Hus från 68 med orginaldränering. Finns inga tecken på att dräneringen inte fungerar men vi tänker ändå göra om den snart för vi räknar med att tids nog måste man. På tomten, inte mer än fem meter från huset står också en stor hängbjörk som vi vill ta bort. Frågan är nu hur mycket denna björk hjälper till i dräneringsarbetet som den står idag. Alltså hur mycket vatten den faktiskt suger upp. Jag vill nämligen ta ner björken redan i höst men kanske avvakta med omdräneringen till nästa år. Det vore ju dock rätt korkat ifall detta medför att det blir blött som fan iom att björken inte suger vatten.

Alltså finns det någon som har en uppfattning om hur mycket vatten en stor björk faktiskt dricker och skall jag oroa mig över detta överhuvudtaget?

Just det - avvakta med avverkningen fram till dess ni måste fixa ny dränering. Det finns ingen anledning dränera innan det är nödvändigt! Björken suger mängder och står ändå 5 m ifrån grunden.

Jag har precis lämnat ett odränerat hus med byggår 1924. Där fanns inte ens orginaldräneringsrör. Trots detta torr källare.

Innan du funderar på dränering och ev borttagning av björken vore det vettigare att se till att eventuell växtlighet tas bort runt grunden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.