Hej

Vi skall i den närmsta framtiden installera en avfuktare i krypgrunden, och det verkar ju inte alltför avancerat.
Dock skulle jag vilja ha lite synpunkter som inte bara är säljares. Vi funderar på en Munters Homedry 11Y, eller en DST recusorb DR 010b. Båda kostar ungefär 13000 exkl installation, som jag gör själv. Jag skulle gärna vilja höra om erfarenheter om båda dessa, av personer som använder sig något av ovan nämnda aggregat.
En annan sak vi har funderat över är varför avfuktaren som rekomenderas av anticimex är nästan dubbelt så dyr som de andra två.(CTR 300 TT från Corro Venta) Är den dubbelt så bra? Är den hälften så energikrävande? Är den dubbelt så effektiv? Eller vaddå?

Tacksam för svar!

Johan

Säljarens argument för att sälja en dyrare avfuktare är oftast "den dyra modellen klarar att avfukta vid mycket låga temperaturer".
För att få problen i kryppgrunden måste du ha temp över 15 grader och relativ fuktighet över 70%. Med andra ord varmt och fuktigt för att mögel ska trivas och växa. Såna förhållanden uppstår vanligtvis på sommarna och då klarar en kondenstork detta jobbet.
På vintern när temperaturen närmar sej 0 grader ökar relativ fukthalt bara därför att den är relativ ;) och beroende på temperaturen ( fuktmätaren kommer att visa höga %halter men det är inte mycket fukt räknat i gram/m3 luft som svävar i den kalla luften).
Kom ihåg att vatten fryser till is vid 0 grader och då finns det knappast fukt i luften och knappast något att avfukta ;).
En enkel kondensavfuktare gör sitt jobb då det behövs och jag ser ingen anledning för att köpa dyra överkvalificerade avfuktningsaggregat som är anpassade att användas i ett frysrum :-/.
gaia

Själv har jag köpt en Homedry från Hemmabutikerna och där försökte dom inte alls trycka på mig den. Iofs så har de kanske inte den största kompetensen inom avfuktningsområdet utan vet mer eller mindre vad som står i papperna från tillverkaren. Funderade på två mindre vanliga kondensavfuktare för c:a 4000:-/st men slog sedan till med Munters Homedry.

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att mäta hur fuktigheten är just nu, har den inställd på c:a 65% och avfuktaren går lite då och då.

Jag kan inte heller jämföra förbrukningen då den alltid varit installerad sen vi flyttade in i huset men det var en elräkning långt under min kalkyl åtminstone, så några 0.9kWh eller vad den drar på max är inte att snacka om.

Sedan vet jag inte om den är bättre/sämre än DST'n men jag är absolut nöjd med mitt köp.

/Michael

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.