Jag och sambon är en bit på vägen att köpa ett hus ala dödsbo(med friskrivning, först sattes huset ut av gubben men han hann gå bort innan kontrakt skrevs).
Därför lagt en hel del tid på att gå igenom fakta och titta på ev scenarior på vad man skulle kunna få göra. Huset är ett 1,5 plans tegelhus från 76 som står på betongplatta med reglat golv. Läst på en del och uppfattat att det är mycket fuktproblem med denna lösning. Kan man typ förutsätta att man kommer bli tvungen ta itu med golv och syllar på denna typen av lösning ifall det suttit sen nybygge? Huset i sig är fint och när vi tittade hittade vi ingen tillstymmelse till synlig fukt/fuktfläckar någonstans. Dock var en del av golven utbytta till parkett/laminatgolv på bottenvåningen men bör ha legat där ett tag iaf. Annan sak jag reagerade över var att det luktade något gubbaktigt i delar av huset, primärt där tapeterna var från 76. Reagerade först ej så mycket över det då jag inte tyckte det luktade mögel eller fukt i sig men sen igen vet man aldrig hur man uppfattar lukter. Pratade med besiktningsmannen vi kommer ha och han sa dock han brukade lukta igenom husen vid lister etc och van att känna mögellukt. Sen är iof frågan hur mycket man luktar när det är så varmt som det är nu?
Min tanke var att kolla upp bla vad materialkostnaden för bla utbyte mot nivellgolv kostar så man vet vad det handlar om ifall det skulle vara behov. Syllbyte kostar ju en del men är ju också sån grej man ej verkar kunna få reda på innan köp. Står inget om impregnering i dom papper jag sett och är ju inget direkt som är synliggt utan att börja riva i huset.

Huset kommer att besiktigas av anticimex och efter det tänkte vi att vi tar beslut om hur vi gör. Egentligen är priset något högt med tanke på friskrivning tycker jag men i gengäld är min sambo smått lyrisk över huset och efter ett par års letande så är detta ett av dom trevligare husen vi sett. Ligger väldigt trevligt också. Verkar vara en del gjort i huset, bla har dom satt in en luftvärmepump för ett par månader sen(verkar som gubben gick bort strax efter detta)
Men det är ju en ekonomisk fråga också..

Annan sak jag funderade på var blåbetong. Står angivet att det är k200 platta och för mig jag sett f200 angivet också nånstans. Om jag förstår rätt är detta ej blåbetong?

Är det nåt mer som är i riskzonen när det gäller liknande hus?

Det man ska komma ihåg med syll på platta är att det är en riskkonstruktion visst, men det finns massor med hus som är byggda så och har man gjort rätt/har bra mark under så håller sig plattan hyffsat torr och då får man inte problem.
Föräldrahemmet var byggt 73 med denna teknik och på det området är det inget av 20 hus som har fått problem. DOck så har snickarna ventilerat utrymmet genom att släppa upp lite luft bakom golvlisterna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.