Hej!

Vi har en uppfart till huset bestående av sluttande berg (ca 60 m och 4 meter i nivåskillnad) och har årligen fyllt på med nytt grus 0-18. Problemet är att det vi kraftigt regn skapas rännor i backen vilket för med sig att gruset sakteligen försvinner. Vad göra???

Asfalt är kanske bäst men väldigt dyrt. Jag har fått tips om asfaltskross (ca 70 kr/ton) som krattas/rakas ut för att därefter "paddas" med 500 kilos klump. Fungerar detta bra eller finns det andra smarta alternativ som håller vägen i trim. Skall vägen vid paddning göras något krökt för att dränera bort vattnet till sidoliggande rör. Hur placeras rören i så fall. OJ OJ Många frågor blir det men jag är en absolut beginner sokm gärna vill lära mig. Jag skulle bli mycket tacksam för svar om någon har kunskap om detta eller var jag själv kan läsa in mig på ämnet.

Stort tack på förhand! :)

Då man bygger väg ska den vara "bomberad" d.v.s. lätt krökt så att vattnet rinner åt sidorna. På så sätt kommer rännilarna inte gå hela vägen ner utan föras ut mot sidorna.
Ja, asfalt skulle vara en bra och relativt billig lösning (jämfört med betongsten e.d. ).
Om du bomberar vägen och ev. lägger asfalt så kom ihåg att lägga plattor eller gör ränna i asfalten på sidorna så att vattnet kan rinna ner. Längst ner ska givetvis vattnet tas omhand. I vissa kommuner (t.ex. där jag bor) kräver de att man ansluter till dagvattenledning. Jag vet dock inte om de kollar det efter man gjort vägen klar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.