48 218 läst ·
18 svar
48k läst
18 svar
Dränera själv eller köpa tjänsten?
På de flesta ställen står det att man skall ta bort fuktspärren. Då KAN ju fukten som finns i betongen trots allt gå ut genom väggen där värmen möter kylan (om man har utvändig isolering) Om det sedan blir så återstår att se.
JAG gjorde så att jag lät fuktspärren sitta kvar längst ned och hackade bort en del av den ca 30 cm ovanför innergolvet.
Hoppas att det blir bra, det märker vi i höst/vinter.
Ett litet moment kan väl vara det att efter isoleringen av väggen och den ökade temperaturen så stiger ju luftfuktigheten och har då fukten ingenstans att ta vägen så skulle man ju kunna få större fuktproblem än innan (lite beroende på hur det såg ut innan då givetvis
Återstår gör en liten isolering av betonggolvet i hela källaren för att uppnå en bättre värme, framför allt golvet då.

JAG gjorde så att jag lät fuktspärren sitta kvar längst ned och hackade bort en del av den ca 30 cm ovanför innergolvet.
Hoppas att det blir bra, det märker vi i höst/vinter.
Ett litet moment kan väl vara det att efter isoleringen av väggen och den ökade temperaturen så stiger ju luftfuktigheten och har då fukten ingenstans att ta vägen så skulle man ju kunna få större fuktproblem än innan (lite beroende på hur det såg ut innan då givetvis
Återstår gör en liten isolering av betonggolvet i hela källaren för att uppnå en bättre värme, framför allt golvet då.
Tycker att 80 papp låter dyrt. :-/
Kolla vad det skulle kosta att leja bort uppgrävningen o sköt sen resten sjäv.
Riskmomentet är ju själva uppgrävningen o om du då anlitar en seriös firma, så har de troligen försäkringar mm.
Själva dräneringen kan du säker med hjälp av tips o böcket lösa själv.
När väl jorden ligger uppluckrad i högar o utan massa stenar så är det lätt att flytta själv.
Jag hyrde en liten självlastande minidumper ( den minsta som fanns) för 700:-/dagen o fraktade 32 ton macadam o sand på 8 timmar. ( ca 50 meter i uppfösbacke).
Hade aldrig använt någon maskin innan men det var ganska enkelt.
Dränrör, duk, macadam mm är ganska billigt så några 80 000 borde det absolut inte bli.
Säg 12 för materialet samt 25 tim x 600:-/tim för grävandet = ca 30 000.
Jag har dränerat ca 20 m det har typ kostat 7000:- men då har jag grävt för hand...
Kolla mer o var inte rädd för ett par timmars jobb
Anders
Kolla vad det skulle kosta att leja bort uppgrävningen o sköt sen resten sjäv.
Riskmomentet är ju själva uppgrävningen o om du då anlitar en seriös firma, så har de troligen försäkringar mm.
Själva dräneringen kan du säker med hjälp av tips o böcket lösa själv.
När väl jorden ligger uppluckrad i högar o utan massa stenar så är det lätt att flytta själv.
Jag hyrde en liten självlastande minidumper ( den minsta som fanns) för 700:-/dagen o fraktade 32 ton macadam o sand på 8 timmar. ( ca 50 meter i uppfösbacke).
Hade aldrig använt någon maskin innan men det var ganska enkelt.
Dränrör, duk, macadam mm är ganska billigt så några 80 000 borde det absolut inte bli.
Säg 12 för materialet samt 25 tim x 600:-/tim för grävandet = ca 30 000.
Jag har dränerat ca 20 m det har typ kostat 7000:- men då har jag grävt för hand...
Kolla mer o var inte rädd för ett par timmars jobb
Anders
Klicka här för att svara