6 030 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Behövs förstärkning under Hjärt väggen?
Jag ska gjuta en platta till vårat sutteräng hus 126kvm BYA. Och lägger 12mm förstärkningar utmed kanterna där husväggen ska vara (365mm Ytong) Har sen i mitten av huset en hjärtvägg i ytong på 200mm behövs det någon förstärkning här eller räcker det med det vanliga armeringsnätet ? :-/
Överdelen av huset kommer att vara i trä och jag ska ha tegeltak..
Överdelen av huset kommer att vara i trä och jag ska ha tegeltak..
Hej!
Du ska förstärka plattan vid ALLA bärande väggar! Man förstärker ju inte i plattans ytterkant utan orsak, utan för att bära upp tyngden från väggarna.
Den 10cm tjocka platta man har är endast en golvbeläggning egentligen och har ingen direkt bärande förmåga!
SÅ, gör en balk även under hjärtväggen, lämpligtvis liga kraftig som kantbalkarna i plattan. Glöm inte att även lägga på 12mm järn ovanpå näten där som balkarna är.
Du ska förstärka plattan vid ALLA bärande väggar! Man förstärker ju inte i plattans ytterkant utan orsak, utan för att bära upp tyngden från väggarna.
Den 10cm tjocka platta man har är endast en golvbeläggning egentligen och har ingen direkt bärande förmåga!
SÅ, gör en balk även under hjärtväggen, lämpligtvis liga kraftig som kantbalkarna i plattan. Glöm inte att även lägga på 12mm järn ovanpå näten där som balkarna är.
Hmm, du behöver inte förstärka hela plattan med 12mm järn! Eller förstod jag dig fel nu? Förstärk bara med 12mm där balkarna är. Lägg de två övre 12mm järnen rakt ovanför de som du lägger nere i balken så blir det kanon.
Gör balkarna 10cm tjockare än plattan, dvs 20cm totalt.
Magnus_Redin:
Man gör plattan 10 cm som vanligt, och sedan sågar ma nur isoleringen där balkarna skall vara. Har man 2x10cm cellplast är det ju lämpligt att såga ur hela det övre lagret..
Magnus_Redin:
Man gör plattan 10 cm som vanligt, och sedan sågar ma nur isoleringen där balkarna skall vara. Har man 2x10cm cellplast är det ju lämpligt att såga ur hela det övre lagret..
Jo om vi tar dom yttre väggarnas förstärkning först. Jag har då två st 12mm järn som ligger i voten sen längst upp så lägger jag 1meters bitar lodrätt över voten på cc600mm. Tänkte sen göra likadant i mitten av plattan (hjärtväggen) Armeringsnäten lägger jag som vanligt över hela plattan. Hoppas ni förstår... :-/Magnus_Nordmark skrev:Hmm, du behöver inte förstärka hela plattan med 12mm järn! Eller förstod jag dig fel nu? Förstärk bara med 12mm där balkarna är. Lägg de två övre 12mm järnen rakt ovanför de som du lägger nere i balken så blir det kanon.
Magnus_Redin:
först voten runt om : två järn i båtten ( klossas)sen najja upp två järn i mattan....= 4 järn runt om....sen L järn cc 60 runt om
voten ska helst vara s 200 kvalitet på cellplasten...
två järn i botten (klossas)samt najja upp två järn i mattan....= 4 järn här med...
järn 12mm
cellplast i vot s 200
cellplast i plattan s 100
två järn i botten (klossas)samt najja upp två järn i mattan....= 4 järn här med...
järn 12mm
cellplast i vot s 200
Precis!ubbeschakt skrev:först voten runt om : två järn i båtten ( klossas)sen najja upp två järn i mattan....= 4 järn runt om....sen L järn cc 60 runt om
järn 12mm
cellplast i vot s 200
L-järnen brukar inte användas där det är bra markförhållanden dock. Men de gör ju ingen skada när de väl ligger i plattan.. ;-)
Kör på!
Tackar ..jag har inte räknat med 4st järn runt om.
Gick efter rekommendation av leverantören...
http://www.tjallden.se/BizPart.aspx?tabId=54
:-/
Ska jag handla mer armering tycker ni så jag får 4järn runt om ? Det är ju ingen stor summa pengar...
Gick efter rekommendation av leverantören...
http://www.tjallden.se/BizPart.aspx?tabId=54
:-/
Ska jag handla mer armering tycker ni så jag får 4järn runt om ? Det är ju ingen stor summa pengar...
Det KAN vara så att det räcker med 2 järn i ditt fall, men jag skulle inte chansat för att spara några små hundralappar.. Dessutom brukar man ju anpassa armeringen efter markförhållandena, så liteberor dte på vilken mark du ska bygga på.Draven skrev:
Jag bygger på bergmark. Men kanske bör ta dom två extra järnen istället för L-järnen på 1meter som ska ligga cc600 ? Lägger jag både L-järnen och dom två andra raderna över armeringsnätet kommer det fasligt nära sulans topp...ca 2-3cm..Magnus_Nordmark skrev:
Hehe, såna problem har en armerare varje dag på jobbet..Draven skrev:
Klicka här för att svara