20 623 läst ·
12 svar
21k läst
12 svar
Grävning vid tjäle!?
Måste gräva en kortare sträcka nu i vinter ca 1,5 m djupt och 6 m långt och har tänkt att ev "förvärma". Till och med hur djup tjäle kan man gräva utan att först förbereda genom någonslags uppvärmning.
Den tänkta grävningen ska ske på en mark med ca 1m matjord och sedan jord och grus.
Jag är medveten om att det finns många beroenden, men en uppskattning baserad på erfarenhet mottages tacksamt.
Den tänkta grävningen ska ske på en mark med ca 1m matjord och sedan jord och grus.
Jag är medveten om att det finns många beroenden, men en uppskattning baserad på erfarenhet mottages tacksamt.
Ska du gräva själv eller med grävare? I sånna fall hur stor? Och var i landet bor du. Det är ju en viss skillnad i tjäldjup mellan skurup och happaranda.
En grävare kan ofta riva eller bila loss tjälat matrial och sen gräva resten. Sån den viktigaste frågan blir hur tjock tjälen kan tänkas vara
En grävare kan ofta riva eller bila loss tjälat matrial och sen gräva resten. Sån den viktigaste frågan blir hur tjock tjälen kan tänkas vara
Om det endast är 6m verkar det inte orimligt, hyr en eluppvärmd matta vid ett hyreshus som är avsedd för grävningsjobb på vintern.
Du får oftast bättre pris vid småjobb om de kan göras på vintern med värmematta då små maskiner inte kan planeras in för större jobb.
Du får oftast bättre pris vid småjobb om de kan göras på vintern med värmematta då små maskiner inte kan planeras in för större jobb.
Jämtland och grävningen kommer att ske på infarten till gården. Jag kommer att leja en grävare och han vet med all säkerhet redan svaret.
Men i detta forumet verkar det finnas mycket erfarenhet att ösa ur så därför tänkte jag passa på att fråga när jag ändå är inne här.
Kanske till och med någon som grävt i jämtlandsområdet nyligen. Med eller utan värmning!?
Men i detta forumet verkar det finnas mycket erfarenhet att ösa ur så därför tänkte jag passa på att fråga när jag ändå är inne här.
Kanske till och med någon som grävt i jämtlandsområdet nyligen. Med eller utan värmning!?
Det hela beror på hur stor grävmaskin du ska ta dit. En "minigrävare" på upp till 3,5 ton klarar max 15cm tjäle medan en 30-tonnare bryter upp halvmeterdjupa tjälbitar.
Jag har hört att man kan lägga ut halm,
några decimeter tjockt, och sedan vänta nån vecka, så
har det tinat pga värmeutveckning (komposteffekt) i halmen.
Men jag hade svårt att tro på det...har någon annan här
hört om det? Alltså inte bara som isolering för att det inte ska frysa, utan som upptining.
några decimeter tjockt, och sedan vänta nån vecka, så
har det tinat pga värmeutveckning (komposteffekt) i halmen.
Men jag hade svårt att tro på det...har någon annan här
hört om det? Alltså inte bara som isolering för att det inte ska frysa, utan som upptining.
Immobil, precis så sade jag också när jag hörde det 
Nåväl, hittade i alla fall en referens på nätet:
http://www.sundsvall.se/net/Sundsvall/Kommunen/Parker+och+mark/Svartviksprojektet
Vad jag förstår isolerar de med halm för att tjälen inte
ska infinna sig. Så Nenne, du skulle kanske lagt på halm i oktober
Nåväl, hittade i alla fall en referens på nätet:
http://www.sundsvall.se/net/Sundsvall/Kommunen/Parker+och+mark/Svartviksprojektet
Vad jag förstår isolerar de med halm för att tjälen inte
ska infinna sig. Så Nenne, du skulle kanske lagt på halm i oktober
Klicka här för att svara