Grund & Markarbeten
kalken: Har motsvarande problem (se inlägg idag)! Har du hittat någom lösning?
Snappen: Tack för svar. Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska tro om det här (vägen). Snart ska i a f markentreprenören åka ut till tomten och då får vi ett utlåtande om vägen. Hoppas han ska tycka den är farbar vid husbygget... Lite orolig är jag väl.
markis: Åh, vad kul för er! Och mina grävare börjar imorgon - ännu kuligare.. ;D
Mia_Augustsson: När man gjuter som bäst vet jag inte. Men vi ska i varje fall sätta igång med vår grund om ett par veckor. Ytterväggarna till vårt hus levereras i början av maj.... ;D
ulan: 1. Det är nog bättre att låta bli om det inte går att komma åt på utsidan. 2. ??
ulan: Vi kör enbart singel under altanen, utan duk... Det är så pass mörkt så det växer inget där ändå 8)
ulan: Hehe, börja med å ta en koll om du har stött på en underjordisk källa!! Har ni haft sprängningar i området?? Nåväl, vet du verkligen om vattnet kommer utanför grunden!
ulan: [citat] Dimension?? Välj std!! ;) Jag håller på med liknande jobb där jag lägger fasta rör från stuprören samt böjlig dränslang intill. Hls,
joakim_p: Idag hade de lagt isolering och lite armering. Så det är nog på gång nu. Kanske är det bättre att inte stressa med bygget men det har redan dragit ut på tiden med allt som kan dra ut. Först avstyckning p.g.a. att säljaren inte skötte sina åtaganden (ca 1 år), sedan själva lantmäteriet med semestrar och dylikt, sedan säljaren av marken igen då han inte hittade alla pantbrev, sedan
Aretrunttorpare: Står inför ett bygge av Carport med förråd. I de flesta fall brukar man rekommendera att ställa på plint. Jag har en tomt med mycket sten och berg så det funkar inte så bra. Har någon erfarenhet av mur typ torpargrund. Måste man i så fall gräva "rent" ända ner till berget för att ställa grunden direkt på? Hur gör jag för att slippa att grunden bildar fördämning för det vatten
Norrman: Hej! Undrar om någon har tips på billig och bra markentreprenör (gärna med Älvsbyhusvana) i Norrtäljeområdet? Tackar för svar
Ubbe: [citat] Har de inte upplyst dig om alla kostnader och avgifter tycker jag att du ska bråka med dem. När du frågar efter vad det kostar vill du ju veta ALLA avgifter. Du ska ifrågasätta varför du inte fått det utlovade priset. Jag tror du har en viss chans att få rätt eftersom de 1000 kr du fått betala antagligen är en sorts "hanteringskostnad" av riset som det egentligen inte kostar
anzku: Det kostar ca 500 kr om dagen att hyra en rejäl motorsåg från Cramo eller likanande ställen,köp en Husqvarna 55:a för ca 5000 kr,välinvesterade pengar om du ska röja mycket...
djpa: Vi har nersänkning, 40 cm på ett vardagsrum på 25 kvm. Kostnad c:a 30.000.
Nix: Hej på dig själv ;) Vi hade ingen fiberduk, och jag tycker inte att det behövs. För vad skall ta sig upp genom lecan, som en fiberduk kan hindra? Och omblandning med jorden känns inte heller alltför riskabelt, när man har upp mot en meter leca... Jag minns tyvärr inte vad den kostade. Men det var troligtvis dyrare än en "vanlig" lösning. Men inte rasande mycket. Vi tog det direkt från
AndreasK: Någon i Göteborgsområdet (Lerum) som har tips på en bra/billig leverantör av färdig betong, cellplast och armeringsjärn?? /Andreas
silvije: Bra förslag! Skall nog prova det. Tackar...
cyanna: Tekniskt har jag ingen aning. Tänk däremot på att om du går mot entreprenörens rekommendationer han har rätt att "reservera" sig mot den kundstyrda lösningen och skulle du trots allt få problem med grunden närmaste 10 åren då gäller inte försäkringen. Väljer ni entreprenörens lösning till slut, se till att ni har det skriftlig att han var informerat om uppgifterna från
Immobil: Det har säkert varit fuktproblem. Det du ändå ska vara observant på, är om det finns ingjutna träreglar i plattan.
kalleanka70: Jag skulle fixa en kulvert från huset, det har vi på vårt och vi kör via värmeväxlaren med golvvärme i garaget. Kanon och tryggt. Har 18 grader i garaget.
LenaPena: Hej Jag vet att min KA ska ha koll på detta. Men eftersom det är fredag idag och jag först kan kontakta honom på måndag så kanske ngn här vet. L
MathiasS: Optiroc säger: Det är hållfastheten i betongen som styr. Växer exponentiellt, snabbast i början. Här är belastningen relativt låg, bara några hundra kilo sten skall travas ovanpå sockeln. Temperaturen är cirka 10-15grader styr brinntiden. Jag gjöt igår och man tyckte att man kan kontrollera fastheten med kniv el motsvarande imorgon och helt säkert går det att börja mura på
pt99jst: Hej Vi tog väck matgjorden i helgen och under låg 4 ganska stora stenar men dom kommer inte att sticka upp i makadammen utan bara ligga i fyllnadsgrusen(topparna kommer att ligga i gränsen mellan grus och makadam). Måste man ta väck dom?, tänker på om det finns någon risk för att dom ska börja röra på sig så att plattan kan ta skada av det i framtiden. Vart går gränsen för att man
Haagbard: Det skulle dräneras runt en kompis hus med en "minigrävare modell pluttig" det såg ungefär ut som ett litet dass som vickade av och an, tillslut fick han tag i roten till en rosbuske och nästan stjälpte, blev inget mer grävt den dagen ;D Förra hösten grävdes en björkstubbe bort här, trädet avverkades 95-96 ungefär, maskinen var modellen större minigrävare (3,5t Hanix) 10-15
Snappen: Kanske så här: Låt någon med maskin storgrävarn "dammsuga" tomten på sånt du vill bli av med. (Som är organiskt alltså typ sten, snår, rötter mm). Leta upp ett ställe på tomten som är lägre beläget och där du antar att det inte är berg under, gräv ut och fyll hålet med all bråte! Den nya lite finare matjord som grävts upp använder du att sprida över tomten (då blir inte
HenkeBoy: Hej! Har för mig att det ska finnas en skiva som är avsedd för att läggas utanpå sockeln. Stenmaterial "limmat" på cellplast. Nån som har tips var man hittar sådant och om det finns nåt bättre när man ska isolera sockeln utifrån. Kommer bygga suterängliknande utbyggnad i sommar och där vill jag även ha samma yta som resten av grunden. /Henke
ab-cd: Vad jag har förstått så kan man aldrig pressa ur all fukt ur en platta genom att börja köra golvvärme i ett tidigt skede. Fukten som ligger under golvvärmerören i plattan kommer att tryckas neråt mot cellplasten och stanna där så länge värmen är påslagen i systemet. Under den varma delen av året när golvvärmen i princip är avslagen så kommer denna fukt att börja krypa uppåt
Merlin: Lilla Vargen, Enheten är (tyvärr) Kubik meter :o har en litet lätt kuperad tomt .... plattan är 144 kvadrat och den skall ner ca 4 meter från nuvarande marknivå (enligt nuvarande plan ), Man kan ju tänka om. sen är det lite mark runt om kring som skall flyttas om så det blir en del........... Merlin