R
Rodge68: Först ska man nog säga att det är två skilda metoder att bygga hus på. Älvsbyhus bygger färdiga moduler som monteras på en torpargrund. Götenehus tror jag bygger med färdiga väggblock som monteras på en betongplatta. Götenehus metod är dyrare, men som jag tycker, är det en bättre metod. Jag vet inte vilka problem Ni haft i Norge med Älvsbyhus, men om det handlar om just
2 svar · 2,6k läst
N
Nix: Jag är inte helt hundra på att vattenburet är ett måste. Vattenburet är ett rätt trögt system, och om du skall ha stödvärme när du inte är där så hinner systemet knappt ikapp under en helg. Nu beror ju det här lite på hur stor stugan är, men om du har ett storrum och lite småsovrum, så skulle jag rekommendera en stor vedkamin, speciellt om du har tillgång till el. Men inte SÅ
1 svar · 2,7k läst
B
brevik: Hej! På JULA så finns det en ekel fuktmätare för 249kr. Det kan vara värt att köpa en så så kan man iaf få en indikation på om man har problem någonstans.
4 svar · 5,4k läst
C
clintan: Behöver du inte spränga en massa, så tror jag inte att du har en dyrare grund är någon annan! Att betänka är ju att ofta undervåningen muras eller gjuts vilket kan kosta lite mer! Vissa husleverantörer har med både grund o golvvärme i sitt "grundpris" för huset! Vi bygger "villa granen" från Vårgårda, o där ingår rubbet! Frågor o funderingar?? Hör av dig!! // Clintan
4 svar · 5,9k läst
T
Try@ndError: En engelsk sida men sten som sten. http://www.pavingexpert.com/ Även en hel del om dränering.
2 svar · 6,0k läst
F
frasse: Det tar inte så lång tid att jämna ut så varför chansa? Det känns som att 7 cm är för lite, men ring till t.ex Betongindustri på 08-625 62 00 , de har koll och hade en del tips när vi gjorde plattan
2 svar · 2,8k läst
G
gaia: Hej Mogge! Det är en riktig Niagara-fall ???. Hoppas att grunden bakom väggen blir snart upptinnat och vatten kan ta andra väggar och inte genom din källare. gaia
5 svar · 5,2k läst
S
Selle: Precis pl71. Man vill flytta kondenspunkten utanför grundmuren in i Isodränblocket. Man måste ha en delvis renskrapad 75% av källarväggen för att få ett fullgott genomsläpp av fuktgenomsläppet ifrån källar väggen ut i isolerblocket, där luften sedan kylls ner och kondensera och med hjälp av dränerings rören leds bort till en brunn eller ut i en stenkista en bit bort från huset. :)
13 svar · 8,9k läst
R
Renovera_i_sommar: Vi kommer att renovera en hel del. Ena huskroppen är en "Hallandslänga" som står på sten direkt på jord. Vi kommer att behöva dränera och gjuta en platta... tror jag :-/ Sen ska vi byta en del plankor på den gamla fasaden, tilläggsisolera, dra el, dra vatten, bygga upp innermiljön och bygga ett tak under det befintliga vasstaket..... med andra ord. Det är en hel del att göra. Som om
2 svar · 4,6k läst
K
Kalsipper: Hur länge "håller en asfaltering" då? :)
1 svar · 3,4k läst
P
Phil: Vi har ett hus med källare som vi ska dränera. Huset står direkt på lera. Ska man lägga dräneringen mellan över och underkant på sulan för att inte leran ska torka ut? Får man ha singel under sulan eller måste man lägga tillbaka leran om man grävt för djupt? /Christer
0 svar · 7,0k läst
N
Nybyggare: Kom på en anledning till att ha vattentunnor! Man kan ju använda vattnet för att vattna med och spar på så sätt kranvatten.
6 svar · 15,0k läst
O
ompalompa: You got mail...
1 svar · 1,8k läst
R
roanon: Om jag inte minns fel så är det bättre att isolera på utsidan. På så sätt håller man även kantbalken varmare och alltså torrare. /Roger
14 svar · 3,1k läst
G
georglotta: Jag behöver fyllnadsmassor cirka 100m3 till tomten i Svärtinge/Norrköping. Kan någon tipsa hur jag kommmer billigt undan?
0 svar · 2,4k läst
K
kalken: Enl. uppgift ska man hålla ca 37 graders lutning från väggen när man chaktar ur, för att inte äventyra stengrundens stabilitet! Detta borde även gälla vid utvändig chaktning vid omdränering. (Kul att man kan bidra med svaren själv!)
1 svar · 1,7k läst
N
Nybyggare: Jag har inte erfarenhet av just de två stenprodukter som du nämner men andra snarlika. Jag tycker det till stor del på vilket resultat man vill ha och vilka pengar man är villig att lägga ned. Eftersom muren är ganska låg så tror jag att de flesta stödmursstenar klarar dessa nivåer, i ditt fall så klarar väl Windsor stenen de högsta höjderna. Den är för modligen också lättast
1 svar · 1,3k läst
B
byggimpert: Sök på gula sidorna efter åkare i din närhet, finns säkert flera som har både traktor och lastbil. Det ska till mycket "ojämnheter" för att du ska behöva en grävskopa för planeringen av tomten, annat än för att gräva grunden förstås, i de flesta fall med hyfsat plana tomter så räcker det med en traktor. Då kan du ju använda samma firma för lastning, transport och
1 svar · 3,8k läst
R
robbin: Finns det någon i Ljungbytrakten som önskar bli av med fyllnadsmassor. Vi tar isåfall tacksamt emot. Mvh Robbin
0 svar · 863 läst
D
DACKE: Hej Om du ska köpa något så rekomenderar jag ett vanligt laserpass. Men du ska nog inte lita på libellerna på det. Jag ställde det på ett byggpass med mycket god kvalité. Vi efterkontroll på min grund så diffade det bara 5mm på 10meter.. vilket mycket väl kan vara ett mätfel. Laserpass kan du använda till mycket annat och det kostar ju inte så mycket.
2 svar · 4,6k läst
D
davidk: Jag funderar på att använda prefabricerade grundelement typ Siroc L eller U när jag gjuter grundplattan. Håller denna grundkonstruktion för att fortsätta med att bygga väggar av leca isoblock, eller blir belastningen på grundelementen för stor? Förstärkningsbalken runt grunden kommer att bli 300mm tjock, men eftersom grundelementen består av cellplast kommer balken indirekt att vila
0 svar · 7,0k läst
P
Per-Erik: Hejsan.. Jag har läst att man måste/bör dränera om ca var 40 år.. så 30 år kvar då :D. Fast givetvis väntar man på att det blir fukt eller vatten att vatten kommer in osv innan man gör något... Portodrän är bra enligt mitt tycke det isolerar & dränerar. Naktdelen är att man inte ska iosolera insidan av källar väggen dvs man bör inte slänga upp gips skivor osv.. = det blir
1 svar · 1,7k läst
T
Torparkungen: Nu är det så att sanden är bortskrapad till största delen och ovanpå fiberduken som ligger på dräneringen ligger grus ända upp och sand utanför. Känns rätt bra så. Fint blev det också. ;) Svejs! //Anders
5 svar · 2,0k läst
L
LenaPena: Hej Jag vet inte om jag förstår din fråga rätt.....men jag provar! Fyllnaden som ingår från husfabrikanten brukar vara 30 cm (ialla fall i vårt fall). När de ska gräva ut för grunden så måste dom komma ner till bärande lager. Om ni har riktigt tur (bra jord) behöver ni inte fylla mer än de 30?? cm som ingår i husköpet (sand och makadam). Har ni otur så behöver dom gräva
1 svar · 2,8k läst
J
jojje_99: Grundkonstruktionen är s.k. "platta på mark": fyllnadsgrus, geotextil, 100 mm tvättad makadam, 2x100 mm cellplast, 100 mm betongplatta. Läggs vatten- och avloppsledningar lämpligast i fyllnadsgruset eller i makadamlagret? En VVS-installatör jag pratat med säger att det är bäst att lägga ledningarna i fyllnadsgruset för att undvika att de "gnags" sönder av makadamen.
0 svar · 1,5k läst
D
Dark_Helmet: Ni får ta kontakt med en geotekniker, så får ni den hjälp ni behöver. Ibland räcker det med att studera kartor och bara besikta platsen, men ibland måste man ta markprover för att vara säker.
1 svar · 2,9k läst
S
Selle: Hej Muppfarmor :) Bor själv i ett sutterräng hus från -28 sedan 2år. Man skall nog inte räkna med att det finns någon dränering i överhuvudtaget förutom tjärstrukna väggar och möjligtvis sprängsten som dränering! Det man kan se som fördel med gamla hus är att virkeskvaliteten var avsevärt bättre än idag, virket tål oftast angrepp bättre. Om man är händig och gillar att
3 svar · 1,1k läst
J
juggler: Är det någon som har gjutit en smörjgrop i sitt garage? Hur ska den vara utformad? Finns det någon efterklok person därute som vill dela med sig av sina misstag eller totala lycka över en smart lösning?
0 svar · 1,9k läst
V
vaniljvodka: Hur har det gått??
7 svar · 2,3k läst
M
Markarbetaren: Att lägga cementrör i en villaträdgård känns lika främmande som att lägga 10 cm AG-massa och 7 cm topp på en garageuppfart. Det finns plaströr för detta ändamål.
3 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.