Fick rådet att köpa det minsta dräneringsgruset som då skulle heta 8-12 men när jag lägger det runt dräneringsrören ser jag ju att det "sätter igen" nästan överallt och således kommer att fungera klart bristfälligt.
Vad gör man?
1. Köper nytt grövre grus
2. Lägger en fiberduk till runt dräneringsröret
3. Något annat?

Förslag emottages tacksamt... börjar tröttna på motgångar i samband med dräneringen... :-/

8-12 borde fungera bra även om det är bättre med líte grövre. Att lägga fiberduk runt röret är inte rekommendabelt, det blir mycket tätare än 8-12.

Vilken grovlek är lämplig?

Håller på ch ska gräva ner en dräneringsslang i ett dike för att hindra för mycket vatten att komma in i trädgården. Har en hög med 4-8 som egentligen var avsedd för uppfyllning av uteplats som jag tänkt använda i dräneringsdiket istället.

Berit

8-16 brukar vara rekommendationen.

jonfri: Jag håller med Eld om att 8-12 borde fungera men är du osäker skulle du kanske kunna ta hem lite 8-16 och lägga närmast rören.

Berit skrev:
Vilken grovlek är lämplig?

Har en hög med 4-8
Låter som för smått men vem vet, det kanske fungerar. Lämpligt kan vara makadam 8-16 eller 8-12. Märkligt att 8-12 sätter igen rören för "jonfri". Hålen i dränrören är ju inte stora så 8-12 skall inte kunna täppa till dem - måste vara någon ovanlig typ av dränrör :-/

Det är Byggmax dränrör som verkar helt ok för övrigt.
Problemet är att stenen är så ojämn, den kan vara 3 mm smal och 10 lång i många fall och då trillar den ner i vecken på dränröret (där sedan hålen ligger)

Sedan är den inte helt ren direkt så det blir mycket geggigt när det kommer vatten på den, man skall väl inte behöva skölja stenen noggrant innan eller?

Om du sade till om att det skall vara dräneringsgrus borde det inte vara geggigt. Gruset/makadamet skall på sin höjd vara dammigt. Om det trots allt är geggigt får du nog ta och spola rent det. En del gör faktiskt rent dräneringsgrus har jag läst i andra trådar på Byggahus forum. Kanske enklast om du med skottkärran tar ett lass i taget och spolar rent?

Ähum, det ska vara tvättat grus här annars är det inte kapilärbrytande. Är det tvättat och kapilärbrytande transporteras inte vattnet vidare uppåt utan rinner ner, ner till dränslangen för vidare transport bort från huset.

Det låter inte som det är riktigt 8-12 grus du fått tag på
Jag undrar om en sten som du beskriver kan sätta igen röret egentligen. Vad jag förstått så är det stenmjölet och de riktigt små kornen som gör att dräneringen blir igensatt.

K

/J

Vad jag har läst mig till så skall det enligt reglerna vara minst 8-16 tvättat.
Att det gäggar låter fel.

Tänk på att ett icke fungerande dräneringsystem äventyrar hela grunden !!!
När du väl fyllt igen med schacktmassor är det jäkligt svårt att åtgärda.( o inte helt lätt att hitta skadorna)

Fixa det rätt nu istället .

Anders

Helt klart 8-16 TVÄTTAT! ;)

Du behöver knappast sortera bort stenar med avvikande former. Det kommer bli bra.

Har precis kärrat i 20 ton tvättad singel. - Trevligt.

Särskilt när allt med dränering, isolering, dagvatten rör mm hamnade på 17000kr. Offerterna jag tog in låg mellan 55-70000. Ganska bra timlön hade jag under semestern.

(duken skall ligga runt singel/makadam - inte runt röret)

Det kan vara lite svårt med tvättat, jag körde lastmaskin i en grusgrop en sommar och om det ringde någon och frågade så sa basen att det var tvättat fast det inte var riktit så (det hade ju regnat), men det borde väl inte göra så mycket så länge det är typ 11-16 och inte 0-16 (ibland så kan ju ett såll vara trasigt så det rinner med lite småsten)
Titta så det ser bra ut.

Visst, det är bättre med tvättat men lite överkurs är det ändå. Det är inte heller så lätt att få tag på. Det mesta som säljs avsett för dränering är inte tvättat.

Håller med de två föregående inläggen. När jag dränerade om förra året och bad om tvättat grus sa de att de inte längre har det. Kontaktade därför även ett stort företag som sysslar med dränering och inte heller de använde tvättat grus. Jag beställde därför och fick hem otvättat dräneringsgrus, när jag fick hem det visade det sig endast vara lite dammigt. Jag tror personligen att det är är lite väl överdrivet om man skulle sätta igång att själv tvätta grus som endast är lite dammigt :P Har man så dåligt drängrus som Jonfri hade bör man nog dock beställa nytt eller spola av det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.