Hej!

Vi har precis köppt ett hus (har bott i det en vecka). Huset är dränerat för några år sedan och platonmattan är synlig ovan mark! Nu har jag hört att den inte skall vara ovan mark!! är det rent estetiskt eller finns det något i funktionen som säger att det inte skall synas??

Jag funderar på att lägga småsten som en liten vall upp mot grunden sen för att täcka mattan i rent estetiskt syfte!.

Vad har ni för synpunkter??

Det står att man kan avsluta mattan över eller under mark! Dock får mattan ej vara synlig... varför???

Den är antagligen inte UV-beständig eftersom den måste skyddas mot solljus.

Mattan kan avslutas över eller under mark. Oavsett vad man väljer måste mattan och listen skyddas från solljus. Under mark gör matjorden detta, ovan mark bör man använda någon sorts sockelskiva.

Jag har en liten bit Platon som har stått i solljus under förra sommaren. den har bleknat en aning. Vilka risker kan det vara med detta? Den skall täckas under detta året. Behöver man byta ut den? Vad kan hända?

Du kan lungt täcka över den i år. Ljuset långsiktigt inte bra för vissa material, de förlorar sin åldersbeständighet och andra egenskaper. Platonmattan är anpassad för att klara många år nedgrävd i den mörka marken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.