Hej alla kunniga, jag skulle behöva lite hjälp, det är i gränslandet mellan ekonomi och markearbeten. Vi håller på att köpa hus, vi har gjort två besiktningar av vad verkar vara en duktig firma. Vid andra besiktningen framkom det att det fanns hussvamp i krypgrunden, både aktiv och död sådan!!! Även andra fuktrelaterade problem finns i grunden. Om jag förstod rätt skulle åtgärderna vara att städa ut organiskt material, lägga grus på marken och ovanpå det en plastfilm. Antagligen behövde man isolera om också. Både bränna och fungicid behandla svampen + plus en krypgrundsavfuktare skulle installeras.
Problemet är nu att besiktningsmannen ca att han grovt beräknade att det kostade 100000. Vi tänkte ta in offert från något företag och pruta kostnaden på ungefär 100000 eller offerten. Mäklaren däremot säger att vi inte kan pruta hela summan eftersom avfuktaren är för att minimera framtida skador och att det kan räcka med att städa ut/lägga grus+plast. Materialkostnaderna är ju låga enligt mäklaren. Jag har ingen aning om vad som är bra och vad det kostar. Är det någon som har mer rätt än någon annan?

Vad jag har förstått utav andra här på forumet så bör ni nog ta er en tankeställare på om det verkligen räcker med de åtgärder som besiktningsmannen nämnt. Hussvamp tar man tydligen inte död på i första taget.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=14412/11#11

om det är äkta hussvamp det rör sig om skulle jag nog rekommendera att avstå köpet.
Jag förstår att det är huset ni vill ha osv men känn efter innerst inne. köper ni huset med vetskapen att det finns äkta hussvamp så tror jag ni får stå för saneringen själva.
kan inte tänka mig att ert försäkringsbolag kommer att pröjsa detta. Har för mig att svampen kan skjuta sina myceler ca 12m från kroppen som inte alls behöver vara aktiv. Ni kan ju i värsta fall få riva hela huset.

Kanske om säljarens försäkringsbolag står för skadan annars skulle jag vända om.

H
stå på er!, och gå på besiktningsmannens linje och be denne skriva ner vad som måste göras! givetvis vill mäklaren hålla uppe priset då dennes arvode räknas på slutsumman av försäljningen!

Lycka till och stå på er!!

Tack för svaren, säljaren av huset verkar inte vilja pruta (de lyssnar ev på mäklaren som hävdar att det handlar om framtida ev skador) och vi funderar då på att dra oss ur köpet. Problemet är bara vi redan sålt vår lägenhet och måste antagligen nbo hos en kompis från 1 augusti.

Hemmakatten
Jag skulle ALDRIG köpa ett hus med sådana problem. Risken finns att ni går på en jättenit ekonomiskt.

Det går alldeles utmärkt att bo hos kompisar ett tag. Dessutom kan man hyra i andra hand både hus och lägenhet (även i Stockholm). Själva är vi inne på vårt tredje tillfälliga boende (husvagn på tomten) innan huset blir färdigt.

Jag håller med Hemmakatten återigen dra er ur innan det är försent.
Klart man kan gå på nitar när man köper hus, men att veta felen i förväg...

du skulle väl inte köpa en totalkvaddad bil för fullpris va?

En till.

Lita aldrig ett dugg på mäklaren. även om de endast "förmedlar köpet" och är till för båda parter bla bla bla... så är hans jobb att sälja huset till högsta pris. Han är säljarens partner och inget annat. Har mäklaren oxå rekommenderat besiktningsfirman skall du nog dra åt dig öronen ännu mer. De har ju upplyst om problemet så de går ju fria.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.