Grund & Markarbeten
AC-MG: Jo jag ha grävt ur 10-20cm,jag hade tänkt att ställa en 10 cm tjock frigolit på kant imot stenfoten och gjuta in till. Mikael
bmx: Hej, jag ska spränga en stor bergsknalle som ligger intill mitt hus. Min sprängare är ororad för hur vi ska klar av att spränga så nära den befitnliga grunden (ca 15 cm) som konstruktören och jag vill. Den befintliga grunden står murad direkt på berget. Min tanke nu är att låta sprängaren smälla på utifrån och in med konventionella metoder och gå så nära han kan. Det borde
gadeberg: Upptäckte et hål i min källar vägg, där det rinner in vatten. Först måste jag väl kolla vad som är felet. Atingen dräneringen eller trasig dag vattenledning eller båda kanske. 1.Hur lagar jag hålet bäst? 2. Bästa dräneringsmetod för denna typ av källare? 3. Hur dränerar jag bäst? Har ju sett lite olika trådar om det här men någon som är duktig kanske kan samla ihop dom
epkulse: OK, jag får be ett proffs komma och titta... Som tur är så finns ingen gillestuga el likn. /Uffe
mrzigzag: Bor i en liten bostadsrätts förening och nu läcker det in vatten från innergården in i källarutrymmena. Inner gården har blivit om asfalterad för 10-15 år sen nånting. Det va även samma problem förra gången dom asfalterade om den. Vet inte hur långt källarutrymmet står ut under innergården men ska kunna tänka mig att det "sticker" ut ett par meter. Det va bakgrunden till det
ylven: Det är mog inte troligt att plintarna återgår till det tidigare läget om de har lyft så mycket. Det troliga är att kringliggande material delvis fyller det tomrum som tjällyftet har skapat, det är ju så som stenar kommer upp i åkrar och grusvägar varje år... Att isolera bort problemet har jag varken första eller andrahandsinformation om, men min gissning är att med en så kraftig
Babben: Hej, Vi har samma läge. Vi måste höja vårt golv ca 5 cm och behöver få tips på hur samt ungefärlig kostnad. Finns det någon lättbetong med kort torktid som man kan lägga på nuvarande betongplatta eller måste man flytspackla eller finns det fler alternativa lösningar?
leffe6: Jag varken köper eller säljer. Jag kan ev hämta också om ni vill bli av med nåt. Den som vill kan tippa sitt material på min tomt. Gerrebacka, Smedlyckan 22A mera info kan ni få om ni mailar mig på lthylin@yahoo.com
leffe6: Kan ta emot 200m3 0-150 eller sprängsten. Uppfyllnad under grund. 031-7251078
marjons: Jag har ett liknande problem. Mitt hus står direkt på berg och det lutar något lite mot huset. Därför "sipprar" det fram lite vatten när det regnat mycket ett tag. Jag har endast källaren som förråd och har oglaserat klinkers utan någon tätning eller liknande, så det torkar upp väldigt snabbt igen. det är däremot torrt i väggarna... Har man tänkt sig annan användning av
Jesca_j: Var det tjäle i backen? Använde du rätt mängd vatten? Betongen brukar vara rätt hård redan efter ett dygn.
marjons: Hej Jag kan rekommendera Munters "HomeDry". En sorptionsavfuktare anpassad för att kunna installeras själv i t ex krypgrund. Jag har haft min i drygt ett år och den har fungerat klockrent hela tiden. Låga driftkostnader också... http://www.munters.se/www/help.nsf/ByKey/USUM-6BSAXG Jag spelade ut några ÅF mot varandra och fick ner den till 10 000:-. Annars tror jag den ligger på ca 12
digital: Kommunerna brukar inte vilja att man ansluter till deras dagvatten, så stenkista är nog det som gäller. Vi fick stenkista "på köpet" utmed det vanliga avloppsröret, iom att det är lagt i en ränna med sten.
akerman77: Hej Du! du borrar ner armeringsjärn i plattan efter vart 3:e block som du hugger in i blocket, och när du trycker ner järnet i plattan så bocka det lite ovanför plattan, så det inte står rakt, också gör du ett hack i blocket där du för in blocket. Har precis murat hus + garage. ps. glöm inte papp under leckablocket i första varvet.
Jani: [citat] Kanon, ni har gjort precis det jag söker, har du mer bilder på formning/gjutning av er platta. Vad kostade garageplattan?
pilsnergubbe: Det var någon som sa att det kallades för "hålsten" men jag vet inte säkert. Huset är i varje fall byggt 1952 och väggen är ca 20cm tjock och är faktist ihålig bitvis. Har inte märkt av någon otrevlig lukt i dom drabbade rummen men det ser inte snyggt ut med krackade väggar nertill. Och som sagt, ingen märkbar fukt i skadan. Är det bara att spackla på eller bör man vänta ett tag
spikmas: Du kan lungt täcka över den i år. Ljuset långsiktigt inte bra för vissa material, de förlorar sin åldersbeständighet och andra egenskaper. Platonmattan är anpassad för att klara många år nedgrävd i den mörka marken.
Costanza: Har några frågor som har med den EW-grund ett hus jag är spekulant på att göra. Vid besiktning av huset (av Anticimex) påpekas på ett ganska detaljerat sätt fuktriskerna med den konstruktion denna EW-grund är gjord med (tryckimpregnerade reglar ingjutna i väggarnas betongelement). Det som besktivs uppfattar jag främst som en beskrivning av konstruktionen, och inte just detta objekt.
Jimmy_Andersson: [citat] jo, det där med undersökning....Känns som om man betalar 10 000 eller mer för att få reda på hur mycket man får betala för grunden, vilken man ändå måste betala... :/
ByggaNytt: Tja, Pordrän/Isodrän är ju (för mig) både dränering/isolering. Om du i stället väljer Platon el. liknande får du ju isolera utanför också. Läs trådarna, ring leverantörerna och framför allt bilda dig en egen uppfattning vad som funkar för ditt hus!
danger: Jag är tacksam för alla svar. Pratade med betong firma i dag 1444kr per m3 15kr minuten för lossning bil ränna Till 60m2 skulle det gå på 10470Kr inklusive lossning 2Timmar
LyckeKonsult: Skall du ha en leverans av leca (den komer löst på lastbil, och du kan få den blåst på plats) så blir det inte billigare med singel (tänk på att jämföra kbm mot kbm, inte ton mot kbm) du kan få 120kbm i en leverans!!! Naturligtvis har du singel som dränerande skikt under sulan och runt dräneringen!!!
LyckeKonsult: Om plintarna börjar luta så är antingen huset på väga att lämna tomten eller också är plintarna inte satta frostfritt. Då du vet att förra ägaren fått åtgärda lutande plintar är det nog svårt att få det till dolt fel, om inte säljaren gott i god för/garanterat att problemet var åtgärdat. Normalt dränerar man inte en plintgrund, men man ser ju till att vatten inte samlar sig
LyckeKonsult: Det skall vara dränerande material... och det gör ju inte det hela sämre om du lägger lite extra isolering på utsidan under mark
mikko: Vi måste ta hand om vårt dagvtten slälva.Så troligen får du ta hand om dit vatten själv, utan bidrag. http://www.kvalitetsansvariga.se/villa/fukt3.htm /m