6 081 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Borra och spränga bort bergknalle 2 m3
Bor i Sthlm, men ska borra bort en bergknalle på landet ute i Roslagen Norrtälje.
Det är en sluttande bergsknalle mot huset som dels låter snö ligga mot väggen vintertid och som vi nu vill bygga ut en farstu byggnad på. Behöver därför borra bort cirka 2-4 m3.
Som jag förstår det är Bergborrmaskin typ Cobra bäst och sedan snigeldynamit. Cobra har jag fått tag i att hyra, men hur lång tid krävs?
Var köper man snigeldynamit? Vad heter de olika märkena? Vad kostar det? Hur mycket behövs?
/Marcus
Det är en sluttande bergsknalle mot huset som dels låter snö ligga mot väggen vintertid och som vi nu vill bygga ut en farstu byggnad på. Behöver därför borra bort cirka 2-4 m3.
Som jag förstår det är Bergborrmaskin typ Cobra bäst och sedan snigeldynamit. Cobra har jag fått tag i att hyra, men hur lång tid krävs?
Var köper man snigeldynamit? Vad heter de olika märkena? Vad kostar det? Hur mycket behövs?
/Marcus
Spränger du med dynamit så måste berget besiktigas innan byggnation för att försäkringar ska gälla och då blir det D Y R T jämfört med att köra Cobra och sen snigamit (Snigeldynamit). Grymt effektivt. Borrade själv i helgen 10 st 32mm hål i granit (28cm djupa) (iofs med pneumatisk bergborr med kompressor) och snittiden per borrhål blev ca 4 minuter. Apterade sen snigamiten och 2 dygn senare hade det spruckit upp hur fint som helst.Draven skrev:
I mitt fall var Cobra inte ett alternativ då jag mer eller mindre var inomhus när jag borrade. Skapligt "skakig" man var dock efter att ha borrat...
//Rob
Tack Guran! Jag kollade upp och det finns en Cramo i Sollentuna osm jag kan kontakta.
Robster: vad är skillnaden mellan en pneumatisk bergborr och en Cobra? Är den första mindre skakig? Vilken är dyrast? Vilken är effektivast?
undrar Marcus
Robster: vad är skillnaden mellan en pneumatisk bergborr och en Cobra? Är den första mindre skakig? Vilken är dyrast? Vilken är effektivast?
undrar Marcus
Klicka här för att svara