M
MrMagic: Om den ena parten förändrar höjderna mellan tomterna är också den parten skyldig att lösa alla problem...... Dock skall alla se till att dagvatten inte belastar någon annan.
5 svar · 2,2k läst
H
hempularen: Jag skulle hyra om jag var du.
3 svar · 2,1k läst
Jesca_j
Jesca_j: Massor, använd sökknappen uppe på sidan så får du en hel del träffar. :)
1 svar · 2,8k läst
H
hotlips_66: Hej! Tänkte fråga om det är någon som vet lite om fyllning,platta torpargrund? Ska bygga ett nytt hus på en ganska bergig tomt vad är bäst? Tacksam för all hjälp. ;D
0 svar · 2,1k läst
C
Calle_L: HAr inte varit ute och kollat bara hört av en som var förbi. Problemet var att vi hade fyllt upp tomten väldigt mycket nästan 1,5-2 meter med kross och sprängsten så det kan bero på detta
4 svar · 3,8k läst
C
Chao-Li: Tjena! Håller på att gräva för gjutning och bygge. (För hand!) Några problem som vanligt. Bergvärmeslangar precis runt ramen och jag har ingenstans att leda dräneringen. En stor gjuten platta i vägen åt ena hållet, slangarna och berg 50cm ner åt andra hållet. Skulle det funka att istf sula göra en platta och göra "torpargrunden" på den istället med ventiler och inspektionslucka
0 svar · 2,6k läst
D
Dallas: Jag har bara 3m till tomtgräns så ditt tips låter som en bra lösning för mig, tackar! Hälsn Dallas
2 svar · 2,7k läst
RoTe
RoTe: Fiberduk är ett måste!
3 svar · 5,1k läst
U
Ulle-Bella: Nu har vi klart med vår lokale entreprenör. 8) Han gör ny grund från början med plintar och allt. Det blir ungefär samma pris som det vi fått från Älvsbyhus men då ingår vattenburen golvvärme i garageplattan, plintar till altan och stor carport, uppmurning av spisfundament, höjning av huset ca en halv meter. Vi får då dra av drygt 40000 hos Älvsbyhus för att vi inte ska ha deras
10 svar · 8,9k läst
S
sirbo: Har 2000 + moms per löpmeter ink arbeta och pordrän. Detta för 9 meter i stockholm av en halvdyr entreprenör
3 svar · 4,4k läst
P
pajen: Schakten på min tomt är precis avslutad. På baksidan har vi scaktat bort en hel del för att få en plan yta. Tomten fortsätter sen med en slänt men en höjdskillnad på ca 1,5m. När jag var ute på tomten efter regnväder så står det vatten vid slänten. Tyder detta på för lite dränering eller vad tror ni. Hur bör jag göra för att inte få problem? /Pajen
0 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Trodde du menade ovanpå makadammet, vad du skall ha mellan sprängsten och makadam vågar jag inte säga något om.
7 svar · 4,4k läst
B
Beemer: Tack för svar! Då e de bara att sätta spaden i marken då... *puh*
2 svar · 9,0k läst
Hobbit
Hobbit: 1.000 spänn inkl. moms och att bila 5mil. Det kom två killar och det tog sig verkligen tid att fråga och titta och och och. Hobbit
3 svar · 4,8k läst
H
hakke77: Va just ner å tog ut allt jag använt tidigare för att tina upp vattnet i mitt lilla hus med torpargrund. Nu när jag var ner så är hela grusbädden blöt men de ä int så blött så att de ligg vatten där. Men ja undra ju nu om de ä som så att de bruka va så eller ska gruset va helt tort? Antar att de ä från snön som tinar för fullt utanför huset som rinner ner i backen och gör
0 svar · 2,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi var i samma situation som du är nu, med den skillnaden att det är frågan om permanentboende. Gemensamhetsanläggning fanns för avlopp och brunn. Avloppet var vi tvungna att anlägga gemensamt med två andra fastigheter (fanns helt enkelt ingen lämplig mark på vår tomt) och avloppet var villkoret för att vi skulle få bygglov. Brunn fanns sedan tidigare hos grannen, bara att ansluta sig
1 svar · 5,1k läst
M
Mats: Om man nu inte ska leka holländare så gäller det ju onekligen att få tomten över grundvattennivån. Antingen kan man sänka grundvatnet genom drännering eller också får man höja tomten. Ligger du alltför nära vattennivån redan nu så kan det ju bli svårt att sänka ;)
4 svar · 8,5k läst
M
Mats: jag har kört med 2 cm/metern och det funkar
3 svar · 6,0k läst
M
Mats: jajamenssan när det är fullt till bredden så rinner det ut där. Bra exempel är det lilla hålet i äldre handfat
4 svar · 3,7k läst
L
lassemajja: Är det någon som kan svara på följande frågor? -Bra priser på betong i stockholm, behöver ca 15 m3 -Bra priser på cellplast, behöver 25 cm, 70 m2 -Bra priser på mursten, lecablock, ca 1000 st -Bra priser på vattenburen golvvärme Sedan undrar jag vad som är mest prisvärt ang voterna i plattan. Många menar att det bästa sättet är att använda sig av färdiga kantelement. Är detta
0 svar · 2,8k läst
Z
zankan: [citat] Skall du ha beskrivning hur man arbetar så vet jag inte direkt men skall du ha. Men beskrivning på normer osv så kollar du i BBK ( BOverkets handbok för betongkonstruktion) Det som inte står där är knappt värt att veta om armering.... :-)
2 svar · 4,7k läst
Sne4
Sne4: [citat] Det stämmer, det ett antal nummer sedan, ska visst finnas att köpa åtminstone på Beijers nu. Låter dock vara osagt hur mycket trevligare det är att ha i grunden än tryckt, då jag inte har närmare koll på linoljederivatet och vad som avges.
7 svar · 8,6k läst
L
lemma: Tackar. Nu vet vi åtminstonde inom vilket område priset hamnar :).
2 svar · 3,2k läst
N
Norpan: [citat] Fast i detta fallet handlar det inte om det utan dom har mätt fel där grunden ska stå dvs utmätningen av huset....
3 svar · 1,4k läst
W
wille_p: i en mindre byggnad i leca om ca 10 kvm vill jag gjuta ett betonggolv. jag har idag shaktat ut allt ned till berget som väggarna står på. Jag behöver fylla upp ca 60cm innan issolering. Kanske tvättad kapilärbrytande? Sen behäver jag gjutsand till själva plattan. Runt grundens utsida vill jag dränera. Utanför något att trampa runt i. Vilka grusfraktioner kan jag hålla mig till för
0 svar · 4,0k läst
F
funkisen: Om jag förstår dig rätt så har du inte huset färdigt? Förmodligen så kommer temperaturen i källar höjas med ett antal gradet när du ställer ett hus på den? :) Om vi teoretiskt antar att temperaturen höjs till +4º när huset är på plats så skulle RF bli lite drygt 50% i din källare. Detta är bara rent teoretiskt men det ger en fingervisning om vad lite värme kan göra med den
1 svar · 3,5k läst
F
falkon: Hej! jag har precis dränerat om i Utby Göteborg och har ca 10-15 ton uppskattat av blandat jord och lera "över". Minigrävare finns och fixar ni bara transport får ni det helt gratis. "Liten lastbil finns men då blir det till att skotta av massorna.." Mattias 070-3092264, 031-487606
0 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Har väldigt svårt att tro att ni skulle behöva påla på en grusås. Det man möjligen kan vara orolig för är om det finns branta sidor som kan rasa, exempelvis vid det gamla grustaget, om det nu ligger "obehagligt nära" men då tvivlar jag på att pålning hjälper. Men detta bör en geotekniker kunna svara på. Och vad det gäller stabiliteten på grustaget så borde det vara en sak som
4 svar · 2,4k läst
Peterltj
Peterltj: Varför skulle stubbar vara miljöfarligt avfall? Trä som trä trodde jag.
15 svar · 5,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tycker att det låter vettigt med möjlighet att ta prov på det utgående vattnet. Det vatten som rinner ut i diket skall ju vara rent. Mark- och infiltrationsbäddar slammar ju igen efter ett antal år och reningen fungerar då inte längre. Måste vara jättebra att så enkelt kunna ta vattenprov. Alla kommuner borde ha detta tycker jag. Själva skall vi sätta ett rör för provtagning i
2 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.