4 708 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Dränering av parhus?
Är novis på området därav min kanske lite dumma fråga.
Om man vill dränera om en källare i ett parhus men grannen ej vill/gör detsamma, hur går det då?
Jag menar dras fuktan in i min källare ifrån grannens efter jag dränerat? Vi delar ju samma bottenplata samt vägg.
Undrar även över kostnaden, ca 60kvm källare där ena kortsideväggen delas med grannen.
Huset byggt 1921.
Tacksam för svar.
Om man vill dränera om en källare i ett parhus men grannen ej vill/gör detsamma, hur går det då?
Jag menar dras fuktan in i min källare ifrån grannens efter jag dränerat? Vi delar ju samma bottenplata samt vägg.
Undrar även över kostnaden, ca 60kvm källare där ena kortsideväggen delas med grannen.
Huset byggt 1921.
Tacksam för svar.
Var frågan så dum att ingen behagade svara? ???
Förmodligen var den bara så svår att ingen har något bra svar.ParkaKungen skrev:
Du kan ju prata med byggnadskontoret (eller vad nu motsvarande funktion heter i din kommun), de vet säkert. Är du medlem i villaägarnas riksförbund så finns där jurister som man kan fråga kostnadsfritt.
Naturligtvis är en halv dränering (din del alltså) bättre än ingen alls. Det blir nog så att marken utanför din del av källaren blir torrare och därigenom suger åt sig mer vatten, men det ska ju dräneringen ta hand om.
Tänk på att dräneringen i sig inte tar bort fukten i källaren om det inte är väldigt fuktigt. Det har mer att göra med vilket system du använder för att fuktskydda väggen. Jag tror att samtliga Pordrän-varianter (optidrain, dränisol, fuktisol etc etc.) ska sättas en bit (ca 75 cm) ut på oisolerade väggar för att skydda mot fukt och kyla. Vilket alltså skulle innebära en bit in på din grannes vägg. Jag har ingen koll på vad Platon rekommenderar för sitt system.
Du kan säkert avsluta precis vid gränsen mellan husen och få en bra funktionalitet ändå. Men naturligtvis vore det bästa att få med grannen på tåget.
Tänk på att dräneringen i sig inte tar bort fukten i källaren om det inte är väldigt fuktigt. Det har mer att göra med vilket system du använder för att fuktskydda väggen. Jag tror att samtliga Pordrän-varianter (optidrain, dränisol, fuktisol etc etc.) ska sättas en bit (ca 75 cm) ut på oisolerade väggar för att skydda mot fukt och kyla. Vilket alltså skulle innebära en bit in på din grannes vägg. Jag har ingen koll på vad Platon rekommenderar för sitt system.
Du kan säkert avsluta precis vid gränsen mellan husen och få en bra funktionalitet ändå. Men naturligtvis vore det bästa att få med grannen på tåget.
Jo det är klart att det vore mera praktiskt om ni kunde göra detta samtidigt, en ny dränering ökar värdet på huset så det är inte bortkastade pengar. Som Starfigher säger så blir det säkert ganska bra med enbart din halva ny dränering, så gör du detta om nu inte grannen vill just nu. Jag tror att reglerna är sådana att varje ägare måste ta hand om sitt vatten, så har du dränerat på din sida och det sedan skulle uppstå något fuktproblem, som kommer från grannen, så är han skyldig att åtgärda detta genom att utföra tex en ny dränering från sitt håll. Men man har ingen möjlighet att i förebyggande syfte få detta gjort, problemet måste uppstå innan
Klicka här för att svara