2 764 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Hjälp mig, extrakostnad för grund 5000kr för vad
Min husbyggare hävdar att det tillkommit en ny lag som innebär att man MÅSTE lägga något speciellt i platan som (hur var det nu?) avmagnetiserar...blablabla..och gör att vi männiksor mår bättre..Detta innebär en extrakostnad på minst 5000:- Kan verkligen det här stämma? Borde det inte haft större publicitet om det kom en sån lag i så fall och vad tusan är det för något?
Gnugga era grå och hjälp mig förstå om det blivit tokigt någonstanns på vägen.
Tusen tack.,
Gnugga era grå och hjälp mig förstå om det blivit tokigt någonstanns på vägen.
Tusen tack.,
För att ta den exakta texten från starkströmsföreskifterna STEV-FS 1999:5 (har inte tillgång till en nyare utgåva här hemma):
Det handlar inte om något större ingrepp, utan det som görs är att en kopparlina najas fast på armeringen och ansluts till jord.
Handlar det om 5 000,- så tycker jag att du ska lägga ut de pengarna.
Begär fast pris på kompletteringen innan du beställer den!
Således behöver du inte ansluta armeringen i plattan till potentialutjämning, men det rekommenderas att du gör det.413.1.2.1 Huvudpotentialutjämning
I varje byggnad SKALL följande ledande delar anslutas till huvudpotentialutjämning:
- skyddsledare eller PEN-ledare i huvudledning
- huvudjordningsskena
- ledande delar av metall SOM UTIFRÅN KOMMER IN I byggnaden t.ex telefon- och datakablar (via överspänningsskydd), rörledningar för gas, vatten, värme och kyla samt
- jordtagsledare, om sådan finns.
...
Råd: .... Även metallkonstruktioner MED STÖRRE UTSTRÄCKNING INOM en byggnad BÖR anslutas till huvudpotentialutjämningssystemet.
Det handlar inte om något större ingrepp, utan det som görs är att en kopparlina najas fast på armeringen och ansluts till jord.
Handlar det om 5 000,- så tycker jag att du ska lägga ut de pengarna.
Begär fast pris på kompletteringen innan du beställer den!
Detta är 2004-2005 och dom är jä..t luddiga men en installatör jag pratat med säger att det sällan görs i armeringen i småhus men om kunden begär det så naturligtvis.
....................................................................................
Nya lagkrav
Nya krav enligt svensk standard SS 436 40 00.
I varje installation skall det finnas en huvudjordningsskena (potentialutjämningsskena).
Till potentialutjämningsskenan måste enligt standarden (413.1.2.1) följande delar vara anslutna:
Skyddsledare eller PEN-ledare i huvudledningar
Huvudjordningsskena
Jordtagsledare (om sådan finns)
Rörledningar av metall i byggnaden, t ex gas- och vattenledningar
Byggnadsdelar av metall, centralvärmeanläggning och luftkonditioneringssystem, om tillämpligt
Armeringsjärn i betong, om tillämpligt
Dessutom måste följande beaktas:
Ledare för överspänningsskydd
Ledare i åskledarsystem
Yttre antennmast skall anslutas till åskledarsystem. Skärmen skall potentialutjämnas.
....................................................................................
Nya lagkrav
Nya krav enligt svensk standard SS 436 40 00.
I varje installation skall det finnas en huvudjordningsskena (potentialutjämningsskena).
Till potentialutjämningsskenan måste enligt standarden (413.1.2.1) följande delar vara anslutna:
Skyddsledare eller PEN-ledare i huvudledningar
Huvudjordningsskena
Jordtagsledare (om sådan finns)
Rörledningar av metall i byggnaden, t ex gas- och vattenledningar
Byggnadsdelar av metall, centralvärmeanläggning och luftkonditioneringssystem, om tillämpligt
Armeringsjärn i betong, om tillämpligt
Dessutom måste följande beaktas:
Ledare för överspänningsskydd
Ledare i åskledarsystem
Yttre antennmast skall anslutas till åskledarsystem. Skärmen skall potentialutjämnas.
Vi har anslutit armeringen i plattan till potentialutjämning. Även armering i spabad på altan och inkommande kopparrör gör gasol anslöts. Vatten går i plast, rör-i-rör, o behöver ej anslutas.
Såvittt jag förstår så skall man potentialutjämna armeringen om det går fr.o.m. i år.Och på en privatvilla går det ju alltid att göra.
Vår elektriker hade aldrig gjort detta på en villa tidigare utan fick ta kontakt med sin branschorganisation för råd. Vi har en 70m lång och ca 7mm tjock stål"kabel" som sitter fastklamrad i armeringen. Iofs borde den kunna vara betydligt kortare eftersom hela armeringen i plattan sitter ihopnajad. Möjligtvis är stålet bättre ledande än armeringsjärnen. Stålkabeln är fastsatt i en tjock "spik" som är fastgjuten och toppen som är ovanför platten kommer att anslutas till gruppcentralen.
Såvittt jag förstår så skall man potentialutjämna armeringen om det går fr.o.m. i år.Och på en privatvilla går det ju alltid att göra.
Vår elektriker hade aldrig gjort detta på en villa tidigare utan fick ta kontakt med sin branschorganisation för råd. Vi har en 70m lång och ca 7mm tjock stål"kabel" som sitter fastklamrad i armeringen. Iofs borde den kunna vara betydligt kortare eftersom hela armeringen i plattan sitter ihopnajad. Möjligtvis är stålet bättre ledande än armeringsjärnen. Stålkabeln är fastsatt i en tjock "spik" som är fastgjuten och toppen som är ovanför platten kommer att anslutas till gruppcentralen.
Klicka här för att svara