Jaha, fler frågor.
Håller på och begär in lite offerter på schaktarbetet, och tänkte då kolla upp vad ni som vet tror om tidsåtgången.
Marken är tydligen med 99% pinnmo, hård att arbeta med (Vet inte om även vår är det då den ser blöt ut)
Har pratat med en som sagt detta, dom har grävt i grannskapet, och säger att hela samhället ligger på pinnmo så...

Schakten som ska göras är ca 60cm ner i backen, yta 10x14meter, samt 1 meter ner i backen 7x9meter.
Kanske lika bra att på direkten då gräva ur för VA, el och dagvatten? anslutningarna ligger ute i vägen, huset ska läggas 4 meter in från vägen, så det är inga monsterlånga diken vi snackar om.
Vad tror ni om tidsåtgången för detta, med en riktig rejäl maskin?
Ska möta upp en kille i helgen som ska kolla på marken och lämna närmre pris då, kan vara kul att se då.
 
Själva grävningen tar inte många timmar, men det drar iväg tid om grävaren skall lasta på bilar och vänta medans avloppen dras in och så vidare.

Bara ren grävtid om han lägger upp massorna på tomten max en dag.

En 45-tonnare avtäckte våra närmare 1600kvm på under två timmar då ingick även tid för uppgrävning av några enorma stenar som fick sprängas.

Därefter tog det 7 timmar att lasta alla massorna på lastbilar för borttransport.
 
ok, så det går så snabbt!?
Skönt.
Inget ska lastas upp på lastbil, rördiken behöver bara grävas, inte läggas igen på direkten eftersom jag inte kommer lägga rören förns mkt senare.
Eventuellt kanske man då ska vänta med att gräva dom iofs, tänkte bara när man ändå har dom där så man slipper två framkörningsavgifter...
Å andra sidan är det nog inte vidare svårt att för sånt gräv få tag på någon mindre grävare i bekantskapskretsen som kan göra det nästan for free...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.