnta till tegelrören eller om de ligger på en annan nivå vet jag inte riktigt men vattnet rinner i varje fall ut i brunnen bredvid grunden.
Vad kan gå snett om man inte gör en dränering. Förstörs väggarna.
Grunder är betonghålsten på gjuten platta. Plattan ligger en bra bit ovanför grundvattennivån. Det är en nivåskillnad från ena området till det andra, som mitt hus är i, från våran väg upp till vägen ovanför grannarna på ca 2½-3meter
All information är av intresse, även om det kanske inte är riktiga aktuellt med dränering fär min del, jag är bara intresserad.
Har försökt läst mig till lite om när och varför man skall dränera. Huset som vi bor har det inte dränerats sedan det byggdes '67. Källaren är torr ingen synlig fukt någonstanns och jag har inte märkt att saker som förvaras nere i källaren är fuktig. Inte ens det papperslager som tidigare ägare lagt som underlag i förrådet (fråga mig inte varför) Det ligger t.o.m plankor kvar i betongen, som jag antar att de skulle ha använts till avjämning som aldrig blivit gjord. Trots detta så finns det inget tecken på röta eller fukt i trät.
Efter väggarna så har det fallit bort lite puts och färg, kalkavlagringar eller vad det heter. Jag kan nog säga att källaren ser ut att vara helt torr, trots att jag inte är en expert på vad en torr källare är för något.
När märker man att dränering behövs. Är det när man har en mindre sjö på golvet eller ner det börjar krypa upp mörka fläckar. Finns det någon forma av skala som man kan gå efter eller väntar man till vattnet rinner ut när jag öppnar garagedörren.
Befintlig därnering bestör av asfalt och teglerör. Regnvatten förs bort genom nergrävda rör. Om rören är anslutnta till tegelrören eller om de ligger på en annan nivå vet jag inte riktigt men vattnet rinner i varje fall ut i brunnen bredvid grunden.
Vad kan gå snett om man inte gör en dränering. Förstörs väggarna.
Grunder är betonghålsten på gjuten platta. Plattan ligger en bra bit ovanför grundvattennivån. Det är en nivåskillnad från ena området till det andra, som mitt hus är i, från våran väg upp till vägen ovanför grannarna på ca 2½-3meter
All information är av intresse, även om det kanske inte är riktiga aktuellt med dränering fär min del, jag är bara intresserad.
Hejsan..
i mitt fall.. så har det runnit in vatten genom betongen o bildat en liten pöl = dax o dränera om.. (har dock inte kommit nån i år) :'(
Det finns att köpa en fuktmätare som kan mäta fukten i Väggarna..
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q112q192q200q662&ic=N&sw=3489
Vet dock inte om den är nått o ha.. när jag hade min besiknings man på plats hade han en likande men den kostade runt 1000 kr....
Den hade 3 * 3 dioder i rött, gult , grönt dvs 3 dioder i varje färg
när den var på rött = dränera om.. Gult.. det e fukt börja planera för dräneringen.. Grönt Allt är frid o fröjd..
Hos mig var den mäst på rött. :-/
Det finns också hygro mätare som mäter luft fuktigheten i ett rum.. den kan ju ge viss vägledning.. jag har en sån på vinden.. 80% luft fuktighet när det är 5 grader där uppe.. säger mig att det är för mycket..
Sen beror det också på, om källaren är uppvärmd då det torkar upp en del, isolering på insidan kan göra att man tror att källaren är ok pga man inte ser hur det ser ut på andra sidan isoleringen. är det så finns det fuktmätare med två piggar som man "dunkar" in i väggen (om den är av trä eller gips). Sen får man resultat av det...
Sen om man ska göra om källaren till bostad är tillägsisolering nog ett måste å då är det lika bra o dränera om när man ändå håller på..
/Lycka till..
i mitt fall.. så har det runnit in vatten genom betongen o bildat en liten pöl = dax o dränera om.. (har dock inte kommit nån i år) :'(
Det finns att köpa en fuktmätare som kan mäta fukten i Väggarna..
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q112q192q200q662&ic=N&sw=3489
Vet dock inte om den är nått o ha.. när jag hade min besiknings man på plats hade han en likande men den kostade runt 1000 kr....
Den hade 3 * 3 dioder i rött, gult , grönt dvs 3 dioder i varje färg
när den var på rött = dränera om.. Gult.. det e fukt börja planera för dräneringen.. Grönt Allt är frid o fröjd..
Hos mig var den mäst på rött. :-/
Det finns också hygro mätare som mäter luft fuktigheten i ett rum.. den kan ju ge viss vägledning.. jag har en sån på vinden.. 80% luft fuktighet när det är 5 grader där uppe.. säger mig att det är för mycket..
Sen beror det också på, om källaren är uppvärmd då det torkar upp en del, isolering på insidan kan göra att man tror att källaren är ok pga man inte ser hur det ser ut på andra sidan isoleringen. är det så finns det fuktmätare med två piggar som man "dunkar" in i väggen (om den är av trä eller gips). Sen får man resultat av det...
Sen om man ska göra om källaren till bostad är tillägsisolering nog ett måste å då är det lika bra o dränera om när man ändå håller på..
/Lycka till..
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Mäklaren när vi köpte huset sa lite snabbt samma svar, samtidigt så sa han att är markfårhållandena riktigt så behövs det kanske aldrig dräneras. Det där varierar från fall till fall.JLT skrev:
Men jag fundera lite på vad som kan hända om maninte dränerar och hur långt det kan gå innan man _måste_ dränera.
Värsta fall?
Tja det blir blött.. massor med vatten i källaren.. om man sedan inte får det torrt innan vintern o det blir riktigt kallt kan ju vattnet i väggen frysa.. å i om det det kan ju väggen gå sönder..
men som sagt var det är ju i värsta fall det..
Drännera bör man göra då o då.. min kåk är från 1956 å den har man inte drännerat om en enda gång..
Så 20 år
nån innomhus pool har jag inte
spolar man runt grunden med slagen i typ 10 min så blir det en lite pöl på golvet.. >
Tja det blir blött.. massor med vatten i källaren.. om man sedan inte får det torrt innan vintern o det blir riktigt kallt kan ju vattnet i väggen frysa.. å i om det det kan ju väggen gå sönder..
men som sagt var det är ju i värsta fall det..
Drännera bör man göra då o då.. min kåk är från 1956 å den har man inte drännerat om en enda gång..
Så 20 år
Du säger att det har fallit bort puts och färg från väggarna. På vilken nivå från golvet har det släppt?
Kalkavlagringar uppkommer väl när det är fuktigt, behöver inte vara det nu men det kan ha varit fuktigt tidigare.
Har du haft besiktningsman som har tittat på dina väggar där puts och färg har släppt?
Vad har du för material utanför väggen, lera/dränerande??
Kalkavlagringar uppkommer väl när det är fuktigt, behöver inte vara det nu men det kan ha varit fuktigt tidigare.
Har du haft besiktningsman som har tittat på dina väggar där puts och färg har släppt?
Vad har du för material utanför väggen, lera/dränerande??
En väl skött dränering kan hålla 40-80 år. Själv bor jag i ett område där marken och vattnet är mycket järnhaltigt. Det gör att då vattnet kommer in i dräneringsledningen och där får tillgång till syre så oxidieras järnpartiklarna och faller ut som rost. Spolar man inte dräneringen minst vart annat år kan det på så sätt bli helt förstört (det blir som en stor rostklump) på bara 5-10 år. en dränering, precis som övriga huset, sköter sig inte själv.JLT skrev:
Helt sant Charlie!
Ofta tror man att det är fel på dräneringen när färgen har släpt från väggarna längs golvet och trä under plastmattan har ruttnat. Markfukten kan ställa till sådana skador om man täpper till fuktvandringen med tätt ytsikt. Har aldrig sett hur fuktig är marken under huset men tror inte att den är snustorr. Inte heller övanför dräneringsröret är det totalt torrt. Marken är alltid fuktig och små mängder fukt vandrar fritt om man inte har fuktspärr under huset. Dräneringen avleder rinnande vatten men påverkar inte markfukten. Man måste hitta orsaken till bekymmer innan man dränerar för annars kanske gräver man i onödan. Är det instängt markfukt eller rinner det vatten mot husgrunden?
gaia
gaia
...jag håller med dej, Mangelito, att huset mår alltid bra av förbättringar. Jag ville bara tilllägga mina funderingar om ifall det ska vara det första man gör när man ser att färgen lössnar från källarens betonggolv i ett gammalt hus. Är det markfukten som ställer till så hjälper det knappast att dränera ... då är det kanske enklare att fex skrappa den tätta färgen, lägga klinker och förbättra ventilationen 
gaia
gaia