Hej!
Fick ett pris på min pålningsförstärkta garageplatta för någon dag sedan.
Grundentreprenören gav ett pris för nyckelfärdig platta inklusive 15cm bärlager, 100mm isolering m.m. Dubbel armering krävs även p.g.a pålningen.
Plattan är 36kvm. Dränering runt plattan ingår även.
För detta vill han ta ut 1900:-/kvm exklusive moms vilket resulterar i 85500:- för endast en 36kvm platta...

Personligen tycker jag detta låter dyrt ? Min gissning i budget låg på ca: 1500:-/kvm inkl. moms. Har priserna stigit markant p.g.a. att det finns så många jobb för entreprenörerna eller är det bara jag som fått ett dåligt pris ?

Vad är "normalt" kvm-pris för förstärkt garageplatta ? ;)

/V

Låter grymt dyrt för en garageplatta. Ev är det pålningen som sticker iväg i pris, men jag hade tagit in 2 st ytterliggare offerts.

radman skrev:
Låter grymt dyrt för en garageplatta. Ev är det pålningen som sticker iväg i pris, men jag hade tagit in 2 st ytterliggare offerts.
Alltså själva pålningen är ju redan klar... det är bara garageplattan som jag fått pris på. Men denna är ju som beskrivet ovan förstärkt för att bli självbärande mot själva pålarna. Alltså dubbelarmering och kassar för förstärkning.

Ville bara förtydliga att själva pålningen redan är klar.

/V

Ta in fler offerter, 85,500 kanske är rimligt om pålningen ingick. Det där låter vansinnigt dyrt.

Vi fick pris från vår husleverantör att de skulle ha 86500 för ett 49kvm platta till framtida garage. Vi tycker åxå att det låter otroligt dyrt, ska ta in priser från fler firmor.

Mikael_L
Glöm bara inte att etableringskostnaderna tar en större andel när man bygger en liten platta. När man pratar om pris på platta för 1500:-/kvm - 2000:-/kvm menar man nog underförstått ca 100 kvm.
Man får knappast någon firma att göra en 2kvm platta för 4000:-, om man säger så.
Sen har antagligen även dessa priser skjutit i höjden i den allmänna bygghetsen nu, i storstadsregionerna iaf.

Skriv hur det gick sen, skulle vara kul att veta vad andra offerter t.ex. handlar om för kulor.

Tycker det låter rätt rimligt. Vi gjöt för 2 år sedan då kostade det ca 1450kr/kvm med 20cm isolering och ingjutna golvvärmerör men ingen förstärkning eller liknande strul

Jag har precis fått in 2 offerter på gräv samt gjutning av platta till 72m2 garage.
110k och 130k inkl moms. Dyrt eller inte, men kanske bra som vägledning.

/Mikael

Allt beror på hur det ser ut på plats.
kan man slippa köra bort massor?
Är det en massa träd/rötter mm som ska på deponi?
Är det flera mil till gropen?
Hur är marken?
Etableringskostnader?

Räkna med 1500-2000kr / kvm

Mikael_L
pmk, jag gillar din avatar :D

Välkommen till forumet.

Mikael_L skrev:
pmk, jag gillar din avatar :D

Välkommen till forumet.
tack för det!

inte konstigt att dem här betongarna tjänar pengar. En garageplatta på 36 kvadrat slänger två man ut på två dagar. Med markarbete säg 3-4 dagar.

pmk skrev:
Allt beror på hur det ser ut på plats.
kan man slippa köra bort massor?
Är det en massa träd/rötter mm som ska på deponi?
Är det flera mil till gropen?
Hur är marken?
Etableringskostnader?

Räkna med 1500-2000kr / kvm
I mitt fall var det iallfall:
Inga träd/rötter på deponi
2km till gropen
Pålad mark med pålar klara vilket ger endast 15cm bärlager...
Just offerten nämnd ovan gällde en grävare som redan var etablerad hos grannen. ;) hehe....

Så även med dessa förutsättningar kan det bli dyrt tydligen. Men jag jobbar på nya förfrågningar..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.