4 600 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Fuktproblem - Platta på krypgrund
Hej på er.
Min sambo och jag har nyligen köpt ett hus som har en så ovanlig konstruktion som platta på krypgrund.
Det finns för närvarande inte någon nedgång till krypgrunden, så det blir att ta till spaden för att gräva sig in utifrån. Det är ett par grannar i området som har gjort detsamma, så vi vet percis var vi skall "gå in".
De grannar som frävt sig in har alla vittnat om att det är en väldigt hög luftfuktighet under grunden med kondensering mot plattan som föld.
När vi häromdagen började dra lite i gloven inne i huset så kan man ana en jordlukt, dock ingen mögellukt, i den isolering som ligger inne i huset mot plattan.
Vi tänker nu installerar en sorbtionsavfuktare i vår 65m2 stora krypgrund, men frågan lyder om vi måste riva upp golven och byta isoleringen inne i huset för att få bort den lukten? Eller kommer detta att torka ut när vi avfuktar krypgrunden?
Tacksam för svar.
Min sambo och jag har nyligen köpt ett hus som har en så ovanlig konstruktion som platta på krypgrund.
Det finns för närvarande inte någon nedgång till krypgrunden, så det blir att ta till spaden för att gräva sig in utifrån. Det är ett par grannar i området som har gjort detsamma, så vi vet percis var vi skall "gå in".
De grannar som frävt sig in har alla vittnat om att det är en väldigt hög luftfuktighet under grunden med kondensering mot plattan som föld.
När vi häromdagen började dra lite i gloven inne i huset så kan man ana en jordlukt, dock ingen mögellukt, i den isolering som ligger inne i huset mot plattan.
Vi tänker nu installerar en sorbtionsavfuktare i vår 65m2 stora krypgrund, men frågan lyder om vi måste riva upp golven och byta isoleringen inne i huset för att få bort den lukten? Eller kommer detta att torka ut när vi avfuktar krypgrunden?
Tacksam för svar.
Produkter som diskuteras: "avfuktar"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
En kryppgrund av betong är en bra lösning.blåsfisken skrev:Min sambo och jag har nyligen köpt ett hus som har en så ovanlig konstruktion som platta på krypgrund.
.
Man brukar installera avfuktare i grunder som är byggda av trä för att skydda träet från fukt och mögel. Om din grund är byggd av betong( tak och vägg) så vet jag inte vad är meningen med en avfuktare??? Där finns ju inget som kan ruttna och förfalla på grund av några droppar kondensvatten. Man kan minimera fuktbelastningen i grunden på andra sätt som inte kräver någon mekanisk installation fex lägga plastfölje på marken som stoppar fukten som finns i marken under huset att vandra ut och kondensera på kalla väggar. Eller pensla taket i kryppgrunden med något fukttättande så betongen håller sej torrt även om det samlas kondensvatten på ytan , eller fylla med fuktokänslig isolerande material typ leca och ingen isolering från husets insida som man bygger dagens husplattor. En avfuktare är den dyraste och minst lämplig lösning i din grund, tycker jag...
gaia
Resten av huset har trästomme, plus att det finns träreglar som ligger ingjutna i plattan inne i huset, så det jag är orolig för är att fukten skall vandra igenom betongplattan och ge mögelskador i ytterväggssyllarna, reglarna som ligger på plattan och i ullen som ligger på platan.gaia skrev:
Sammanfattat så kan man väl säga att jag är orolig att jag skall få de problem som brukar förknippas med -70 tals hus som har oisolerad platta på mark.
Hur menar du "fylla med leca? Om jag skulle lägga ett lager med leca och sedan lägga ut åldersbeständig byggplast så skulle detta bara isolera från marken. Det kommer fortfarande in kall och fuktig luft från ventilationshålen i grunden som skulle kondensera på plattan och vips så skulle den börja suga fukt igen.gaia skrev:
ah ja, då ser det mer komplicerat än jag begriper mej på ....blåsfisken skrev:Resten av huset har trästomme, plus att det finns träreglar som ligger ingjutna i plattan inne i huset, så det jag är orolig för är att fukten skall vandra igenom betongplattan och ge mögelskador i ytterväggssyllarna, reglarna som ligger på plattan och i ullen som ligger på platan.
Sammanfattat så kan man väl säga att jag är orolig att jag skall få de problem som brukar förknippas med -70 tals hus som har oisolerad platta på mark.
.
gaia
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
I vårt förra hus var det en liknande konstruktion som den du nämner. Vi hade krypgrund med lättbetongbjälklag, men vi kunde komma in i grunden, och den var ventilerad. Det var snustort därinne.
Om du verkligen har fuktproblem så tror jag att det beror på något annat. Ex kanske grundmurarna står odränerat och suger upp fukt.
Om du verkligen har fuktproblem så tror jag att det beror på något annat. Ex kanske grundmurarna står odränerat och suger upp fukt.
Om du har en krypgrund och gjutet bjälklag över den, räcker det inte med att täcka marken med en plastfolie för att stoppa fuktvandring uppåt i plattan eftersom varm luft sommartid kondenserar mer än kall luft vintertid p.g.a temperaturskillnaden ute-inne. Plastfolien på mark hjälper enbart för den fukt som kan komma sig av att dräneringen utanför inte orkar hålla torrt inom kryputrymmet.
Att ställa in en avfuktare i kryputrymmet är ett sätt att lösa problematiken. Men den kostar i inköp, installation och drift och kommer att behöva ersättas med en ny när den blir utsliten. Därför ingen bra lösning på längre sikt.
Bästa sättet är att fuktisolera plattan underifrån med någon tätningsmassa och därtill sätta på en cellplastisolering. Då sänker du kontakttemperaturen och event. kondensering mot btg.plattan uteblir. Isoleringen kan du dessutom anbringa i två lag. Första laget med skjutspik i plattan och andra laget med förskjutna skarvar och speciellt cellplastlim mot det första laget.
Tillägg:
De reglar som du har ingjutna i plattan ska du ta bort. Speciellt om de är tryckimpregnerade. Det är de som ger mesta lukten/odören. Isoleringen kommer att torka ut, men om det finns anledning befara att det har möglat mellan btg. och isolering, bör du byta ut den. Du blir inte annars av med lukten.
Att ställa in en avfuktare i kryputrymmet är ett sätt att lösa problematiken. Men den kostar i inköp, installation och drift och kommer att behöva ersättas med en ny när den blir utsliten. Därför ingen bra lösning på längre sikt.
Bästa sättet är att fuktisolera plattan underifrån med någon tätningsmassa och därtill sätta på en cellplastisolering. Då sänker du kontakttemperaturen och event. kondensering mot btg.plattan uteblir. Isoleringen kan du dessutom anbringa i två lag. Första laget med skjutspik i plattan och andra laget med förskjutna skarvar och speciellt cellplastlim mot det första laget.
Tillägg:
De reglar som du har ingjutna i plattan ska du ta bort. Speciellt om de är tryckimpregnerade. Det är de som ger mesta lukten/odören. Isoleringen kommer att torka ut, men om det finns anledning befara att det har möglat mellan btg. och isolering, bör du byta ut den. Du blir inte annars av med lukten.
Vilken tätningsmassa kan jag med fördel använda mig av? Någon form av asfaltsmassa?imported_Byggaren skrev:Bästa sättet är att fuktisolera plattan underifrån med någon tätningsmassa och därtill sätta på en cellplastisolering. Då sänker du kontakttemperaturen och event. kondensering mot btg.plattan uteblir. Isoleringen kan du dessutom anbringa i två lag. Första laget med skjutspik i plattan och andra laget med förskjutna skarvar och speciellt cellplastlim mot det första laget.
Det är inte några reglar som är ingutna, snarare läkt som är spikad dikt mot plattan. Reglarna är sedan uppreglade från läkten med distanser, dessa är dock av trä.imported_Byggaren skrev:Tillägg:
Den jordlukt som finns kommer från ullen och verkar inte komma från reglarna i sig. Detta är dock svårt av avgöra. Det verkar inte vara tryckimpregnerat virke, för den "elaka" doft som jag fått beskriven för mig finns inte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden