Iso, por jacy osv drän.
Men hur gör man med tjära / asfalt som finns på grunden vid omdränering??? Ska den vara kvar eller blästras bort????
Har hört om folk som slipat med kattstryparn (veeeeeeeeeeeee :-/) hur göra??

Vi blev i alla fall rekommenderade att slipa bort på vårt för att väggen skulle kunna andas riktigt.

Varför spekulerar Ni så mycket här hur man skall göra. Läs i stället monteringsanvisningarna från respektive tillverkare så rätas säkert de flesta av frågetecknen ut. Sen är det helt klart att kunskapsnivån i den här delen av branschen är "under isen", alla dessa olika uppfattningar hur man skall göra är väl ett bevis.
Mitt råd är att läsa de olika tillverkarnas broschyrer och informationsmaterial och välj det system som verkar mest logiskt och rätt, följ sen den monteringsanvisning som tillhör systemet/fabrikatet Du valt. Undvik speciallösningar såvida inte dessa kommer från en riktig fackman eller tillverkarna själva.

Tack för svar.

Orsaken till frågan är som följer, oenighet med personer i samma situation, olika bud från "proffsen"

Har i allafall tvättat med en högtryckstvätt (varmvatten och 160bar, industri). Rev faktiskt av större delen av gamla tätskicktet.

Sluttips. Pröva tvätta innan dyr blästring eller krävande slipning.

Om det är dags för nytt fuktskydd är väl det gamla ändå så dåligt att det andas igenom den fukt som kommer inifrån, om det var helt tät skulle du väl inte behöva byta till något nytt!. Min 50år gamla asfalt var så torr att gick att borsta bort mycket med en kvast. Tvätta med högtryck skulle jag inte göra med tanke på att man kan få in en del vatten i väggen.
mvh
PO

Jag kan rekommendera blästring, tog bara några timmar och blev RENT. 5000 kr kostade det för 35 meter grund, ca 1.30 hög. Sen andas väggen fint ut till Pordränskivorna!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.