1 676 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
brygga, hjälp att tänka
Hej
Jag håller på med en bryggkonstruktion och tänkte att ni skulle hjälpa mig. Jag har gjort en skiss nedan, som på inget sätt är skalenlig.
Men följande har jag tänkt:
Bräda som proppas i betongen: 34x95
Kortregel, sätts med spikplåt i brädan ovan: 45x195
Reglar: 45x195
Däcksbrädor: 45x195
Allt ovan i tryckt virke (klass A).
Betongplintarna är cirka 120 cm ifrån varandra.
Bryggans bredd är 120 cm.
Under är en stenpir.
Avståndet mellan reglarna blir 60-70 cm.
Det enda som är gjort är de två yttersta plintarna. De diffar dessutom lite i höjd, men jag inbillar mig att jag kan sätta reglarna med vinklar i kortreglarna och att jag sätter dessa vågrätt, livande den högsta av kortreglarna.
Max diff är cirka 4 cm.
Jag kan också kortla mellan reglarna, och låta det stötta med en regel ner mot piren.
Frågorna är:
1. Räcker det med en 34x95 regel för att hålla kortregeln, eller behöver jag 45x45?
2. Kommer det att bära utanför reglarna? (Överlappet på "trallen") Alternativet är att dra ut kortreglarna utanför plinten och spika (med vinklar) i reglarna. Men det ger två nya frågor:
3. Bär det med bara vinklar om reglarna inte har upplag?
4. Behöver jag en regel i mitten?
5. Har jag tänkt fel någon annanstans???

Jag håller på med en bryggkonstruktion och tänkte att ni skulle hjälpa mig. Jag har gjort en skiss nedan, som på inget sätt är skalenlig.
Men följande har jag tänkt:
Bräda som proppas i betongen: 34x95
Kortregel, sätts med spikplåt i brädan ovan: 45x195
Reglar: 45x195
Däcksbrädor: 45x195
Allt ovan i tryckt virke (klass A).
Betongplintarna är cirka 120 cm ifrån varandra.
Bryggans bredd är 120 cm.
Under är en stenpir.
Avståndet mellan reglarna blir 60-70 cm.
Det enda som är gjort är de två yttersta plintarna. De diffar dessutom lite i höjd, men jag inbillar mig att jag kan sätta reglarna med vinklar i kortreglarna och att jag sätter dessa vågrätt, livande den högsta av kortreglarna.
Max diff är cirka 4 cm.
Jag kan också kortla mellan reglarna, och låta det stötta med en regel ner mot piren.
Frågorna är:
1. Räcker det med en 34x95 regel för att hålla kortregeln, eller behöver jag 45x45?
2. Kommer det att bära utanför reglarna? (Överlappet på "trallen") Alternativet är att dra ut kortreglarna utanför plinten och spika (med vinklar) i reglarna. Men det ger två nya frågor:

Svaren är:Nix skrev:Frågorna är:
1. Tag 45x45
2. Ja, se till att få reglarna så långt ut som möjligt på betongen.
3. & 4. Faller bort.
5. Nä, inte mycket ;D
6. ~1 meter
/ lillebror ???
Tack...
Jag slog mig på fingret med hammaren så fingret sprack, kastade måttbadet i sjön tre gånger, och hammaren två... (av misstag)
Men annars gick det bra
Det ser lite mysko ut i vinkeln, men det kommer inte att göra det när brädorna kommer på. Anledningen till att det ser ut så är att jag vill ha upplag på mer än två reglar i vinkeln, för att binda ihop det hela.
Bredden mellan reglarna är densamma på den yttre som på den inre (exakt densamma, eftersom jag har en cool såg med ett coolt sågbord...)
Bulta eller plåt eller nåt, ja.
Just nu bara ett tiotal fyrtumsspik.
Dessutom kommer det att vara ett trappsteg "till vänster".
Men jag återkommer med lite nya bilder så småningom...
Jag slog mig på fingret med hammaren så fingret sprack, kastade måttbadet i sjön tre gånger, och hammaren två... (av misstag)
Men annars gick det bra
Det ser lite mysko ut i vinkeln, men det kommer inte att göra det när brädorna kommer på. Anledningen till att det ser ut så är att jag vill ha upplag på mer än två reglar i vinkeln, för att binda ihop det hela.
Bredden mellan reglarna är densamma på den yttre som på den inre (exakt densamma, eftersom jag har en cool såg med ett coolt sågbord...)
Bulta eller plåt eller nåt, ja.
Just nu bara ett tiotal fyrtumsspik.
Dessutom kommer det att vara ett trappsteg "till vänster".
Men jag återkommer med lite nya bilder så småningom...
Klicka här för att svara