Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att åtgärda tjällyft meddelst isolering ?

Jag grävde ner några plintar som underlag förra året och har nu upptäckt att tjälen har lyft dem ( ~  30 cm). Fick bara ner plintarna till ung. halva frostfria djupet, det var mycket att gräva och marken var svårforcerad. Har hört andra som inte grävt lika mycket i samma område och det verkar ha gått bra, men det är klart det var en chansning.

Jag inser att jag nu måste isolera ordentligt för att detta inte ska hända igen.  Min fråga är om någon råkat ut för detta och hur det gick att rätta till .  Förhoppningen är att plintarna ska återgå till sitt ursprungliga läge när tjälen går ur marken, men det vet jag inte om de gör.

Det är mog inte troligt att plintarna återgår till det tidigare läget om de har lyft så mycket. Det troliga är att kringliggande material delvis fyller det tomrum som tjällyftet har skapat, det är ju så som stenar kommer upp i åkrar och grusvägar varje år...

Att isolera bort problemet har jag varken första eller andrahandsinformation om, men min gissning är att med en så kraftig lyftning så kommer ni nog inte åt problemet så enkelt, tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.