1 281 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Armeringskunnig...
Har köpt kantelement samt cellplast hos beijer. Cellplasten kommer från thermisol men kantelementen fanns det ingen information om. Troligtvis är väl dessa även från thermisol.
Har nu varit inne på thermisols hemsida och tittat och fick där till min förvåning se att de hade flera olika hårdheter på kantelementen. Jag har ingen aning om vad jag har fått, jag plockade dem direkt ur lagret.
Tydligen skall man även ställa armeringsbyglar cc60 i voterna på dessa vilket jag inte hade räknat med från början.
Behövs verkligen dessa byglar (behövs ju tex inte när man gjuter dorocells thermogrund). Trodde att dessa endast användes vid dåliga markförhållanden...
Jag hade räknat med 3 12
r i botten av voten samt 2 i toppen. Har köpt en hel del extra armering och funderar på att köra 3+3 samt förstärka med 3+5 i hörnen.
Trodde jag var på den säkra sidan men tydligen inte...
Om jag nu måste ha dessa byglar så undrar jag vart jag köper dem? Eller kan jag bocka egna? Är det värt det? Har ingen aning om vad de kostar....
Har nu varit inne på thermisols hemsida och tittat och fick där till min förvåning se att de hade flera olika hårdheter på kantelementen. Jag har ingen aning om vad jag har fått, jag plockade dem direkt ur lagret.
Tydligen skall man även ställa armeringsbyglar cc60 i voterna på dessa vilket jag inte hade räknat med från början.
Behövs verkligen dessa byglar (behövs ju tex inte när man gjuter dorocells thermogrund). Trodde att dessa endast användes vid dåliga markförhållanden...
Jag hade räknat med 3 12
Trodde jag var på den säkra sidan men tydligen inte...
Om jag nu måste ha dessa byglar så undrar jag vart jag köper dem? Eller kan jag bocka egna? Är det värt det? Har ingen aning om vad de kostar....
Du är på rätt spår, att såna byglar oftast bara behövs om det är lite svajiga markförhållanden. Lägger du 3+3 eller 3+3 järn är du helt garderad. (Jag reserverar mig givetvis mot lokala behov och förhållanden).
I hörnen gör du så att du antingne böjer järnen runt hörnet bara... eller så kapar du järnen så att de bara slutar vid hörnet och sedan lägger du L-järn som pekar minst 50cm åt var håll för varje järn.
I hörnen gör du så att du antingne böjer järnen runt hörnet bara... eller så kapar du järnen så att de bara slutar vid hörnet och sedan lägger du L-järn som pekar minst 50cm åt var håll för varje järn.
Köpte byglarna nu ändå....110 st för 2400 inte så farligt...
Efter ett snack med WSP så ville de att jag skulle ha tolvor i botten och i toppen, byglar (3 st/meter).
Plattan ligger på sprängt berg och det skall vara 40 ton lättklinkerbetongväggar samt ett våningsplan i trä...
Så min platta lär ju vara armerad till tänderna...
Plattan ligger på sprängt berg och det skall vara 40 ton lättklinkerbetongväggar samt ett våningsplan i trä...
Så min platta lär ju vara armerad till tänderna...
Klicka här för att svara