A
Adamski: Hej, Jag har ganska nyligen börjat med att bygga ett dubbelgarage på 55kvm. Jag gjut platta på mark med 200mm isolering, samt golvvärme. Jag körde med 200mm makadam som bärlager som jag paddade 3ggr innan jag började montera kantelementen. Höjden på kantelementen är 300mm (Thermisol), 200mm är isolering och 100mm är betong, förutom i voterna där man använder mera betong. Jag gjorde
0 svar · 2,9k läst
S
stino: Hej! Vad säger ni om följande grund: "Till frostfritt djup på btg-sula med btg-block + leca-block, drän.grus + 5 cm cellplast + ca 10 cm btg" Verkar inte vara någon av "standardgrunderna" eller? Bra eller dåligt - hjälp en nybörjare med lite kommentarer!
0 svar · 5,8k läst
Immobil
Immobil: [citat] E de inte en schlager? ??? ;D
13 svar · 4,7k läst
B
BAS: Så här kan det se ut i ett 100-årigt hus då dränering saknas: http://www.entitan.se/vatten.jpg I det här fallet så har vi lämnat gipsputsade ytor på väggarna och värmegolv med 14 cm cellplast och 10-15 cm leca-kulor under golvet.
6 svar · 3,6k läst
Matti
Matti: ;D Först när jag skrev det verkade det hur klart som helst sen när jag läste igenom det igen så var det rätt förvirrande, det är inte alltid lätt att skriva så att man inte kan missförstå det
5 svar · 3,2k läst
G
goerana: Hej ! Någon som har erfarenhet av Lättklinkerbetongs Termogrund ? mvh// Goerana
0 svar · 3,5k läst
B
brevik: www.isodran.com kan rekommendera ett par stycken som är bra. Enda problemet är att dessa företag har häcken full fram tills julafton. Kan vara värt att ringa och kolla iaf.
2 svar · 1,7k läst
H
Haagbard: [citat] Äh, ett win-win-win-win förhållande ju ;D Bra lösning, bättre än Bobcat [bild]
19 svar · 21,5k läst
L
Lina: Någon som vet något om vad som kan vara "normalt" kvadratmeterpris på asfalt + underarbete? Vi har fått offerter på 190 - 200:- kvm ex moms. Låter det vettigt? Hälsningar från Lina
0 svar · 5,7k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Jag vidhåller att det skulle vara overkill att göra mer än att bara sticka ner dubbarna i hålen, men gör som du vill! 8)
3 svar · 2,6k läst
L
larsu: Nej det är jag som är otydlig. Jag vill att det som syns av grunden över marken skall ligga i nivå med vägen. Att jag bara har ungefärliga mått beror på att jag tyvärr eldade upp min "mätpinne"där jag hade märkt ut de olika måtten när jag röjde senast. Det är 47mil till tomten så det är inte bara att "kvista över dit" men jag skall ner och göra nya mätningar nästa vecka.
4 svar · 3,0k läst
M
Mannus: Ser väldigt fint ut! Vad ligger ett sådant i pris? vilket kontor har ni varit i kontakt med? Har tänkt oss ett tvåplans...
5 svar · 4,8k läst
·
Fasting65
Fasting65: Köp en murhammare och börja knacka....? Det känns bara så onödigt att fylla hela utrymmet med betong bara. Du får väl skruva fast ett par brädor på insidan så du täcker hålet. Sen skruvar du fast brädor på utsidan nästan ända upp. Därefter häller du i betongen i hålet. Sista biten blir väl lite trixig, men allt går att lösa med lite vilja. I med betong och försök stänga
3 svar · 4,9k läst
G
gaia: Hej Boussard! Saltutfällningar kommer när vatten/fukten vandrar i väggmaterialet och kommer upp till ytan där vatten torkar (varmt utrymme) och salter fälls ut. Processen beror tyvärr inte på uttorkningen av grunden... Man brukar lägga på ny puts och det tar olika lång tid innan besvären kommer igen om fuktvandringen fortsätter. Den förklaringen läste jag på danska sidor där dom
13 svar · 4,1k läst
B
BAS: Det går även att spräcka sten med kilar. Det är inget för nybörjare och veklingar. Det är ett typiskt jobb för en bergsprängare. "problemet" med dem är dock att det helst sätter dynamit i hålet, de är lagda åt det hållet (jag har en polare som är sprängare så jag vet :) )
5 svar · 6,6k läst
B
BAS: [citat] Det är därför det heter "krypgrund" :) Vi har ett stort (d.v.s. litet) problem på vår styga på Gotland. Det går inte krypa under eftersom det är ca 25 cm högt. Problemet är att det är himla kalla golv och vi skulle vilja isolera under. Att göra det inne är inte att tänka på eftersom takhöjden är gjord för dvärjar från början.
3 svar · 3,0k läst
M
Micke_K: Jag fundera på att bygga ut ett varmförråd från ca 12kvm till 20kvm. Huset och garage med förråd står på en pålad platta byggd -73. Marken är gammal sjöbotten och har sjunkit ner ca 30-40cm sedan 1973 i förhållande till plattan. Nu tänker jag bygga ut varmförrådet i garaget till ca 20kvm. Hur ska jag göra med marken (jord, sjöbotten) under utbyggnaden för att inte få problem
0 svar · 3,0k läst
K
kentconny: Utseendet på muren spelar mindre roll då den vetter mot granne... Betongbilen kostar cirka 15000 och L-element blir absolut dyrast, de kostar runt 30000 utan kranen medräknad då de tyvärr måste lyftas över huset, så det är inget alternativ. Som det är nu så lutar det åt en mur av sten av ngt slag.
2 svar · 1,2k läst
P
plf66: Jag letar tomt och har hittat en tomt som ligger bra till, men den gränsar till en järnväg. Inga geoundersökningar är gjorda, men det borde vara lera/sand. Jag är inte orolig för buller, tågen åker förbi snabbt och järnvägen är måttligt trafikerad. Men hur undviker man vibrationer från tunga godståg? Någon som byggt i motsvarande läge och har erfarenhet från pålning,
0 svar · 3,3k läst
H
HansH: Hej allihopa, Har en liten fråga rörande borttagande av buske/träd intill (0.5 meter ifrån) min källarvägg: Måste man ta bort rötterna också eller kan man låta de vara kvar? Inget fuktinslag syns, men det kan ju ändra sig i framtiden alltmedan busken/trädet växer. /Hasse
0 svar · 1,4k läst
T
Tazmannen: Hej! Ja jag har läst den artiklen förut jag med :) Men jag tror att det blir väldigt svårt och att det tar lång tid att den blir bra... Men har man den tiden och orken så är det som du skriver att det är det billigaste alternativet! Mvh Jimmy
5 svar · 6,6k läst
Immobil
Immobil: [citat] Det tar kanske brandkåren (=räddningstjänsten) som en utmaning. ;)
6 svar · 1,2k läst
G
gaia: Hej garagenisse! Ta med dej en bit av den gamla putsmaterial till byggmarknaden. Har du tur att hitta där en kunnig människa så får du samma eller nästan samma kvalitet på putsbruk. Det är viktigt! Annars kan det bli sprickor där två olika putsmaterial möts. En viktig regel är: alltid laga putsskador med "svagare" putsbruk än den ursprungliga. Renoveringsputs kostar ca 100kr /25kg (
5 svar · 3,3k läst
L
LenaPena: Hej Vi har, som ni kanske läst om tidigare här på forumet, en jätte jordhög med ungefär 150 ton jord vi vill bli av med på vår tomt. Enligt våra schaktkillar är detta "matjord i hyfsad kvalité". Vi skänker denna jord mot att ni hämtar den själva. Allerum ligger i Helsingborgs kommun. Lägg ett meddelande till mig om ni är intresserade. Lena
0 svar · 3,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Hmm, ska man inte gjuta en platta lika bred som muren ner i marken en bit, sisådär 40cm åtminstone. Det har min pappa, som är gammal murarbas, sagt. Alla våra murar i trädgården har gjuten "grund"......
2 svar · 2,1k läst
Matti
Matti: När det gäller pumpar finns det mycket olika att välja mellan men högre pris ger generellt högre kvalité. Vid val av pump finns det många faktorer att beakta: främst typ av avfall i kombination med flöde, höjd och hur man vill transportera det efter pumpen. Centrifugal pumpar är alla men det finns tre huvudtyper och då är det pumphjulets utformning som skiljer mest: 1. Kanalhjul,
14 svar · 19,6k läst
Immobil
Immobil: [citat] Jovisst, men han lever inte så länge. ;D Misstänker iof att vattnet först ska infiltreras innan det släpps ut i sjön.
6 svar · 2,7k läst
J
Jarppan: Någon som har erfarenhet av Kompenstions Grund?? Kompensations grund = istället för pålning..
0 svar · 1,3k läst
R
Rodge68: Först ska man nog säga att det är två skilda metoder att bygga hus på. Älvsbyhus bygger färdiga moduler som monteras på en torpargrund. Götenehus tror jag bygger med färdiga väggblock som monteras på en betongplatta. Götenehus metod är dyrare, men som jag tycker, är det en bättre metod. Jag vet inte vilka problem Ni haft i Norge med Älvsbyhus, men om det handlar om just
2 svar · 2,6k läst
N
Nix: Jag är inte helt hundra på att vattenburet är ett måste. Vattenburet är ett rätt trögt system, och om du skall ha stödvärme när du inte är där så hinner systemet knappt ikapp under en helg. Nu beror ju det här lite på hur stor stugan är, men om du har ett storrum och lite småsovrum, så skulle jag rekommendera en stor vedkamin, speciellt om du har tillgång till el. Men inte SÅ
1 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.