Grund & Markarbeten
Ken: Fick 5-6 lass med fyllning, lerblandad sand, som jag hört är bra under gräsmattan, vilket jag också skall använda en del till, men nu undrar jag om denna fyllning också går att använda till att bygga upp ca 30-40 cm där jag skall parkera mina bilar, har också ett lass med makadam som jag skall lägga överst, sen asfaltera. Jag antar att min lersand inte är så lämplig till detta men
jenny1: Jag har ju tyvärr inga kontakter som håller på med att gräva :( , men det är bara själva infiltrationen som behöver flyttas, slammbrunnen är ok. Befintlig infiltration verkar ligga på väldigt lerig jord så jag antar att det är därför det har blivit stopp efter 15 år. Verkar 35 000kr rimligt för en utredning (ca 7500kr), material och grävning?
Ubbe: [citat] Tanken från början har varit att göra så :) Väggarna ser jag inte som något problem, förutom då att det måste på någon sorts betongputs och färg. Golvet däremot blir besvärligare eftersom det nu ligger plaströr (för dränering) på golvet. Den idé jag har just nu är att lägga en platonmatta på betongen och sedan isolering och ett vanligt spånskivegolv längst upp. I
Linda_o_Danne: Efter att ha hört för o nackdelar byggde vi med L. Vi kommer att delvis använda vår källare som boyta så isoleringen vägde tungt! :) mvh Linda
Linda_o_Danne: Nej, många är vi inte men vi finns! Klart att man ska ha källare! Särskilt om man som vi kommer att använda ved som uppvärmning...inte så kul att ha pannrummet i "det riktiga" huset! Och bara det att "få undan" tvättstuga och förråd. Guld! :) Husfirman tvärvägrade att bygga källare åt oss men stod för ritningarna. I början kändes det lite nervöst att stå som samordnare men det
ledighetskommiten: Transporten är ganska stor del av kostnaden. Därför svårt att ge pris. Ring närmsta bergtäkt och fråga. Annars kanske det pågår något bygge i närheten?
jonfri: Skall isodrän ha avsedd effekt så måste du ta bort lite asfalt i alla fall så att fukten kan gå utåt, annars kan det bli riktigt fel eftersom värmen flyttas utåt i väggen i och med isoleringen men att då inte fukten kan gå ut genom väggen när asfalten sitter där. Har själv ägnat de sista två dagarna med en yxa i näven, inga större problem men mycket muskelvärk... :-/ , kan
putte1: Hej. Ja, nu blev man överkörd igen,den kvinliga avdelningen av familjen i hop med sprängare samt snickare har kommit fram till att torpargrund med betongbjälklag skall det bli,jag hadde inget att sätta i mot. Så ovanstående inlägg gäller inte, utan nu blir det torpargrund.3 skift och ventiler för ventilation. Lycka till med bygget. MVH PUTTE
Pera: Vi har bestämt oss för ett LB hus där det ingår 6 meter servis. Är det någon som vet vad det kostar om man vill ha mer meter än så? Har inte hunnit ta detta med vår säljare än.. ???
marlin: Hej! Finns det någon som vet var man kopplar in avloppsventilationen på avloppsröret under grund? Skall gjuta en platta med tillhörande avloppsrör för toa, men undrar om luftaren måste kopplas in på något speciellt ställe.
chef: Jonfri: Tyvärr blir det nog inget över. Jag ringde och beställde allt han hade+ lite till. ;D
jonfri: Instämmer i det första, varför skynda? Att man vill använda källaren är dock vettigt, var noga med material så att allt kan andas bara. Och att börja invändigt innan dräneringen är färdig måste ju vara att garantera sig problem. Jag hade nog väntat en månad efter dräneringen var klar innan jag hade börjat invändigt.
ylven: Om det är väldigt fuktigt där nere så innebär nog även en silikatfärg att det inte släpps igenom tillräckligt. Rekommenderar rejäla hyllor att lägga allt på. Det tar rätt många år innan de blir så dåliga att de måste bytas, även om det blir översvämning i källaren varje år. Om det fortfarande är för fuktigt kanske en avfuktare är ett välbehövligt stöd. /ylven
furan: Vår anslutningsavgift reducerades från 80 000:- till 65 000:- bara för att kommunen inte tillåter att man leder bort regnvattnet till deras dagvatten... 15 000:- borde man kunna fixa några stenkistor för va när man inte ens börjat schakta på tomten! ;)
Familjens_Fixare: Hej Jag har dränerat mitt hus med isodrän 100 mm. Vi har cirka 40 löpmeter runt huset och det genomsnittliga djupet att gräva var ungefär 1,7 m. Jag köpte material som gick på i storleksordningen 30.000 (isodrän + duk + 110 rör + makadam + list mot grund för att fästa duk + åldersbeständig plast). Jag hyrde en grävare för kompispris (5.000). Arbetet tog cirka 100 timmar. Skulle jag
Familjens_Fixare: Jag tog bort "kleten" med yxa, en gammal trädgårdshacka och slutligen högtryckstvätt. Man skall inte slipa på asfalten eftersom det bara fyller igen porerna i betongen. Som jag skrev på en annan sida: Bit i det sura äpplet. Det tar bara någon timme per sida. Hacka upp cirka 30-50% av ytan så andas väggen fint. Jag rentvättade även väggen med högtryckstvätt. Ok att man trycker in
ledighetskommiten: Finns det en väg för vattnet att vandra brukar det ha en otäck förmåga att vandra där. Personligen (jag är en fegis) så skulle jag vara noga med att inte använda gips på ytterväggarna och bara måla väggarna (med lämplig färg som "andas"). I övrigt som vanligt då det gäller källare - isolera ev trä, använd gärna klinkergolv osv
Zunken: Bara grävas om inget berg dyker upp där pumpenheten skall ner, ca 2 - 2,5m djupt. Sen är det dragning av vattenledning(med strömkabel i) och avloppsrör ca 25- 30m.
BAS: Hej. Ca 10 m3 fyllnadsmassor finnes.Jag kan ev. hjälpa till med transport om det inte är för långt bort från Ågesta. Kontakta mig via direktmeddelande vid intresse. /BAS
perf: [citat] Ok, men flyter det ut såpass bra att det bara är ytan som behöver avjämnas med en sloda, och är det i så fall rimligt att tro att man kan klara det jobbet ensam på 50 m2? (Jag är inte ute efter att göra ett dansgolv, så om det blir lite ojämt gör inget, men det får förstås inte bli för stora nivåskillnader). Kan man gå på den självkompakterande betongen under arbetet,
perf: Det här är ett klassiskt problem. Förr i tiden murade man snygga valv ovanför fönster och dörrar, och då låste stenarna mot varandra. Sedan skulle det vara raka linjer, förmodligen för att det var enklare att montera fönster i ett rektangulärt hål. Nästan alla halvgamla hus har det här problemet. På senare tid använder man dock färdiga tegelbalkar (stenar som är hopsatta med
delbert71: Tja, Hur gick det med gjutningen till slut? Hur mycket fick ni betala? Vi ska just bygga dubbelgarage(36m2) och funderar lite på hur mycket vi ska göra själv när det gäller grunden. Var det lätt att fixa allt utom gjutningen själv? /Del
Thorell: Det verkar fortfarande vara byggarnas marknad i Sverige. De kan göra som de vill. För 15 år sedan vara alla kostnader för grund, garage, EL o VVS 2 till 3 gånger dyrare i Sverige, än i Danmark. Men tyvärr hade de inte behörighet att utföra arbetena i Sverige. (Idag är den danska kronan 50 procent dyrare). Är det någon som vet vilka arbeten som FÅR utföras av firmor från t.ex.
Nybyggare: Minst 1 dm. Golvreglarna kan du lägga direkt på gruset, alternativt använder du vanliga lite större trädgårdsplattor (35x35 eller nåt). Beställ gärna den här foldern om du inte har den eller någon annan bra byggbeskrivning. http://www.trainformation.se/Pub/byggbeskrivningar/tradack.asp
Maria_Niclas: Vi ser inte frigolitkanten på våran platta. Det är betong ända upp till kanten. Jag vet iof inte hur det ska vara men dom som gjöt våran ska vara jätteduktiga så jag litar på att dom gjort rätt ;D