Jag har ett 1[sup]1[/sup]/[sub]2[/sub] plans hus på platta i Norrbotten (kallt vintertid för er som inte varit här :-)). Nedervåningen har vattenburen golvvärme och plattan är isolerad på ovansidan mot golvslingorna men däremot inte utvändigt.

Alla hus jag kollat på i trakten har isolerad utsida och jag tror det skulle ge lägre uppvärmningskostnader med lite isolering.

Ni som vet, visst borde plattan isoleras utvändigt?

Hur isolerar man enklast plattan utvändigt? Om jag ändå ska gräva ner denna isolering, bör man då även dränera? Jag bor bredvid Piteälven och marken är lerig och har förmodligen varit gammal sjömark.

Du smäller dit isodränskivor och dränera? jo om det inte ligger dränering så lägger du dit det med...

Som isolering kan du använda Cellplast. Tänk dock på att cellplasten är känslig för solljus, så du får bygga in den på något sätt i så fall. Jag tror att samma sak gäller för Isodrän/Pordrän.

Magnus_Nordmark skrev:
Som isolering kan du använda Cellplast. Tänk dock på att cellplasten är känslig för solljus, så du får bygga in den på något sätt i så fall. Jag tror att samma sak gäller för Isodrän/Pordrän.

Du menar att man bara lägger ett lager markisolering direkt mot grunder och sedan täcker det som sticker upp ovan mark?

melhe skrev:
Du menar att man bara lägger ett lager markisolering direkt mot grunder och sedan täcker det som sticker upp ovan mark?
Ja precis. Ta den tjocklek du vill, tex 50 eller 100mm och ställ mot plattan och låt den gå ner något i marken. Se till att du förankrar skivorna i plattan så att de ligger kloss an hela tiden. Har du ett glapp där så finns risken att fukt och annat hemskt tar sig in där. Du kan exempelvis fästa skivorna mot husets panel eller genom skivorna och in i plattan. Det är ju inga större belastningar, men det måste bli skapligt tätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.