Huset som jag arbetar med har en torpargrund där blindbotten på ett par ställen gått sönder och rasat ner. Nu har jag rivit golvet och botten i hallen och det ser då ut enligt bilderna nedan. Två längsgående stockar som allt vilar på, och de stadgas å sin sida på fyra ställen.

Som ni ser så har en av stockarna de stödjer på gett med sig och ruttnat sönder (närmast orange dörr där WC varit). Det här är exakt där den största skadan på blindbotten varit.

Tanken är att i hallen lägga klinkers. Min nuvarande fundering är enligt följande:

1) Kapa de två längsgående stockarna närmast den bruna dörren, och helt ta bort de delar som är mest angripna av röta. Plocka även bort den tvärsgående stocken som de vilar på där.

2) Som synes så stöds trappan och skrubben under bara av de två längsgående stockarna. För säkerhets skull tänkte jag här om man kunde tillverka en balk av tre gånger 45x170 reglar och sätta tvärsgående under den vertikala stock som håller uppe trappan. Kan fästa balken antingen i stockarna, eller palla upp med några betongplattor under för stadga.

3) Dra fast dubbla 45x170 reglar med franska skruv i syllen runt om och regla upp "på vanligt sätt" med cc 300 (även om det blir lite ad-hoc där stockarna ligger kvar).

4) Isolera med så mycket isolering som möjligt neråt :-)

5) Lägga 45mm isolering på golvet under trappen (det är i princip omöjligt att komma åt att sätta upp tjockare skivor under utan att riva rejält).

6) Lägga 22mm golvspån över, 5-10mm golvspackel, och sen klinkers.

Kommentarer? Bra idéer?

• IMG_2086.3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2087.3.JPG
    Skapa konto
  • IMG_2088.3.JPG
    Skapa konto
  • IMG_2092.3.JPG
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.