Grund & Markarbeten
Norre: [citat] Jo det är möjligt, om man är försiktig och nogran med luftens möjlighter att förflytta sig obehindrat. Isolera dock inte med mer än 50mm. Annars kan murens insida bli FÖR kall och inte torka ur ordentligt
Haagbard: Inte tog det mer än 2 minuter för 35 cm i.a.f när jag borrade, men det beror väl på utrustningen och typ av berg..... Även om det satt vikter på borrmaskinerna så gick det fortare om man "halvsatt" med ena benet på borrmaskinen ! Dock så dammade det något enormt, borrarna är ju ihåliga och blåser upp dammet ur hålet, en sylthink med ett hål för borren hejdade värsta dammningen
Haagbard: Ofta kan ju avtäckningsmassor från grustag eller stenbrott vara väldigt billigt.......
aktieante: Jag har köpt ett överbleck som jag tänker montera. Kan det hålla om man spikar fast det i cellplasten, sen nätar jag över kanten och slutligen puts?
perf: Är det bara återfyllnaden du bekymrar dig över så finns det trick. Det ena är att fylla på lite singel mot väggen, och återfylla med jord upp till singelns nivå, på med mer singel och så vidare. På det här sättet får du inte en helt rak kant men det går rätt lite singel. Det andra är att använda någon slags skiva som avskiljare. Du fyller singel på ena sidan och jord på den
IFK: Jag tror det är samfäldigheten som äger diket. Då får jag med andra ord först höra med Miljökontoret om de tillåter en sån lösning och sen med samfäldigheten om det är ok att jag släpper dagvatten i deras dike. Jag tror inte det ska vara nåt problem då jag inte har några grannar som kommer påverkas. Nedströms diket så är det faktiskt bara ängar. Diket leder efter ca en km ut
Mangelito: Jag körde med vinkelslip. Blev ca 2cm breda spår (ej djupa!). Detta gjorde jag med 10cm mellan rum. Detta skall räcka enligt de proffs jag pratat med.
Fredrik.Aj: Ett par frågor; Är det någon som vet en firma som utför geotekniska markundersökningar i Mälardalsområdet? Vi har en tomt utanför Eskilstuna där vi vill sondera terrängen lite före vi sätter spaden i marken. Jag har hört att det tydligen finns firmor som gör tester med någon form av ultraljud istället för att borra i marken. Hur skiljer sig dessa kostnadsmässigt tro?
sollentuna: Här kan du läsa: http://www.thermogrund.se/scripts/main_frameset.asp Görs av ett antal olika leverantörer varav Dorocell och Sundolitt är två. Isover har också tror jag och sen finns det säkert fler som jag inte känner till.
AndersG: Jag spårade hela vår källare med vinkelslip och huggmejsel, men så är jag jättestark ;) och envis..
BAS: Köp ett antal domkrafter. Jag såg att Rusta (tror jag det var) tog 59:- styck. Lyft upp och palla under nya reglar som du gjutit fast ordentligt. Det är inget svårt jobb. Jag har gjort det i ett boninghus (ruttna syllar i källaren som byttes ut)
perf: Det är klart att inte sågverken tycker om några spik, inte ens träspik. Om inte annat så gör de ju att det sågade virket blir defekt. Frågan är dock om det här egentligen är något problem. Det mesta som hamnar hos sågverken kommer väl från skogen, och där är spik lika ovanliga som de är vanliga i träcgårdar. Ska man säga något till lättmetallspikens försvar så är de i
Samster: [citat] Nej, dels är kranarna förmodligen gjorda i någon typ av legering och är i sig urusla som ledningsmaterial, dels kan man inte få en annan potential i kranen, om du inte har elanslutit den eller gnider den med kattskinn varje kväll. Kranen kan heller inte räknas som ett system i fastigheten, och endast system eller betydande konstruktionsdelar i ledande material behöver jordas.
Haagbard: När vi sprängde för mitt garage så stoppade jag en kärring som kom på cykelbanan i tomtgränsen, förklarade vänligt att vi skulle spränga och bad henne vänta någon minut..... -Så här kan ni väl bara inte göra, jag måste ju hem, jag har inte läst något i tidningen om någon avspärrning, jag kan ju inte stå här >:( >:( >:( >:( Jag vart så snopen att jag bara
frasse: T.ex dränering, avlopp, golvbrunnar, rör och slangar o.s.v. Sånt material kan man ganska lätt räkna ihop utan att hamna alltför fel. Det som är lätt att glömma och svårt att beräkna utan att ha sett förutsättningarna är markberedningen. Hur ser förutsättningarna ut, hur mycket skall grävas bort, hur mycket måste fyllas o.s.v. Sånt kan käka hur mycket pengar som hels. Sen finns
larsu: tänk oxå på översvämningsrisken, med jämna mellanrum så stiger ju vatten nivån i våra vattendrag och många blir förvånade!? hur högt vattnet kunde stiga
perf: Min erfarenhet (från skånsk lerjord) säger att bärlager/slitlager direkt på jord eller lera bara leder till att det blandar sig i en rejäl sörja efter ett par år. Lägger man däremot geotextil så funkar det bra med rätt tunna gruslager (några decimeter). Man bör dock fundera på om man kommer att ha behov av tunga transporter, till exempel grus eller olja/ved/pellets. Då krävs det
Kattis_Lundin: Hej jag å min sambo har turen att få en grävare gratis eller dvs vi ska få grävningen gjord gratis. Men vad kostar ungefär allt material till en grund på 170kvadrat. Inkl golvvärme å sånt. Ngn som vet? Vore kanon! ::)
Pilbyggaren: Det viktigaste för mig var att få det plant nog att lägga trägolv på, så jag nöjde mig med en enklare mätning. En lång rätskiva (aluminum), vattenpass och nivåindikering genom att ha vatten i en trädgårdsslang som jag fäste på två reglar som var exakt lika långa (60cm). Sedan läste jag bara av vattennivån i slangen och flyttade reglarna med slangen efterhand och dubbelkollade
trawolta: Oh fan det där låter ju livsfarligt när man byggor i betong och cellplast. Håller mig långt därifrån :0
Marten: Hej. Om det är Skepplanda i det fagra Ale så har jag gott om fyllnadsmassor jag vill bli av med i Nol. Tel 332216 Mårten
siamthai: Ingen större risk men det lär visa sig med tiden :P Lindade ett par varv överbliven fiberduk runt dränröret som jag använde till spolrör. Vid snösmältningen kunde man faktiskt se vattnet komma in (i droppform) genom spolrörets dräneringshål.
rictrues: Hej, Jag har möjlighet att ta emot ca: 150m3 med skut/sten och jordmassor om någon önskar bli av med detta. Min tomt finns i Länna, Huddinge kommun i Stockholm. /Richard
trawolta: Vi kommer att vilja behålla allt organiskt mtrl utom några stubbar för att täcka över sprängstenen så det mtrl som körs bort kommer i stort att vara rent berg. Vi har en sprängare som jobbar på fast pris gällande 1000 m3 osprängt berg som växer tillCA 1700 m3 sprängmassor. Pris/ m3 kan jag tyvärr inte ge dig för att i vårt fasta pris ingår rörläggning rörgrav återfyllnad etc