Nu är det så att jag ska bygga ett förråd på en liten knepig plats nära tomtgränsen. Det lutar nedåt från den planerade grunden mot ett dike. Därför blir det i princip omöjligt att motfylla något mot elementen. Dräneringen blir dock enkel bara grusa ut mot diket så var det klart

Tipset jag då fick av snickaren var att ta u-element och göra en form under gjutningen. Sen skulle elementen stå still på egen hand. Stämmer detta eller ska jag plocka fram betongblandaren och göra en serie betong-L för att höja marknivån?

Hela elementen måste ha fast underlag under sig, vilket innebär paddat material under hela ytan. Är de två kraven uppfyllda så behöver du ingen form.

Om du är osäker så gör som snickaren sa.... lägga en 2x4" på högkant på formsidan och slä ned stöttor utanför tomten och sätt reglar i spjärn som håller formen på plats. Det är inte så märkvärdigt..

Tack Magnus!!

ett jobb inbesparat. Känns som om det räcker med att ta bort det utlagda gruset för att rätta till underlaget, vibba detta lägga tillbaka gruset och vibba om detta.

Detta pga att det lutar mot huset istället för mot tomtgränsen som det ska. Nu blir det bra 1% lutning mot diket men det blir ändå åt rätt håll

Kapar min egen tråd.

Har nu läst på lite mer om gjutning i dessa element och på vissa sidor så ska man fylla botten på voten? först och sen vänta lite. Frågan är nu bara vad är lite. 10 min eller 1 dygn. Vill ju ogärna behöva ringa betongilen två gånger

mats_o skrev:
Kapar min egen tråd.

Har nu läst på lite mer om gjutning i dessa element och på vissa sidor så ska man fylla botten på voten? först och sen vänta lite. Frågan är nu bara vad är lite. 10 min eller 1 dygn. Vill ju ogärna behöva ringa betongilen två gånger
"Lite" är såpass att betongen just hunnit bli lite fastare, kanske en halvtimma. Men när det handlar om så låga gjutningar som 20cm så är det inte så viktigt.. gjut allt på en gång du, det funkar fint.

Tack igen.

Nu börjar det kännas lite bättre,
PS blöt singel är tungt Ds

mats_o skrev:
Tack igen.

Nu börjar det kännas lite bättre,
PS blöt singel är tungt Ds
Men hellre blöt singel en dammande torr.. ;)

sant.

Nu ska det bara grävas undan 5-6 kubik morän sen kan jag padda och skotta tillbaka singlet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.