6 936 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Beställa färdig betong-tips!
Jag beställde färdig betong till min platta nyligen. Det är svårt att komma in med större bilar i min tomt, därför ringde jag och kollade rännlängden och han sa 9 meter. Precis lagom faktiskt. Fast när han var där och började fylla, gjorde han det knappt mitt i formen och jag bad honom genast flytta rännan in mot formkanten. Då sa han att det var maxlängden. -Eh, du sa ju 9 meter... -Nej, 6 meter är max. Helt ok, för det är ju jättekul att skyffla geggan för hand... >
Tipset då: Kolla några extra gånger om rännlängden ifall ni har samma komma-fram-till-formen-problem.
Vem vet, det kanske inte finns 9-metare alls ???
Tipset då: Kolla några extra gånger om rännlängden ifall ni har samma komma-fram-till-formen-problem.
Vem vet, det kanske inte finns 9-metare alls ???
Hej!
Det finns bilar med olika lång ränna, vanligast är 6 eller 9 meter. De allra flesta nya betongaggregaten byggs med 9 meters ränna. Man bör dock tänka på att det är RÄNNAN som är 9 meter, vilket gör att man dels inte kan räkna ängden från formkanten och dels att fallet på rännan slukar kanske en meter eller så.
De bilarna som nåt längre än 9-10 meter är bilar med påbyggd kran och betongpump. Det finns idag en del bilar som har både roteraren och pumpkran på samma bil, vilket såklart ökar räckvidden. Smart? Ja!
Det finns bilar med olika lång ränna, vanligast är 6 eller 9 meter. De allra flesta nya betongaggregaten byggs med 9 meters ränna. Man bör dock tänka på att det är RÄNNAN som är 9 meter, vilket gör att man dels inte kan räkna ängden från formkanten och dels att fallet på rännan slukar kanske en meter eller så.
De bilarna som nåt längre än 9-10 meter är bilar med påbyggd kran och betongpump. Det finns idag en del bilar som har både roteraren och pumpkran på samma bil, vilket såklart ökar räckvidden. Smart? Ja!
Bilen som levererade betong till min garageplatta hade ett tvådelat hydrauldrivet transportband som väl räckte ca 12 meter plus att det slutade med ett "störtrör" som man kunde vinkla ytterligare någon meter, detta fungerade mycket bra......är det ovanligt arrangemang på betongbilar eller ?
Nja det är nog relativt ovanligt än så länge, men det är säkert på gång. Det är ingen "standardlösning" än på några år tror jag i alla fall. Men det låter som en riktigt bra lösning! Kunde han transportera ut betongen med stigning på bandet också?Haagbard skrev:
Det var inte alls någon ny bil, använde samma bil när föräldrarna gjöt -97 och inte heller då verkade den ny, kanske från tidigt 90-tal.....Magnus_Nordmark skrev:
Stigning på bandet var det ju hela tiden eftersom det slutade med ett grovt störtrör på kanske 2 meter som man styrde själv (plus att chauffören styrde bandet) men säkert kunde man vinkla upp ännu mer.
Tror inte att man kunde vinkla arrangemanget mellan dom två banden (inte gjuta runt hörn alltså), vill minnas att bilen flyttades från plattan ca 2 ggr per lass och att bandet behölls "rakt" bakåt sa att säga...
Där ser man... Synd att den utrustningen inte finns på fler bilar.. det är ofta "den sista metern" fattas... Och vid hur många plattor har man inte fått kämpa för att få fall på rännan... :-[Haagbard skrev:Det var inte alls någon ny bil, använde samma bil när föräldrarna gjöt -97 och inte heller då verkade den ny, kanske från tidigt 90-tal.....
Stigning på bandet var det ju hela tiden eftersom det slutade med ett grovt störtrör på kanske 2 meter som man styrde själv (plus att chauffören styrde bandet) men säkert kunde man vinkla upp ännu mer.
Tror inte att man kunde vinkla arrangemanget mellan dom två banden (inte gjuta runt hörn alltså), vill minnas att bilen flyttades från plattan ca 2 ggr per lass och att bandet behölls "rakt" bakåt sa att säga...
Ja det var en förträfflig bil, min platta var 13,1 meter och det var inga problem att få betongen längst in, inte heller värst svårt att göra rent, chauffören hade vattentank och en slang, spolade någon minut på bandet medan det roterade, spolade sedan av störtröret invändigt och så for han iväg.
3:e lasset levererades dock med ränna så visst var det dyrare med transportband, men inte något ohemult dyrt som jag minns det.
3:e lasset levererades dock med ränna så visst var det dyrare med transportband, men inte något ohemult dyrt som jag minns det.
Klicka här för att svara