7 825 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Fråga ang armeringsjärn i voter
Hej !
Det är så att på vår ritning från trivselhus har man ritat 2lager med armeringsskikt i voterna. Dels den vanliga "mattan" på 6mm som ligger överst samt även jag tror det var 12 mm järn som ska ligga i längre ner längs voterna. I alla fall har man ritat dit böjar i ändärna på linjerna som skall symbolisera 12järnen och när jag fråga byggarna om det inte ska vara sk burar eller åtminstone böjar i ändarna som förstärkning blev de lite osäkra men menade att man "brukade" rita så för att visa ändarna.
Idag ligger det alltså 3 12 armeringsjärn parallellt med voterna och i hörnen är de bara najade med varandra. Behöver jag vara orolig?
Huset är redan byggt så det är ingen ide att fråga trivselhus.
Tack !
Det är så att på vår ritning från trivselhus har man ritat 2lager med armeringsskikt i voterna. Dels den vanliga "mattan" på 6mm som ligger överst samt även jag tror det var 12 mm järn som ska ligga i längre ner längs voterna. I alla fall har man ritat dit böjar i ändärna på linjerna som skall symbolisera 12järnen och när jag fråga byggarna om det inte ska vara sk burar eller åtminstone böjar i ändarna som förstärkning blev de lite osäkra men menade att man "brukade" rita så för att visa ändarna.
Idag ligger det alltså 3 12 armeringsjärn parallellt med voterna och i hörnen är de bara najade med varandra. Behöver jag vara orolig?
Huset är redan byggt så det är ingen ide att fråga trivselhus.
Tack !
Så som du beskriver det tror jag är allmänt gällande för en snabb grundläggning hos hustillverkarna idag. Tror även att metoden uppfyller alla byggnormer med råge!
Übernojjig som jag är kommer jag dock ha både böjar och burar i min grund.
Übernojjig som jag är kommer jag dock ha både böjar och burar i min grund.
Nej, den typen av skarvning uppfyller INTE normerna för hur man skarvar ameringsjärn. I skarvar skall järnen läggas om lott 50ggr dess diameter, så 10mm järn bör läggas omlott 50cm. Samma sak gäller i hörn, så vid hörn bör järnen böjas runt hörnet och läggas omlott.
Att man oftast fuskar med skarvningen vid husbyggen är en annan sak, men järn måste läggas omlot för att hålla ihop betongen i skarvarna, logiskt!
Att man oftast fuskar med skarvningen vid husbyggen är en annan sak, men järn måste läggas omlot för att hålla ihop betongen i skarvarna, logiskt!
Föredömligt Lindström! 
Habbe:
Ja som du säger så är det väldigt vanligt att det slarvas med detta. Jag inser ockaå att det oftast räcker med tt bara slänga i järnen, sålänge marken är är stabil oc hinte rör på sig. Det jag normer jag pratar om gäller för att armeringen inte skall försvagas av en skarv, och då gäller rejäla överlappningar!
Habbe:
Ja som du säger så är det väldigt vanligt att det slarvas med detta. Jag inser ockaå att det oftast räcker med tt bara slänga i järnen, sålänge marken är är stabil oc hinte rör på sig. Det jag normer jag pratar om gäller för att armeringen inte skall försvagas av en skarv, och då gäller rejäla överlappningar!
Skall man hårddra regelverket så får du inte skarva armering så länge det inte står var och hur den skall skarvas på K-ritningen....Samt att det skall vara förskjutet med visst antal cm jadi jadi ja...Minns inte hela btgklass 2Magnus_Nordmark skrev:Föredömligt Lindström!
Habbe:
B-stål får du svetsa men NPS stål dvs nät är kallvalsat så det går bort...[/quote]mr Z skrev:
Ok så det är alltså ok att svetsa burarna med ett C-C på byglarna på 450mm för att sedan naja fast ett NPS 6150?
Om armeringsjärnen längs voterna är 12mm räcker det då med 10mm i byglarna?
Tror jag ska modellera upp min armering så kanske det blir lättare att förstå vad jag menar. Återkommer!
Klicka här för att svara