Hej

Gräver runt huset (källarhus från 78) för att bättra på fuktskyddet med Platon, isolering, amt att byta ut stuprören imarken och därnering vid grunden.

Nu när jag gärvt ner till plattan sä upptäckte att det inte finns någon dränering på plats idag. Hur gär man då? Jag kan ju inte byta ut något som inte fanns?

Det positiva var att det inte var blött någonstans där vi grävde samt att det var sand och grus hela vägen, men om jag nu sätter platon och isolering så måste jag väl ändå bygga en därnering i botten eller?

FYI, jag har en dagvattenbrunn dit vattnet från stuprören går. Vet inte om den är tillräcligt djup för att koppla på en dränering.

Snälla hjälp med lite kloka råd då vi endasr skall ha öppet en vecka i hålet och jag måste veta hur jag skall bygga,

/N

Har du grävt tillräckligt djupt? Jag har för mig att dräneringens högsta punkt ska ligga minst 25 cm under golvnivå.
Kan kanske även vara så att det ligger tegelrör som dränering?

Den som gräver han finner....

• pipes.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu när jag grävt upp diket runt huset och hittat dränerings slangarna så undrar jag...

Då det trots denna extremt regniga sommar var snustort på väggen samt i diket vi grävt., så antar jag att dräneringen fungerar som den ska. Ska man ändå ge sig på att byta ut rören och lägga ny singel, duk och allt det dära? Jag är lite rädd att om man nu rör det som uppenbarligen fungar och har funkat sedan 1978 så kanske det inte blir bra igen?

Vad säger experten. Jag skall lägga platon och 100mm isolering.

Slänger in en fråga till...

I ett hörn mellan plattan och väggen är det lite ojämnheter (håligheter). Ska man mura detta slätt med ett litet fall innan man sätter membranet? Eller kan man slänga på den ändå.

De extra kronorna det kostar med nya rör som man kan lägga i rätt lutning skulle jag helt klart kosta på mig när det nu är uppgrävt.

En parates i detta är ju som du säger dräneringen funkar bra och skulle det nu inte vara för att du lägger isolering på en gång så skulle ditt jobb vara lite onödigt.

Tack för svaret snuttjulle. Förstod inte riktigt vad du menade i andra stycket.

En annan fråga när man nu är på gång. Då jag bor i radhus och vårt hus går ihop med grannen så undrar jag hur jag gör med Platon mattan där jag grannens hus börjar. det lär ju rinna in vatten om man inte gör någon form av lodrät stopp/spalt?

NiBaBaD skrev:
Förstod inte riktigt vad du menade i andra stycket.
Du är inte den förste som dränerar i onödan/förtid. Värmeisolerar du källarväggar så får du i alla fall EN förbättring för all grävjobb du gjort :)
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.