Hej!
Vi har ett nytt garage där det är betong till golv. Det gjordes av entreprenör till Älvsbyhus mitt i december månad förra året. Det har successivt blivit mkt sprickor, inte tunna och ytliga utan djupa så att det nästan ser ut som att det sjunkit samt spruckit på samma gång. Alla väggar har vid sidorna rejäla sprickor längs med sidorna flera mm breda. Endast en hörna i garaget har klarat sig. Framtill d v s infarten på garaget är också rejält spruckit på höger sida som en trekant s a s, den ser djup ut. Nu har vi bråkat fram och tillbaka med Älvsbyhus vars säljare sålde till oss. Nu ringde de idag och sa att ett par killar kommer imorgon och tittar och ev kommer de att "limma" som de uttryckte det. Jag hann inte tänka efter utan sa att det var ok....
Nu till mina frågor:

....hann trycka innan de åkte iväg...
1. De kallar det normala torr sprickor (utan att ha sett dem) Är det ok att det spricker totalt så som jag beskrivit?
2. Det de kallar limma. Är det ok?
3. Vi ser att det på andra sidan på infarten finns fler sprockor men de har inte spruckit upp än... Skall man vara orolig?
4. Hur skall man agera när det är så rejäla sprickor?
Mycket tacksam för svar!!!!!

Milkshaken
Personligen skulle jag inte tolera djupa sprickor,,,,, Betong har en brinntid på 28 dagar, och då skulle det isf ha satt ihop igen,,,,, Vad jag tycker av din beskrivning är att du verkar ha fått "Sättskador" dvs att marken under plattan inte varit tillräckligt hård och packad, utan att marken har rört sig efter att tjälen har gått ur....

jag hade reklamerat jobbet helt enkelt. Garaget är ju nytt liksom...

Är det ä-hus som har gjutit grunden till garaget så ska det finnas garanti på jobbet. Det e bara att se till att dom fixar det. Och att det finns papper på att om det lblir fler sprickor så får dom komma och åtgärda det. Håller helt med föregående talare. Bara att reklamera när garaget e nytt. Det e surt om man ska behöva hålla på att tjafsa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.