Hej, har köpt ett gullringshus byggt -84 med torpargrund och öppna ventiler samt plast uppe på sandbädden och det är fyllt mycket sand under grund mm, jag har själv inspekterat i grunden efter spår av mögel eller dyligt men ser inget, om man tittar upp på golvets undersida är det svarta plattor/skivor som är spickade/häftade i golvåsarna, jag ser inga spår av mögel ellar annat på dessa, och dom känns inte direkt fuktiga heller, ser rätt nya ut faktiskt, dock tog jag dit en besiktningsman från Byma och han tog ett odlingsprov från dessa plattor och han sa att det fanns lite mikrobiell påväxt men att jag inte behövde åtgärda något mer än nya rasskydd och dränering på framsidan av huset. Är det någon som vet om jag måste åtgärda något mer ?? kan ett hus med denna konstruktion klara sig i ca:40 år utan mögel eller svamp problem om man ser till dräneringar mm fungerar perfekt?? Eller ska jag vidta några ändra åtgärder i tid?

Bob_the_builder
Ja, det kan säkerligen klara sig bra utan andra åtgärder. Byggt på rätt ställe med rätt förutsättningar så klarar sig många uteluftsventilerade grunder bra.

Fysikens lagar kan man dock inte rå på. Sommartid finns det risk för kraftigt förhöjd fuktighet i grunden. Denna kan leda till mögelpåväxt. Jag skulle nog investera i en enkel hygrometer (fuktmätare) för att hålla koll på den s k relativa fuktigheten i grunden. Om RF går över 70% kan mögel växa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.