5 317 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Lera som fuktspärr och dränering
Jag har ett sekelskifteshus på granitsockel med krypgrund under större delen av huset. En och en halv sida av huset har marknivå i hölj med granitsockelns överkant, övriga hussidor har helt blottad sockel, ca 2 meters höjd. Vatten har trängt in i krypgrunden på den sida som har marknivå i höjd med sockelns överkant. När jag nu gräver för att dränera stöter jag på lera som jag upplever med avsikt har packats mot sockeln för att täta sockeln och som vattenavisning. Är det någon som känner till grundläggning och dräneringsteknik från förra sekelskiftet? Kan det vara så att leran har fyllt en tätande och dränerande funktion? Om svaret på den frågan är Ja, är det en framgångsrik metod eller är den förkastlig idag? Att min grund läcker efter mer än 100 år är kanske något jag får räkna med men när jag nu gör om jobbet är frågan om jag skall packa ny lera mot sockeln eller putsa med kalkbruk och använda modernare dräneringstekniker?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Vet inget om din fråga, men det låter som en spännande teori.
Men, jag har hör att man aldrig skall använda kalkbruk på en grund. Kalk suger vatten.
Ett hus här på gatan som är byggt för ca 10 år sedan fick allvarliga fuktskador på fasaden av mexitegel Det kröp upp ifrån grunden som var helt blöt trots korrekt dränering. Innan dom kom på vad som var fel så började dom byta dräneringen men grundfirman avbröt efter en dag och sade att dom vägrade gräva upp en helt korrekt dränering.
Då visade det sig bero på kalkbruk som hade använts att putsa sockeln med. Efter ett par veckors bilning och omputsning så försvann felet.
Men, jag har hör att man aldrig skall använda kalkbruk på en grund. Kalk suger vatten.
Ett hus här på gatan som är byggt för ca 10 år sedan fick allvarliga fuktskador på fasaden av mexitegel Det kröp upp ifrån grunden som var helt blöt trots korrekt dränering. Innan dom kom på vad som var fel så började dom byta dräneringen men grundfirman avbröt efter en dag och sade att dom vägrade gräva upp en helt korrekt dränering.
Då visade det sig bero på kalkbruk som hade använts att putsa sockeln med. Efter ett par veckors bilning och omputsning så försvann felet.
Med mina helt amatörmässiga kunskaper i ämnet låter det ändå rimligt att leran lagts dit för att täta och vara vattenavvisande.
Anledningen tiill denna min teori är att när vi grävde för infiltrationsbädd för avlopp så var vi tvungna att gräva bort all lera och ner till moränen (160cm) för att sedan återfylla med makadam- och grusbädd. Orsaken var att geologen och miljökontoret sa att leran inte är vattengenomsläpplig.
Anledningen tiill denna min teori är att när vi grävde för infiltrationsbädd för avlopp så var vi tvungna att gräva bort all lera och ner till moränen (160cm) för att sedan återfylla med makadam- och grusbädd. Orsaken var att geologen och miljökontoret sa att leran inte är vattengenomsläpplig.
Nu vet jag ju inte hur din stenfot är uppbyggd men du skall vara försiktig om du gräver djupt. Är det lera och det kommer en ordentlig regnskur så kan du hamna i en mardröm om någon av blocken skulle sätta sig.
Medans du gräver så se för guds skull till att ev regnvatten kan rinna bort så att det inte blir kvar liknande en vallgrav mot blocken.
Man skall också ha i åtanke vid grävningar runt stenfoten att under dessa granitblock så lade man förr i tiden oftas jättestora platta stenar ungefär som en grundsula för blocken. Om man gräver med grävmaskin så bör man därför ta det mycket försiktigt..
Du har en granitgrund, det enda material som förr ansågs vara använbart i fuktig jord. Riktigt fin lera är ej vattengenomsläpplig som nämnts ovan (Kanske inte jämfört med plaster av idag men
) och användes som en tätningsmetod för att mota vatten mot grundmurar som tex vätter åt en höjd med extra utsatthet för fukt. (Har du lera runt hela grunden?) Man fick då skapa ett lerdike med lera upp motväggarna och sedan även en bit utanför parallellt mot marken på djup strax under grundstenarna. I detta lerdike som krävde att man hade fall åt samma håll bort från hust lades sedan större stenar i botten och därefter rikligt med makadam eller grus om byggmästaren var noggrann.
mvh plexi
mvh plexi
Klicka här för att svara