Jag skall bygga till en veranda som blir 2,2 x 4 meter. Jag kommer att gräva ner till källargolvsnivå och där gjuta en betongplatta. På detta skall jag därefter mura upp väggarna av betongblock eller liknande upp till bjälklagshöjd dvs ca 2,1 meter.
Min fråga gäller hur tjocka betongblocken bör vara för att klara marktrycket. Marken på yttersidan går upp ca 1,7 meter.

Någon som vet?

Du använder lämpligtvis lecablock som är 19x19x59 cm. De klarar utan vidare marktrycket, såvida väggen inte är över 7-8 meter lång vill säga.. Glöm inte att armera enligt standard bara!

Hammarn skrev:
Om du är osäker så kan du ju lösa det med en kontrefor på mitten av långväggen. Kolla med www.maxit.se där det borde gå att ladda ner belastningtabeller.
Det enda som kan vara lurigt är den långa väggen, men jag tror inte att det ska vara några problem. Om jag minns rätt så finns det en formel som ger att vid 19cm block, 2,4meter hög vägg som är helt emotfylld, så får vägge nvara 4 meter lång utan stöd på mitten. I detta fall är ju bara motfyllnaden 1,7 meter så det ska inte vara några problem.

Gör så att du armerar i vartannat eller varje skift istället för i vart tredje som är brukligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.