3 781 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Risk för lera?
Läste någonstans att om man har lerig mark på sin tomt behöver man gräva djupare när man lägger grunden, men hur vanligt är det att man för gräva "massor" och det blir fler hundra tusen dyrare?
Vi ska bygga en smålandsvilla(= torpargrund) och det på en tomt i utkanten av ett befintligt bostadsområde, marken är en äng/åker så det känns som om det finns viss risk till lera....
Vi har i dagsläget budgeterat 140 000 för grund, markarb, fyllnad mm. rimligt?
Oja, tomten är i karlshamn, blekinge, ca 3-4 km från havet...
Vi ska bygga en smålandsvilla(= torpargrund) och det på en tomt i utkanten av ett befintligt bostadsområde, marken är en äng/åker så det känns som om det finns viss risk till lera....
Vi har i dagsläget budgeterat 140 000 för grund, markarb, fyllnad mm. rimligt?
Oja, tomten är i karlshamn, blekinge, ca 3-4 km från havet...
Hej!!
Vi bygger på lermark. Nu har vi platta på mark, så det ända som e gjort är att vi skalat av ca 20cm för att sedan fylla upp tomten där huset ska stå.
Vet att grannen har byggt med plintgrund och dom fick gräva ut rätt mycket även förlänga plintarna.
Det bästa du kan göra är en geoteknisk undersökning på tomten där du tänkt att bygga, för att få veta vad du har för markförhållanden.
Det är det bästa råd jag kan ge dig
Vi bygger på lermark. Nu har vi platta på mark, så det ända som e gjort är att vi skalat av ca 20cm för att sedan fylla upp tomten där huset ska stå.
Vet att grannen har byggt med plintgrund och dom fick gräva ut rätt mycket även förlänga plintarna.
Det bästa du kan göra är en geoteknisk undersökning på tomten där du tänkt att bygga, för att få veta vad du har för markförhållanden.
Det är det bästa råd jag kan ge dig
jo, det där med undersökning....Känns som om man betalar 10 000 eller mer för att få reda på hur mycket man får betala för grunden, vilken man ändå måste betala... :/lier skrev:Hej!!
Det är det bästa råd jag kan ge dig![]()
Klicka här för att svara