Har du problem på berggrundssidan? Undrar om inte det löser sig när du dränerar runt övriga huset.

Bara en tanke...

EL skrev:
Vi har köpt ett hus från 1906, sannolikt utan dränering. Stuprören leder rak ned på backen och på en sida lutar marken in mot huset. Huset har torpargrund under halva huset och en källare under resten (huset står i en sluttning). Källare är mycket fuktig, i synnerhet mot vissa väggar.

Vi tror vi skall investera i ett försök att fixa dränering runt huset men undrar hur vi skall göra med den sida som ligger mot berggrunden? Vilken typ av dränering kan man göra där? Hur kan man täta mot berg på ett effektivt sätt? hur skall man resonera när man har både vanlig mark på vissa sidor och berg på andra, finns det några dräningsmaterial som är bättre än andra osv?

Har samma förutsättningar på mitt hus, där rinner det också in vatten på bergssidan.
Så en bra dräneringslösning på bergssidan vore fint att få. Det är väl lite vits med att lägga dräneringsrör på berget...

Jag hade liknande problem i min ladugård och förråd som delvis är byggd mot berget. Vatten och fukt kom in.

Jag grävde fram berget på ett lämpligt ställe där jag med hjälp av en hyrd Cobra och "snigeldynamit" fick en ränna i berget som kunde leda bort vattnet.
Har jag använt vanlig dynamit så har nog byggnaden skadats.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3800

Med cobran (bergborrmaskin) så borrade jag ca 25cm djupa hål i par om ca 35cm, med ca45graders lutning mot varandra. I hålen hällde jag snigeldynamiten (se länk).
Efter någon dag hade det spruckit mellan alla borrhål så att en 6 lång ränna bildades. I den lade jag ett 4" dräneringsrör + singel.

Hade tidigare försökt att täta utifrån men det blev inte så bra. Vattnet blev kvar på utsidan mot kantbalken med frostsprängning under vintern som följd.

En annan lösning som jag först tänkte göra var att borra ner armeringjärn och sedan gjuta en stoppmur som ledde vattnet åt sidan.

Resultatet i mitt fall blev bra. Inget vatten kommer in i byggnaden och det har blivit mycket torrare. Men det blev en del jobb och det kostade en slant..

På finja.se har du en tabell som beskriver hur mycket som går åt. Jag använde detta i min källare som jag har dränerat och hittade till min glädje en bergsknall som jag var tvungen att få bort. Jag tyckte inte det var så jobbigt men jag skulle bara ha bort knallen om man vill ha en ränna måste man nog planera lite mer var man borrar. Det beskrivs också på www.finja.se

Guran1

Hur mycket kostade det ungefär?
Tror cobran kostade ca 300-400 kr för en dag på Hyresmaskiner. En dag räcker (borrade som en galning). Åtgången på snigeldynamiten minns jag inte men det blev några burkar.
En avgörande faktor är ju hur berget ser ut, jag hade turen att det inte var så kuperat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.