Grund & Markarbeten
trawolta: Vi kommer att vilja behålla allt organiskt mtrl utom några stubbar för att täcka över sprängstenen så det mtrl som körs bort kommer i stort att vara rent berg. Vi har en sprängare som jobbar på fast pris gällande 1000 m3 osprängt berg som växer tillCA 1700 m3 sprängmassor. Pris/ m3 kan jag tyvärr inte ge dig för att i vårt fasta pris ingår rörläggning rörgrav återfyllnad etc
M@ZE: Jag tror inte du kan begära att kommunen skall göra det. Kommunen hade borrat på vår tomt osv men jag ville ändå göra med egna undersökning där jag fick ritning och rekommendationer på hur grund osv skulle se ut för vår tomt. Han kom fram till att det måste pålas.
Madja: De har än så länge grävt upp ena långsidan och ska gräva upp resten innan de börjar lägga rör och sånt. Molnen på himmlen drar i hop till regn huva :(, så vi får se vad som händer. De blev issodrän tillsist så jag hoppas ju att det är lika bra som många här säger:) Ett tips till alla är att ta in priser från några och pruta stenhårt. Första offerten jag fick av ett
Gunntorp: Hitta bra pris? Det är svårt jag ringde efter en offert från ÅTTA olika firmor, Valde den som var den näst billigaste 48,000kr inkl.moms för en grund på 78 kvm med ingjuten Vattenburen golvvärme. priset varierade från 238 000kr till 42 000kr bara Gjutningen, Grundarbete ca: 2 dagar å 4000kr/dag beroende på förutsättningen på tomten. Vi har inte haft några problem med grunden. 8)
Joker55: Hej Alla typer av fyllnadsmassor önskas, från sten till jord! Håller på att fylla ut tomten så jag kan få till en gräsmatta på min skogstomt.... Mvh Jörgen
Pucco: Exempel på U-värden finns i den här PDF-filen http://www.maxit.se/lecapro/pdf/Murverk_projanv.pdf Generellt så kan man räkna fram ett U-värde genom att dela lambdavärdet med tjockleken i meter. Exempel: Lecablock har lambda= 0,2 och en sten på 29cm får då 0,2/0,29=0,69 altså U=0,69. Till detta kommer effekten från skarvar och sådant som ökar på U-värdet något och puts som
Jonte: Alt 2 är rätt. Trappa etagevis var noga med underarbetet. Jag ska själv göra så, men tar hjälp av grävmaskinist. Lycka till! /Jonte
Mr_T: [citat] Vad menar du? Har du en sådan och vill komma och visa hur bra den fungerar ;)
Mady: Vi har torpar grund idag och skall bygga ut en vinkel. Vad är bäst platta på mark eller torpargrund? Hur skiljer de sig åt prismässigt? Är det större risk med ena eller andra vad det gäller sättningar?
jorwes: Börja att kolla med kommunen om du får rivningstillstånd? Detta måste sökas och kostar givetvis en slant. Du måste förmodligen även sortera all rivningsskrot och återanvända det som kan återanvändas. Det kan även tillkomma en hel del jobb med befintliga anslutningar till el vatten och avlopp. /Jörgen
thrax: Har funderat på det. Kan bli dyrt och svårt att få bra. Får bli en nödlösning. Golvet är inte katastrof, men blev inte exakt som jag såg det i mina drömmar. Håller flytspackel för punkttrycket från domkrafter och crossdubbdäck, man lägger ju tunt? /Thrax
Nybyggare: Det låter väl rimligt att man främst ser till att få bort de vattan man kan från grunden. Det är ju viktigt att marken lutar ifrån och inte emot huset. Avfuktare kan ju vara en lösning efter denna åtgärd.
Nybyggare: I princip skal ldu ta bort all jord som ligger an mot betongbalkarna, sedan bör du förmodligen ha ytterligare en halvmeter med dränerande material såsom singel. Sand är inte bra eftersom de gärna ger sig av och dessutom fastnar det lätt organiska material eller ogräsfrön gror.
BoD: I vanliga fall räcker det med att lägga runt hörnen. Vid tjälskjutande mark behövs däremot isolering hela vägen runt. Har du till exempel silt under huset kan du bereda dig på tjälskjutningar...
Ubbe: Det måste vara bättre att leda undan vattnet redan vid tomtgränsen så blir hela tomten torrare. Måste vara bättre att ta hand om mycket vatten vid tomtgränsen än att ha problem kring alla byggnader pga stora vattenmängder. Jag skulle själv valt att dika/dränera ordentligt en bit ifrån huset om det inte vore för brunnen som man ogärna vill torrlägga. Med tanke på hur det ser ut
fiddeli: Hej och tack! Fast underlag? Under det tunna lager jord som är där idag, finns massivt berg. (I detta karga landskap vi bebor ...) Då är det troligen berget som är det fasta underlaget eller är det jorden? Geolog låter som något att tänka på när vi (förhoppningsvis) fått tomten. Just nu försöker jag greppa hur det hela eventuellt skulle kunna hända ... MVH Fiddeli
fia_mstd: På huset vi står i begrepp att köpa är det en ganska lång, grusad, infart. denna infart har fall ner mot huset med i alla fall någon meter. Detta infart skulle jag vilja asfaltera, för att underlätta framtida skottning. Men hur gör man då med dagvattnet? Det lät ju bli en hel del som rinner ner mot garaget om man man asfalterar. Det jag "hört" är att man inte får ansluta till
Matti: Du kan ju gå över till koppar-rör i krypgrunden, kopparn har ju bättre förmåga att avleda värme. Har du möjlighet kan du ju även löda fast flänsar på röret för mera yta
JLT: Om du ska fästa altanen i husets grund så ska du göra det med expanderbultar. Finns utmärkta på Biltema som min veranda och reglarna som husets panel är spikade i hålls uppe av. Fungerar utmärkt! Expanderbulten är underskattad! Fungerar både i betong och tegel och du slipper pluggandet!
falkon: Hej! jag håller på att dränera om och plana ut tomten och detta innebär att en del jord/lera skall bort. Jag finns i Utby/Göteborg om ni är intresserade.
falkon: Hej! jag håller på att dränera om och plana ut tomten och detta innebär att en del jord/lera skall bort. Jag finns i Utby ett stenkast från Mölndal om ni är intresserade.
fiddeli: Hej! Rent spontant så tror jag att om ni ska gräva ut och ersätta med makadam så ska ni göra det hela vägen ner. Om det finns jord mot husgrunden så suger och förflyttar jorden fukt till husväggen. Så gör även damm t ex och det är därför man vid sådana här tillfällen använder makadam, den är tvättad och är därför (relativt) dammfri. Fukt som kommer underifrån ska inte ha
Grete_Andreas: Vi har ett hus från 1920-talet som står på en kulle. Källaren var låg höjd i tak samt bubblor i puts & färg på ytterväggarna. Då vi skulle klinkra golvet provknackade vi lite för att se hur betonggolvet var beskaffat; Gummihammaren gick rakt genom golvet. :P Det visade sig att golvet var 2-3 cm porös betong med luft / sand / grus / lera under. Nu blev planen att gräva ur gammal
BAS: Priset verkar normalt tycker jag. Hur "fin" fyllnadsjord behöver du? Var ligger tomten? Det är flera på forumet som vill bli av med eller få fyllnadsmassor. Om du har tur så är det någon som vill bli av med det du söker.
Strisak: Tja, näst bästa är väl att låta plattan vara som du säger. En variant på ditt förslag som jag gjort tidigare är ju att isolera för att sedan gjuta en platta till ovanpå. Jag hade 15 cm styren + 10 cm betong med ingjuten elslinga. Kunde inte ha mer styren pga takhöjden men det blev lyckat.
sveno: Ta en titt på http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/bygg1.cfm?in_idnr=5 Där står det bland annat att ett timmerhus på torpargrund bara vilar på hörnstenarna. Mellan hörnstenarna är staplas natursten löst för att täta mot drag.
Erik_och_Emma: Okej, tack för hjälpen! Finns det någon som vet var man finner fakta om detta, finns det några regler i t.ex. mark AMA som reglerar detta?